آفتاب

هند سال آینده به عضویت گروه تامین کنندگان هسته‌ای در می‌آید

هند سال آینده به عضویت گروه تامین کنندگان هسته‌ای در می‌آید

معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با سفر به هند، مقدمات عضویت این کشور در گروه تامین کنندگان هسته ای تا سال آینده را فراهم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «رویترز»، «رافائل گروسی» معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفر به هند با «سشما سوراج» وزیر خارجه این کشور دیدار و در استای عضویت هند در گروه تامین کنندگان هسته ای(ان اس جی) مذاکره کرد.

این گفتگو که در سطح دیپلماتیک صورت گرفت با پیشرفت خوبی همراه بود و طی آن توافق نهایی برای عضویت هند در گروه تامین کنندگان هسته ای در ژوئن سال آینده حاصل شد.

در واقع با این توافق مقدمات عضویت هند - با تجربه ۴۱ ساله تولید سلاح های هسته ای- در گروه تامین کنندگان هسته ای مشتمل بر ۴۸ کشور و ۱.۲۵ میلیارد نفر عضو فراهم می گردد.

 رافائل گروسی نیز در گفتگو با رویترز گفت: «باو جود اینکه این کار بسیار پیچیده و دشوار است اما موانع زیادی برای عملی شدن آن وجود ندارد.»

 اما یکی از موانع اصلی برای عضویت هند در (ان اس جی) عدم امضای پیمان «ان پی تی» در خصوص عدم گسترش سلاح های هسته ای از سوی این کشور است.

یکی از مقامات امنیتی پاکستان در این راستا بیان داشت: در واقع عضویت هند در گروه تامین کنندگان هسته ای در جهت دور کردن همسایگان غربی از این گروه است که با عملی شدن این موضوع کار پاکستان برای عضویت در این گروه بسیار سخت خواهد شد.

  وی همچنین بیان کرد: در واقع با عضویت هندوستان در گروه تامین کنندگان هسته ای موقعیت ژئوپلیتیک هند مستحکم تر خواهد شد و در نتیجه می تواند از موقعیت های لازم برای انتقال تجارت و تکنولوژی استفاده کامل را ببرد و این باعث صدمات زیادی به پاکستان خواهد شد.

وی افزود: هندوستان در حال توافق هسته ای با آمریکا و فرانسه است و به زودی نیز با ژاپن و استرالیا به توافق خواهد رسید و در واقع همه این ها در تلاش برای عضویت در گروه تامین کنندگان هسته ای انجام می شود.

وی  در ادامه بیان کرد: در واقع هند با استفاده از امتیازات ویژه از سوی قدرت های بزرگ-توافق هسته ای غیر نظامی که در سال ۲۰۰۵ با آمریکا به امضا رساند-علاوه بر تامین انژری مورد نیاز کشورش به تولید سلاح هسته ای نیز می پردازد.

 وی تصریح کرد: «محدودیت ها برای برنامه هسته ای پاکستان نه تنها کمتر نمی شود که بیشتر نیز خواهد شد.»

 اما باید گفت که پاکستان برا ی عقب نماندن از کشور رقیب تلاش زیادی برای گسترش برنامه هسته ای خود می کند و اخیرا نیز با تولید موشک هایی با برد بسیار بالا که قابلیت هدف قرار دادن تمام نقاط هند را دارند خود را در برابر هرگونه تهدید از سوی این کشور تجهیز کرده است.

به گفته تحلیلگران سیاسی، پاکستان در سال جاری ۲۰ سلاح اتمی تولید کرده است در حالی که هند تنها ۵ سلاح اتمی تولید کرده است. اما باید این مسئله راهم در نظر داشت که سبقت گرفتن در این راستا سبب تاثیرات بد بر اقتصاد پاکستان و کمبود بودجه در بخش های مختلف اقتصادی گردیده است و این در حالی است که بسیاری از مردم این کشور زیر خط فقر به سر می برند.

به گفته رسانه های پاکستان، وزارت خارجه آمریکا از صحبت کردن درباره برنامه هسته ای پاکستان امتناع می کند. اما یکی از مقامات واشنگتن بیان داشته است: «واشنگتن هرگز با اسلام آباد مذاکرات هسته ای نخواهد کرد و امکان عضویت این کشور در گروه تامین کنندگان هسته ای وجود ندارد.»

 لازم به ذکر است که هند  در سال ۲۰۱۰ در خواست عضویت در گروه تامین کنندگان هسته ای را داد، درخواستی که  کشورهای اتحادیه اروپا با شک و تردید آن را بررسی کردند اما در طی سال های اخیر هندوستان با تلاش بسیار سعی در شتاب گرفتن روند بررسی عضویت این کشور در این گروه را داشت.

تحلیلگران هم چنین بیان داشته اند که با وجود دیدارهای متعدد «نارندرا مودی» نخست وزیر هند و «شی جین پینگ» رئیس جمهورچین، هنوز «پکن» رضایت خود را برای عضویت هند در این گروه بیان نکرده است و حتی امکان این هست که هرگز راضی به توافق نشود.

 اما با وجود این محدودیت ها هند شانس زیادی را برای عضویت در این گروه دارد و به گفته مقامات دیپلماتیک هند، فرانسه هم قبل از امضای معاهده عدم گسترش سلاح های هسته ای به عضویت گروه تامین کنندگان هسته ای درآمده بود و این پیمان برای کنترل تولید سلاح نیست و صرفا برای کنترل صادرات سلاح است.

کد N1043429

وبگردی