آفتاب

انتقاد چین از سازمان ملل

انتقاد چین از سازمان ملل

دولت چین، سازمان ملل را به خاطر اظهارنظرهای غیرمسئولانه بابت انتقادهای اخیر از دولت پکن، تایلند و ویتنام به خاطر اخراج آوارگان در مظان اتهام قرار داد و اعلام کرد: هیچ یک از افرادی که اخراج شدند، مهاجر نبودند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل به خبرنگاران گفت که دولت تایلند دو مهاجر چینی را که به دنبال اسکان در یک کشور ثالث بودند، اخراج کرده است.

وی با اشاره به اتهامات درباره شکنجه گسترده در بازداشتگاه‌های پلیس چین به دولت تایلند تاکید کرد تا اخراج مهاجران را متوقف کند چرا که آنها به دنبال اسکان و جابه جایی دریک کشور ثالث هستند و علتش افزایش نقش حقوق بشر در چین محسوب می‌شود.

با این حال هیات پکن در سازمان ملل در ژنو تاکید کرد که این دو فردی که توسط تایلند اخراج شدند، مهاجر نبودند. این هیات در بیانیه‌ای اعلام کرد: این دو مظنون و به صورت غیرقانونی در تایلند ساکن بودند. آنها به انجام اقدامات جنایتکارانه و مجرمانه مظنون هستند و اخیرا از طریق مرز از کشور خارج شده بودند و براساس قوانین موجود به کشور بازگردانده شدند.

در ادامه این بیانیه آمده است: این دو نفر از اتباع چین به مخاطره انداختن امنیت ملی مظنون هستند و به جرم خود اعتراف کردند.

هیات پکن در سازمان ملل همچنین اظهارنظرهای سخنگوی کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل را درباره این اتهامات رد کرد.

دولت پکن در بیانیه‌ای نیز اعلام کرد که با دولت تایلند و براساس قوانین بین المللی همکاری می‌کند و هیچ یک از کنوانسیون‌های مربوط به حقوق آوارگان و مهاجران سازمان ملل را نقض نکرده است و این اظهارنظرهای غیرمسئولانه از جانب دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل به هیچ وجه درست نیستند.

این هیات چینی درسازمان ملل همچنین به اظهارنظرهای این سخنگو درباره یک پرونده دیگر نیز انتقاد کرده و گفت: اظهارنظرهای این مقام مسئول درباره اینکه ویتنام 9 تن از اتباع کره شمالی شامل یک کودک یک ساله و یک نوجوان را به چین فرستاده درست نیست.

این سخنگو هشدار داده بود که اتباع کره شمالی ممکن است توسط چین به کشورشان بازگردانده شوند و مورد آزار و اذیت مقام‌های پیونگ یانگ قرار گیرند.

سازمان ملل به تمامی دولت‌ها تاکید می‌کند تا اتباع کره شمالی را به این کشور باز نگردانند چرا که نقض گسترده حقوق بشر در این کشور بیداد می‌کند.

انتهای پیام

کد N1041400

وبگردی