آفتاب

ادامه واکنش‌ها به سرنگونی جنگنده روسیه توسط ترکیه و درخواست برای پایان تنش‌ میان دو طرف

ادامه واکنش‌ها به سرنگونی جنگنده روسیه توسط ترکیه و درخواست برای پایان تنش‌ میان دو طرف

در پی سرنگونی جنگنده روسیه توسط ترکیه، دبیرکل سازمان ملل، نخست وزیر انگلیس و چند تن دیگر از مقامات جهان خواهان اتخاذ اقدامات برای پایان دادن به تنش‌ها میان روسیه و ترکیه و ممانعت از تکرار حوادث مشابه شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی نسبت به حادثه سرنگونی جنگنده روسیه توسط ترکیه در آسمان سوریه، خواهان اتخاذ تدابیر فوری برای آرام کردن اوضاع شد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد: دبیرکل سازمان ملل از تمامی طرف‌ها می‌خواهد تا تدابیر فوری را برای ایجاد آتش بس اتخاذ کنند و امیدوار است که تحقیقات دقیقی درباره این حادثه صورت بگیرد که به ممانعت از تکرار چنین حوادثی کمک کند.

بان کی مون گفت: تمامی کسانی که اقدامات نظامی به ویژه حملات هوایی در سوریه انجام می‌دهند باید برای ممانعت از تکرار چنین حوادثی و عدم قربانی شدن غیرنظامیان در این عملیات‌ها تلاش کنند. آنچه که میان ترکیه و روسیه رخ داد نشان می‌دهد که توافق بر سر حل بحران سوریه یک مسئله بسیار مهم است.

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان نیز از روسیه و ترکیه خواست تا با استناد به عقل و منطق به مسئولیت خود درباره این حادثه عمل کنند.

وی ضمن تاکید بر لزوم انجام مذاکرات مستقیم میان روسیه و ترکیه تاکید کرد: در حال حاضر همه چیز به واکنش‌های آتی مسکو و آنکارا بستگی دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که این حادثه موجب شکست مذاکراتی نشود که به منزله بارقه امیدی برای کاهش درگیری‌ها در سوریه است.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نیز از ترکیه و روسیه خواست تا درباره سرنگونی جنگنده روسی در تماس مستقیم باشند تا از افتادن در باتلاق و رسیدن به بن بست ممانعت به عمل آورند.

وزارت خارجه انگلیس نیز این حادثه را بسیار خطرناک دانست.

رئیس‌جمهور چک نیز ضمن انتقاد از حمله جنگنده‌های ترکیه به جنگنده روسی تاکید کرد که این حادثه تاثیر منفی بر مذاکرات صلح سوریه می‌گذارد.

رمضان قدیروف، رئیس منطقه خودمختار چچن ضمن متهم کردن ترکیه به خیانت تاکید کرد که مقامات این کشور بر حادثه سرنگونی هواپیمای روسی شدیدا پشیمان خواهند شد.

وی گفت: من وظیفه خود می‌دانم که بگویم مردم چچن آماده این هستند که هر درخواستی را که رئیس‌جمهور روسیه مطرح کند بپذیرند. ما اراده و نیروهای بسیار آموزش دیده‌ای داریم.

انتهای پیام

کد N1043326

وبگردی