آفتاب
در گزارش راهبرد امنیت ملی انگلیس اعلام شد

برجام شامل آموزه‌هایی برای تعامل آگاهانه و هوشمندانه است

برجام شامل آموزه‌هایی برای تعامل آگاهانه و هوشمندانه است

دولت انگلیس با انتشار گزارش راهبرد امنیت ملی و دفاعی این کشور در سال 2015 اعلام کرد، توافق هسته‌ای ایران نمونه‌ای از پیشرفت است که از طریق دیپلماسی و گفت‌وگو به دست می‌آید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دولت انگلیس گزارش راهبرد امنیت ملی و دفاعی این کشور در سال 2015را در 96 صفحه منتشر کرد که شامل پنج فصل است و به مسائل مختلف شامل دیدگاه‌ها، ارزش‌ها، ‌رویکردها، بررسی بازدارندگی هسته‌ای، اعمال نفوذ در عرصه جهانی، رشد اقتصادی، دفاعی و نظامی و اجرای برنامه اصلاحات در این کشور می‌پردازد.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی رسمی دولت انگلیس، در این گزارش که توسط دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس ارائه شد چندین بار به نام ایران نیز اشاره شده است.

در بخشی از این گزارش با عنوان نظم قانون محور بین‌المللی آمده است: نظم جهانی بر اجرای استانداردها و قوانین استوار است. توافقاتی وجود داشته است به ویژه کارگروه 3+3 شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، آمریکا، چین و روسیه به علاوه اتحادیه اروپا در به نتیجه رساندن برنامه جامع اقدام مشترک با ایران به گونه‌ای که این کشور باید برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش به تعهدات خود عمل کند.

در ادامه این گزارش آمده است: پس از بیش از یک دهه مذاکره، ما و متحدان‌مان در ژوئیه سال جاری به یک توافق تاریخی دست یافتیم که محدودیت‌ها و بازرسی‌های گسترده برای برنامه هسته‌ای ایران به همراه دارد. جامعه جهانی هم اکنون بخشی از تحریم‌هایش علیه ایران را لغو می‌کند. ما ایران را تشویق می‌کنیم که نقش شفاف و سازنده در امور منطقه‌ای به ویژه در مقابله با افراط گرایی ایفا کند. این مثالی از پیشرفت در دیپلماسی و گفت‌وگو است و آموزه‌هایی برای تعامل آگاهانه و هوشمندانه در بر دارد.

در این گزارش همچنین با ادعای این‌که تحریم‌ها از جمله تحریم‌های اتحادیه اروپا کمک کرد ایران پای میز مذاکره بیاید، آمده است: تحریم‌ها علاوه ‌براین، بخش اساسی پاسخ ما به اقدامات روسیه در اوکراین است. ما به منظور ارتقای ساز و کار تحریم‌های خود اداره‌ای برای اجرای تحریم‌های مالی تاسیس کرده‌ایم.

در بخش مقابله با تکثیر در این گزارش نیز آمده است: ما به حمایت خود از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه می‌دهیم. پادمان‌های بین‌المللی که زیربنای تعهدات ایران به راستی آزمایی و بازرسی‌ها است، به جامعه جهانی اطمینان خواهد داد که برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز است و صلح آمیز باقی می‌ماند. اگر ایران در هر زمانی به تعهدات خود عمل نکند ، تحریم‌های بین‌المللی قابل بازگشت هستند.

انتهای پیام

کد N1041850

وبگردی