آفتاب
مدیر کل هنرهای تجسمی ارشاد به مهرگفت:

اثری از گنجینه موزه هنرهای معاصر کم نشده است/ معاوضه هم نکردیم

اثری از گنجینه موزه هنرهای معاصر کم نشده است/ معاوضه هم نکردیم

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد برپایی نمایشگاه‌هایی از آثار گنجینه‌ای موزه هنرهای معاصر همه شائبه‌ها پیرامون فروش یا معاوضه تابلوهای این مجموعه را رفع می‌کند.

مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر موزه هنرهای معاصر تهران در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون همکاری های مشترک ایران و آلمان بعد از سفر وزیر امور خارجه آلمان به کشورمان بیان کرد: یکی از برنامه هایی که بسیاری از موزه های معتبر دنیا دارند این است که همواره می توانند با در نظر گرفتن چارچوب و قوانین موجود با هم تبادل فرهنگی هنری داشته باشند. پیرو این رویکرد ما طی سال های گذشته آثار زیادی از هنرمندان اروپایی از جمله هنرمندان  آلمانی را در موزه هنرهای معاصر به نمایش گذاشتیم که برگزاری نمایشگاه «اتوپینه» و تعدادی دیگر از هنرمندان از جمله این همکاری های مشترک فرهنگی بوده است.

وی ادامه داد: در این سی سال که موزه هنرهای معاصر فعالیت های زیادی را انجام داده است، چیزی حدود ۳۳ اثر به موزه های خارجی امانت داده شده که این آثار بعد از نمایش در موزه های معتبر دوباره به کشور بازگشت داده شده است. یکی از مباحثی که ما همواره با این موزه ها داشتیم این بود که رفت و برگشت تک به تک آثار هم دشواری های زیادی دارد و هم گرفتاری های گمرکی فراوانی پیرامون این آثار به وجود می‌آید.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیشنهاد به متقاضیان به امانت بردن آثار موزه هنرهای معاصر بیان کرد: ما به برخی از موزه دارهای معتبر دنیا پیشنهاد دادیم که اگر خواهان به نمایش گذاشتن آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران هستید، در کنار آثار خارجی برخی از کارهای ایرانی را هم به نمایش بگذارید که البته شاید ربطی به تم مورد نظر آن نمایشگاه نداشته نباشد اما اگر طوری طراحی شود که نمایشگاه دربرگیرنده معرفی موزه هنرهای معاصر تهران باشد آن وقت می توانیم در کنار آثار غنی گنجینه موزه، آثار هنرمندان ایرانی را نیز به نمایش بگذاریم. به طور حتم برگزاری این نمایشگاه درآمدها و هزینه هایی خواهد داشت، اما  من تصور می کنم درآمد آن از هزینه اش بیشتر است و  ما می توانیم از فرصت استفاده کنیم و موزه هنرهای معاصر را بازسازی کنیم.

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران با اشاره به امتیازات برگزاری این نمایشگاه ها تصریح کرد: برگزاری این نمایشگاه فارغ از اینکه موجب معرفی گنجینه غنی موزه هنرهای معاصر تهران به دنیا می شود، می تواند به برخی از سوءتفاهم های منتقدان نیز پاسخ مناسبی دهد؛ اینکه خیلی از منتقدان خارجی می گفتند موزه هنرهای معاصر برخی از آثار گنجینه را به فروش رسانده است. برپایی نمایشگاه‌هایی از این دست می تواند این نکته را به این منتقدان نشان دهد که آثار موزه حفظ شده و هیچ اثری با اثر دیگر نیز معاوضه نشده است. به هر حال خیلی از شایعاتی که همیشه در پیرامون موزه هنرهای معاصر تهران است می تواند با به نمایش درآمدن این آثار رفع شود و در عین حال موجب معرفی موزه هنرهای معاصر و هنر ایرانی شود.

ملانوروزی درباره تاریخ و جزییات برگزاری نمایشگاهی مشتمل بر ۳۰ اثر از موزه هنرهای معاصر در آلمان توضیح داد: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته، نمایشگاه پاییز سال آینده در موزه هنرهای معاصر برلین به نمایش گذاشته می شود که البته آثار به صورت دقیق انتخاب نشده اما به طور حتم طی هفته های آینده بابرگزاری جلساتی که پیرامون این موضوع برگزار می کنیم اطلاعات دقیق تر در رسانه ها منتشر خواهد شد.

وی درباره استفاده از محوطه پیرامونی موزه هنرهای معاصر و فضاهای که نیاز به بازسازی دارند، توضیح داد: در همین مدت کوتاه سیستم آب، برق و سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر به صورت کامل بازسازی شده البته با توجه به قدمتی که این مکان دارد باید کم کم به فکر تعمیرات کلی تری باشیم. درباره استفاده بهینه از محوطه موزه هم باید به این نکته اشاره کنم که استفاده بهینه شده و موزه این فرصت را فراهم کرده که آثار مهم جهان که در محوطه بیرونی موزه هستند، دیده شوند اما با این حال تکنولوژی هر روز عوض می شود و ما نیازمند نورها و تجهیزات جدید هستیم که باید نسبت به تهیه این امکانات کارهای لازم را انجام داد.

کد N1043456

وبگردی