آفتاب

زخم تلخ بی‌توجهی و سودجویی بر تپه باستانی"پری‌جا"

زخم تلخ بی‌توجهی و سودجویی بر تپه باستانی"پری‌جا"

"پری‌جا" تپه‌ای باستانی در قائم‌شهر است که علاوه بر ناشناخته بودن هر روز در تهدیدی بزرگ از سوی کشاورزان و سودجویان قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مازندران، تپه "پری جا" در فاصله پنج کیلومتری شمال غرب شهر قائم‌شهر و در کنار جاده قائم‌شهر به سیمرغ، در میان زمین‌های زراعی روستای کلاگرمحله قرار دارد.

این تپه از نظر طبیعی در موقعیت جلگه‌ای واقع شده و 33 متر از سطح آب‌های آزاد بالاتر است و به نسبت زمین‌های اطراف خود شش متر ارتفاع دارد.

این تپه از هر سو مورد تعرض کشاورزان و افراد سودجو قرار گرفته است؛ پیشروی فعالیت‌های کشاورزی در عرضه تپه، کالبد تپه را تهدید می‌کند، به طوری که در قسمت‌های شرق تپه خاک برداری شده و دیگر بخش‌ها نیز در معرض پیشروی آب شالیزارها قرار دارد.

یک کارشناس باستان‌شناسی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه برنامه پژوهشی گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه پری‌جا در مهر ماه سال 1390 انجام شد، اظهار کرد: کاوش محدود با ایجاد یک ترانشه در شمال تپه برای شناسایی توالی دوره‌های فرهنگی تپه انجام شد و همچنین برای تعیین عرصه تپه، سه گمانه زنی به ابعاد 1.5 در 1.5 متر در زمین‌های زراعی ایجاد شد.

مهدی خلیلی افزود: بر اساس کاوش‌ها و بررسی‌هایی که انجام شد در سال 90 الی 91 این محوطه مربوط به عصر آهن یک و قرن سه و چهار هجری دوره اسلامی است.

وی با عنوان اینکه محوطه‌های زیادی از این دوره در مازندران گزارش شد و این امر نشان دهنده موقعیت مناسب استقراری در این مقاطع زمانی در منطقه است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد شناخت چنین محوطه‌هایی در درک الگوی پراکنش پیشرفت‌های فرهنگی و اجتماعی این دوران از اهمیت زیادی برخوردار است.

خلیلی همچنین با بیان اینکه اطلاعات حاصل از کاوش این تپه ارزیابی جایگاه و اهمیت تپه در میان فرهنگ‌های منطقه شناخته شده است، اظهار کرد: شناخت ارتباطات منطقه‌ای و فراتر از آن، در ترسیم چشم‌اندازهای فرهنگی و تاریخی جلگه مازندران در اواخر دوران پیش از تاریخ راهگشای فرهنگ ما در دوران گذشته است.

این کارشناس باستان‌شناسی درباره یافته‌های حاصل از دوران گذشته در این تپه با اشاره به اینکه مجموع یافته‌ها شامل سازه حرارتی کوره، سازه خشتی احتمالا کف بنا، چندین کف پا خورده، سفال، استخوان‌های حیوانی، مهر سنگی و ... است، اضافه کرد: یکی از یافته‌های باارزش در کاوش 1390، مهری با نقوش هندی مربوط به عصر آهن بود.

به گزارش ایسنا، تپه "پری جا" امروزه شرایط نامناسبی دارد و استفاده از زمین‌های اطراف برای کشت برنج تا دامنه تپه، برپایی دکل برق در ضلع غربی تپه و همچنین تعرض جاده قائم‌شهر به کیاکلا که بخش غربی تپه را برش داد.

همچنین حفاری غیرمجاز در جای جای تپه، ساخت اتاقکی از بلوک در دامنه ضلع غربی تپه از جمله آسیب‌های وارده به محوطه است.

در سطح تپه پری جا به علت ریختن زباله در سراسر قله و دامنه‌های آن، بوی بد زباله استشمام می‌شود. تپه "پری جا" در سال 1380 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام

کد N1042267

وبگردی