آفتاب

نیویورک‌تایمز: مجموعه‌ای از اشتباهات عامل بمباران بیمارستان قندوز توسط آمریکا بود

نیویورک‌تایمز: مجموعه‌ای از اشتباهات عامل بمباران بیمارستان قندوز توسط آمریکا بود

مقام‌های نظامی آمریکا اعتراف کردند که حمله هوایی ماه گذشته آمریکا به بیمارستان سازمان پزشکان بدون مرز در قندوز در شمال افغانستان ترکیبی از اشتباهات انسانی، ناکارآمدی فنی و اشتباه در اجرا بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد، حمله سوم اکتبر که از سوی سازمان پزشکان بدون مرز به عنوان جرایم جنگی یاد شده، جان 30 تن را گرفت و دست‌کم 37 مجروح بر جای گذاشت. براساس اعلام پنتاگون، تحقیقات ارتش آمریکا در این رابطه امروز (چهارشنبه) منتشر می شود.

این روزنامه به نقل از یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا نوشت که این حمله ترکیبی از خطاها بود. وی این سخنان را با اشاره به یافته‌های تحقیقات 3000 صفحه‌ای عنوان کرد. دو مقام نظامی دیگر نیز گفتند که هواپیماهای جنگی ای سی 130 مسلح قرار بود به یک ساختمان دیگر در چند صد متر آن طرف‌تر حمله کند که گمان می‌رفت یک پایگاه عملیاتی طالبان باشد.

براساس گزارش نیویورک تایمز، خلبان‌های آمریکایی نتوانستند براساس دستورعمل صادر شده هدف مورد نظر را بیابند و بر همین اساس از توصیف شفاهی موقعیت که توسط نیروهای ویژه آمریکا و افغانستان فراهم شده بود، استفاده کردند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا بابت این حمله عذرخواهی کرد. سازمان پزشکان بدون مرز خواستار تشکیل کمیسیون بشردوستانه بین‌المللی برای تحقیقات شدند.

انتهای پیام

کد N1043505

وبگردی