آفتاب

انجام مطالعات باستان‌شناسی در مجموعه تاریخی چلپی‌اوغلی

انجام مطالعات باستان‌شناسی در مجموعه تاریخی چلپی‌اوغلی

مسئول پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: علاوه‌ بر مطالعات بر روی معدن نمک چهرآباد، پژوهش‌هایی هم‌چون مطالعات بر روی سلطانیه و چلپی‌اوغلی در حال انجام است که نتایج خوبی نیز حاصل شده است.

«ابوالفضل عالی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، گفت: فعالیت‌های پژوهشی اداره‌کل میراث‌فرهنگی علاوه‌ بر مطالعات بر روی معدن نمک چهرآباد در سایر موارد نیز ادامه دارد که نمونه آن را می‌توان مطالعه بر روی بنای تاریخی چلپی‌اوغلی و نتایج موثر به دست آمده دانست.

وی افزود: مطالعات پژوهشی بر روی صنایع‌دستی استان و فعالیت‌های گردشگری ادامه دارد و در صورت تأمین اعتبارات نیز این مطالعات ادامه خواهد داشت.

این مسئول خاطرنشان کرد: پارسال، همایش میان‌رشته‌ای معدن نمک چهرآباد برگزار شد و امسال نیز فاز جدیدی از مطالعات نیز آغاز شده است و قطعاً سال آینده با گسترده‌تر شدن کاوش‌ها و مطالعات نتایج پژوهش‌ها در سمینار و کنفرانس منتشر خواهد شد.

وی اظهار کرد: فعالیت‌های پژوهشی در این زمینه بسیار جامع بوده و در این مطالعات علاوه‌بر فعالیت‌های عملی از پژوهش‌های میدانی و کتابخانه‌ای نیز استفاده می‌شود و مطالعات میان‌رشته‌ای در کنار فعالیت‌های باستان‌شناسی ادامه دارد.

عالی تصریح کرد: امسال گروهی از دانشمندان آلمانی برای مطالعه بر روی معدن نمک چهرآباد به زنجان آمدند و پس از بررسی‌های لازم طی 10 روز مطالعات در آزمایشگاه‌های ایران و آلمان ادامه دارد. فاز جدید مطالعات که از مهرماه با حضور این دانشمندان در زنجان بخش تکمیلی مطالعه بر روی پارچه‌های هخامنشی آغاز شده است، برای اولین‌بار چرم‌ها و پوستین‌های به دست آمده از معدن نمک به همراه ابزارهای معدنی معدن نمک چهرآباد بررسی می‌شود.

به گزارش ایسنا، در 500 متری جنوب‌غربی گنبد شهر سلطانیه، بنای آرامگاهی وجود دارد که متعلق به شیخ براق یا همان چلبی‌اوغلی است. کتیبه‌های برجا مانده بنا، هم‌چنین سبک معماری و شیوه‌های تزئینی به کار رفته نشان می‌دهد که این بنای تاریخی متعلق به عارف به‌نام این زمان، شیخ براق بابا از بزرگان مسلک مولویه و از خاصان در بار سلطان محمد خدابنده در دوره ایلخانی است.

هم‌چنین باستان‌شناسان و محققان، این مجموعه را به سلطان چلپی منسوب و تاریخ احداث بنا را سال 728 هجری قمری بیان کرده‌اند. مقبره شیخ براق یا چلپی‌اوغلو که در کنار آن خانقاهی مربوط به همین دوره وجود دارد از نوع مقابر برجی شکل قرون میانی اسلامی است و قابل مقایسه با مقبره امام‌زاده جعفر اصفهان است.

از جمله ویژگی‌های تزئینی این بنا طاق‌نماهای هشت‌گانه با عملکردهای چند جانبه‌ای استاتیکی و زیبایی‌شناسی است، که طرح‌های آجرچینی سطوح هر یک از طاق‌نماها زیبا و متفاوت با یکدیگر بوده هم‌چنین محرابی‌هایی با تزئینات مقرنسی از نوع روی هم افتاده در نمای خارجی این خانقاه از دیگر جلوه‌های هنری آن محسوب می‌شود.

مقبره شیخ براق یا چلپی‌اوغلو با نقشه هشت‌گوش در بخش جنوبی خانقاه و به احتمال زیاد درون فضای محصوری قرار داشته است. هر چند به نظر می‌رسد این دو بنا در یک زمان ساخته نشده است، اما فاصله زمانی هم نداشته‌اند. این اثر به شماره 167 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

کد N1042767

وبگردی