آفتاب
دیلی تلگراف بررسی کرد؛

نقش «تجارت مورچه‌ای» در تسلیح تروریست‌های داعش

نقش «تجارت مورچه‌ای» در تسلیح تروریست‌های داعش

قاچاقچیان خرده پا نقش مهمی را در شیوه زیرزمینی تجارت اسلحه به اروپا از مسیری که عمدتا از منطقه بالکان و اروپای شرقی می گذرد، ایفا می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وقوع حوادث تروریستی در کشوری مثل فرانسه که یکی از شدیدترین قوانین کنترل سلاح گرم را در سطح اروپا اعمال می کند، بار دیگر خطر ناشی از قاچاق اسلحه را گوشزد کرده و این سؤال را به ذهن متبادر می سازد که اصلا تروریست های اروپایی آلت قتاله خود را از چه راهی به دست می آورند.

در این میان، روزنامه «دیلی تلگراف» در گزارشی به توضیح اصطلاح «تجارت مورچه ای» به عنوان نامی آشنا برای توصیف بازار سیاه تجارت غیر قانونی اسلحه در اروپا می پردازد. در تعریف این اصطلاح باید گفت که در تجارت مورچه ای به جای آنکه محموله در یک نوبت و به گونه ای محسوس جابجا شود، اقلام قاچاق نظیر اسلحه، نارنجک‌های دستی، هفت‌تیر، دینامیت و انواع دیگر سلاح به تعداد کم در بین توزیع کنندگان خرده پا تقسیم می شود تا پیگیری آنها از سوی مامورین امنیتی دشوارتر شود.

از یک سو، قانون شنگن هم که نقش بازرسی و گمرک را عملا از میان برده کار عوامل دخیل در تجارت مورچه ای را تا حد چشمگیری آسان کرده است. علاوه بر این، حتی اگر راه های فرار قاچاقچیان اسلحه در داخل مرزهای اروپای غربی سد شود، معضل در منطقه بالکان و بخش شرقی اروپا به عنوان منشاء پیدایش این بازار زیرزمینی پر سود همچنان به قوت خود باقی است.

از سوی دیگر، گفته می شود که تجارت اسلحه در کشورهایی که دولت هایشان به واسطه جنگ های داخلی ضعیف شده اند از رونق زیادی برخوردار هستند که در این بین لیبی و اوکراین دو مثال قابل تأمل هستند.

علاوه بر این، ترکیه هم به عنوان اصلی ترین شاهراه ترانزیت تروریست های داعش به داخل عراق و سوریه، نقش کلیدی را در رونق بخشیدن به بازار سیاه اسلحه ایفا می کند.

کد N1042015

وبگردی