آفتاب

اردوغان: فقط به خاطر دفاع از امنیت‌مان جنگنده روسی سرنگون شد

اردوغان: فقط به خاطر دفاع از امنیت‌مان جنگنده روسی سرنگون شد

رجب طیب اردوغان امروز (چهارشنبه) اعلام کرد: ترکیه نمی‌خواهد که هیچ گونه بزرگ‌نمایی بعد از حادثه سقوط جنگنده روسی اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد: اقدام ترکیه مبنی بر سرنگونی جنگنده روسی تنها در جهت دفاع از امنیت خود و حقوق برادرانش در سوریه بوده است.

وی افزود: این جنگنده زمانی مورد هدف قرار گرفت که حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود اما در داخل سوریه سقوط کرده است. اگرچه برخی از بخش‌های این جنگنده در ترکیه به زمین افتاده که باعث مجروح شدن دوشهروند ترکیه شده است.

اردوغان افزود: ما هیچ گونه قصد و نیتی مبنی بر بزرگ نمایی این حادثه نداریم .

وی تاکید کرد: سیاست ترکیه در سوریه تغییر پیدا نمی‌کند. ما به تلاش‌های انسان دوستانه خود در هر دو طرف مرز سوریه ادامه می‌دهیم. ما تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از هرگونه ایجاد موج جدیدی از مهاجرت اتخاذ خواهیم کرد.

همچنین به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک اردوغان ادامه داد: ترکیه همواره برای صلح، گفت‌وگو و راه‌حل‌های دیپلماتیک تلاش کرده است و پس از این نیز ما اینگونه رفتار خواهیم کرد. اما هیچ کس انتظار نداشته باشد که ما نسبت به نقض حریم هوایی، مرزها و تمامیت ارضی کشورمان کر وکور باشیم.

انهدام جنگنده روسی نزدیک مرز سوریه که روز گذشته(سه شنبه) اتفاق افتاد، یکی از مهمترین تنش‌ها میان ترکیه به عنوان یک کشور عضو ناتو و روسیه در طول نیم قرن گذشته بوده که علنی شده است.

همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پس از این اتفاق اعلام کرده است که این جنگنده زمانی مورد هدف قرار گرفت که یک کیلومتر در داخل حریم هوایی سوریه بوده است.

انتهای پیام

کد N1043573

وبگردی