آفتاب

خوشرو : مشکل پناهجویان باید به صورت ریشه‌ای حل و فصل شود

خوشرو : مشکل پناهجویان باید به صورت ریشه‌ای حل و فصل شود

نماینده کشورمان در سازمان ملل اقدام جامعه بین المللی در قبال بحران آوارگان در نقاط مختلف جهان را خواستار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامعلی خوشرو در سخنرانی خود در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل که درباره وضعیت مهاجران در منطقه مدیترانه تشکیل شد، با اشاره به موضوع آوارگان سوری گفت: مساله آوارگان و پناهجویان باید به صورت ریشه‌ای حل و فصل شود، زیرا پناهجویان تنها نشانه‌های وجود مشکل هستند و نه خود مشکل.

وی افزود: پناهجویان در منطقه مدیترانه در حال گریختن از جنگ، منازعه و خشونت در کشورهای خود هستند که بخش عمده آن نتیجه جنایات و وحشیگری تروریست ها و افراطگرایان است.

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل تاکید کرد: اگر ما نتوانیم به شکل موثر با گروههای تروریستی و افراطی برخورد و آنها را ریشه کن کنیم و ایدئولوژیهای افراطی که آنها را تغذیه می کنند، بی اعتبار کنیم، بحران رو به تزاید پناهندگان متوقف نخواهد شد.

خوشرو همچنین با تقسیم تاریخ منطقه به دو بخش دور و نزدیک، درباره تاریخ نزدیک منطقه گفت: اکنون تقریبا اجماع وجود دارد که مداخله نظامی در تعدادی از کشورهای خاورمیانه در دهه گذشته به میزان زیادی به سر بر آوردن هیولای افراطی‌گری و ایجاد فضای آیده آل برای این اهریمن که از آبشخور ایدئولوژی‌های تکفیری سیراب می شود، نقش داشته است.

وی کشورهایی را که حقوق بین الملل را نادیده گرفته و آن را زیر پا گذاشته‌اند، در ایجاد شرایط موجود شریک در جرم دانست و با اشاره به تاریخ دور منطقه و رنج و محنت دیرپای مردم فلسطین گفت: تا وقتی اشغال سرزمین فلسطین توسط اسرائیل ادامه دارد، ریشه اصلی بحران باقی است و منطقه روی ثبات به خود نخواهد دید.

وی جنایات اسرائیل ظرف چند دهه گذشته، از قبیل وحشیگری این رژیم در غزه در سال گذشته را به اندازه اعمال وحشیانه داعش در حال حاضر باعث بی خانمان شدن و آواره شدن مردم دانست.

خوشرو به برخورد تبعیض آمیز با مساله آوارگان و پناهجویان در جهان نیز اشاره کرد و گفت: فارغ از علل ایجاد بحران پناهجویان، این افراد قربانیان سیاستهای غلط برخی دولتها هستند، لذا پناهجویان باید همیشه و در همه جا تحت حمایت بین المللی باشند.

وی افزود: برخورد جامعه بین المللی و به ویژه سازمان ملل متحد با پناهجویان همواره باید بر اساس اصول بشر دوستانه و بر اساس بی طرفی باشد، اما متاسفانه همواره اینگونه نیست.

نماینده کشورمان در سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران در سالهای گذشته با حداقل حمایت و توجه بین المللی میزبان میلیون ها عراقی و افغانستانی بوده و هست.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد در پایان ضمن استقبال از توجه جامعه بین المللی به بحران جاری پناهجویان در اروپا گفت: همه پناهجویان و بحران‌های مرتبط با آنها شایسته چنین توجهی هستند و جامعه بین المللی باید بدون توجه به اینکه پناهجویان چه کسانی هستند و به سمت کدام مقصد در حال حرکت هستند، به آنها کمک کند.

انتهای پیام

کد N1041471

وبگردی