آفتاب

دیده‌بان حقوق بشر: ترکیه مرزهای خود را به روی پناهجویان سوریه بسته است

دیده‌بان حقوق بشر: ترکیه مرزهای خود را به روی پناهجویان سوریه بسته است

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که ترکیه مرزهای خود را به روی پناهجویان سوری بسته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سیریا نیوز، دیده بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد که سوری‌ها تاکید کرده‌اند که گارد مرزی ترکیه مانع رفتن آن‌ها به سمت این کشور شده و در برخی موارد اقدام به کتک زدن آن‌ها کرده‌اند. همچنین آن‌ها را به سوریه بازگردانده و برخی از آن‌ها را بازداشت و با تدابیر نامناسب آن‌ها را طرد کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: 51 سوری در ترکیه از حملات هوایی و خشونت‌ها فرار کرده بودند و همگی گفتند که سوری‌ها به خوبی می دانند تنها از طریق قاچاقچیان می‌توانند وارد خاک ترکیه شوند.

پژوهشگر امور پناهندگان در دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که بستن مرزهای ترکیه به روی پناهجویان سوری، زنان باردار، کودکان، سالخوردگان، بیماران و زخمی شدگان را مجبور می‌کند تا بدرفتاری گارد مرزی ترکیه را برای فرار از خشونت‌ها در سوریه تحمل کنند.

این نهاد بین المللی به نقل از برخی از شهروندان سوری‌ اعلام کرد: اخیرا حملات هوایی روسیه و سوریه در حلب و ادلب آن‌ها را مجبور کرده که سوریه را ترک کنند.

به گفته دیده بان حقوق بشر از زمان افزایش تدابیر امنیتی در مرزها، پناهجویان سوری تنها از یک طریق در جنوب شرق انطاکیه و آن هم به همراه قاچاقچیان می توانند از مرز عبور کنند.

از زمان آغاز بحران سوریه هزاران تن از مردم این کشور از درگیری‌ها فرار کرده و به ترکیه و کشورهای مجاور می‌روند اما ترکیه همواره تدابیر شدیدی ر در مرز با سوریه اتخاذ می‌کند برای همین عبور از مرزهای ترکیه از طریق زمینی بسیار دشوار است. ترکیه اکنون میزبان تعداد زیادی از آوارگان سوری است.

انتهای پیام

کد N1041413

وبگردی