آفتاب
پوتین به ترکیه هشدار داد؛

تکرار حوادث مشابه واکنش مسکو را در پی خواهد داشت

تکرار حوادث مشابه واکنش مسکو را در پی خواهد داشت

رئیس جمهوری روسیه هشدار داد که در واکنش به واقعه سرنگونی جنگنده روسی از سوی دولت آنکارا، از همه گزینه های موجود برای برقراری امنیت استفاده خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در ادامه اعلام نارضایتی از اقدام دولت آنکارا مبنی بر انهدام یک فروند جنگنده روسی در خاک سوریه گفت: بعد از آنچه که دیروز سه شنبه اتفاق افتاد، مسکو نمی تواند امکان وقوع حوادث مشابه را رد کند و اگر چنین مسئله ای رخ دهد ما مجبور خواهیم بود که به نوعی واکنش نشان دهیم.

وی ادامه داد: این امکان وجود دارد که شهروندان ما در ترکیه با خطر مواجه باشند و این مسئله ای است که وزارت امور خارجه باید به آن رسیدگی کند.

پوتین که پیشتر نیز درباره عواقب سنگین اقدام دولت آنکارا هشدار داده بود، گفت: واکنش روسیه به حادثه سرنگونی جنگنده سوخو ۲۴ بسیار جدی خواهد بود و ما از همه گزینه های موجود برای برقراری امنیت استفاده خواهیم کرد.

لازم به ذکر است که هواپیماهای روسیه از صبح امروز چهارشنبه کار انتقال گردشگران روسی از شهر آنتالیای ترکیه را آغاز کردند. شب گذشته نیز روسیه فروش تمامی تورهای مسافرتی به ترکیه را لغو کرد.

به دنبال سرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه که دیروز سه شنبه اتفاق افتاد، روابط مسکو - آنکارا تحت شعاع قرار گرفته است به گونه ای که پس از آن، پوتین در نشستی با انتقاد از این اقدام ترکیه، اعلام کرد روسیه از پشت خنجر خورده است و آن را تلافی خواهد کرد.

از سوی دیگر، ترکیه سفیر روسیه در آنکارا را احضار کرد و روسیه نیز وابسته نظامی ترکیه در مسکو را احضار کرد. همچنین «سرگئی لاوروف» سفر خود به ترکیه را لغو و روسیه یک سامانه موشکی جدید در لاذقیه مستقر کرد.

احتمال می رود این اقدام روسیه بر صنعت گردشگری ترکیه که اولین منبع درآمدی این کشور محسوب می شود، تاثیر بگذارد؛ چرا که ترکیه از جمله مقاصد گردشگری توریست های روس است.

کد N1043904

وبگردی