آفتاب
در دیدار با محمود عباس؛

جان کری: اوضاع فلسطینی‌ها "دردناک" است/ مخالفت گسترده فلسطینی‌ها با سفر کری

جان کری: اوضاع فلسطینی‌ها "دردناک" است/ مخالفت گسترده فلسطینی‌ها با سفر کری

وزیر خارجه آمریکا در سفرش به اراضی اشغالی از رهبران فلسطین و رژیم صهیونیستی خواست نهایت تلاش خود را برای آرام کردن اوضاع به کار گیرند. همزمان جمعی از گروه‌های سیاسی و شهروندان فلسطین ضمن اعتراض به سفر جان کری به اراضی فلسطینی این سفر را "بی فایده" خواندند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری العربیه، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در پایان دیدارش با محمود عباس، رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله گفت: می‌دانم که اوضاع فلسطینی‌ها در کرانه باختری، قدس و غزه تا به این لحظه "دردناک" بوده است طوری که نگرانی‌های غیر عادی درباره خشونت‌ها وجود دارد. من بنا به درخواست باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اینجا هستم تا ببینم چه کاری می‌توانیم برای بازگرداندن اعتماد مردم به راهکار تشکیل دو کشوری انجام بدهیم. ما به راهکار تشکیل دو کشوری برای همزیستی مسالمت آمیز فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در کنار یکدیگر پایبند هستیم.

وی از دو طرف فلسطینی و اسرائیلی‌ خواست نهایت تلاش خود را برای آرام کردن اوضاع به کار بگیرند.

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین نیز تاکید کرد که عباس پنج پرونده مربوط به ادامه تجاوزات اسرائیل علیه فلسطین را به کری تحویل داده است.

وزیر خارجه آمریکا در دیدارش با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز بر "حق" اسرائیل برای دفاع از خود در برابر "تروریسم" تاکید کرده و نسبت به اوضاع سوریه و اقدامات داعش ابراز نگرانی کرد.

اعتراض‌ فلسطینی‌ها به سفر کری

در همین حال ده‌ها فلسطینی‌ها در رام‌الله در محکومیت سفر کری به فلسطین دست به تظاهرات زدند و سیاست‌های آمریکا در قبال مسئله فلسطین را محکوم کردند.

سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش حماس در واکنش به سفر کری گفت: این سفر با هدف نجات اسرائیل از گردابی است که انتفاضه مردمی فلسطین آن را ایجاد کرده است.

وی گفت: انتفاضه فلسطین ادامه خواهد یافت و مردم فلسطین به خباثت اهداف و تلاش‌های کری پی برده‌اند و این تلاش‌ها هیچ تاثیری بر روی مردم فلسطین ندارد. موضع آمریکا بارها توسط فلسطینی‌ها آزمایش شده به حدی که در اظهارات اخیر باراک اوباما به مساله فلسطین بی‌توجهی شد و این نشان می‌دهد که دولت آمریکا طرفدار سیاست‌های اسرائیل است.

وی در ادامه تشکیلات خودگردان فلسطین را به تعامل با آنچه در اراضی فلسطینی رخ می‌دهد به عنوان انتفاضه واقعی فراخواند.

نافذ عزام، یکی از رهبران جنبش‌ جهاد اسلامی فلسطین نیز سفر جان کری به منطقه را کم اهمیت خوانده و گفت: این سفر در بردارنده دیدگاه‌های جدید و افقی تازه برای مذاکرات صلح نیست.

وی گفت: به احتمال زیاد هدف این سفر اعمال فشار بیشتر به فلسطینی‌ها از طریق اقدامات غیرموثر برای بازگرداندن آرامش است. بدون اینکه در مقابل فلسطینی‌ها به چیزی دست یابند. ما احساس خوشایندی به سفر مسئولان آمریکایی به منطقه نداریم؛ چرا که این تجربه دردناک را داشته‌ایم که آمریکا همواره بر اقدامات اسرائیل و جنایت‌هایش علیه ملت فلسطین سرپوش گذاشته است. ما آینده‌ای برای میانجیگری‌های آمریکا در روند صلح نمی‌بینیم. با آغاز دوران ریاست جمهوری باراک اوباما این تصور وجود داشت که تغییراتی حاصل خواهد شد اما اسرائیل از تعامل با تمایل اوباما سرباز زد و پس از آن دولت آمریکا نیز کوتاه آمده و از فشار واقعی به اسرائیل خودداری کرد.

طلال ابوظریفه،‌عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک آزادسازی فلسطین نیز گفت: سفر کری به منطقه دارای هیچ افق سیاسی برای پایان ددن به اشغال‌گری نیست. همه آنچه کری همراه دارد آرامش در برابر آرامش است بدون اینکه هیچ سیاست جدید یا افق جدیدی برای مذاکرات حاصل شود.

وی بر لزوم کوتاه آمدن فلسطینی‌ها در برابر دیدگاه‌های آمریکا و شرط‌های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و همچنین ادامه انتفاضه فلسطین تاکید کرد.

در دوره اخیر شهرهای فلسطین صحنه درگیری‌های شدید میان جوانان فلسطینی و نیروهای رژیم صهیونیستی بوده است و در جریان انتفاضه قدس ده‌ها فلسطینی شهید و چند صهیونیست کشته شدند.

انتهای پیام

کد N1043237

وبگردی