آفتاب

جزییات «سوگواره خمسه» تشریح شد

جزییات «سوگواره خمسه» تشریح شد

برنامه‌های «دومین سوگواره‌ی هنرهای نمایشی و آیین‌های مذهبی خمسه» تشریح شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا، دبیر سوگواره‌ی خمسه که از پنجم تا 24 آذرماه در تهران برگزار خواهد شد، در نشست خبری صبح امروز (دوم آذر)، با بیان اینکه اولین دوره‌ی سوگواری خمسه با استقبال هنرمندان سال گذشته برگزار شد، توضیح داد: براساس ظرفیت‌های این رویداد فرهنگی تصمیم گرفته شد که سوگواره‌ی خمسه در حد و اندازه‌های جشنواره تئاتر شهر و سایر جشنواره‌ها برگزار شود و محلی برای عرضه کارهای دینی هنرمندان باشد.

علی اصغر خسروی درباره‌ی مراسم افتتاحیه‌ی این رویداد فرهنگی نیز توضیح داد: سال گذشته افتتاحیه‌ی سوگواره‌ی خمسه با دیدار از هنرمندان پیشکسوت تئاتر برگزار شد و طبق برنامه‌ریزی‌های دور دوم، تصمیم گرفته شد تا به احترام شهدای مدافع حرم، افتتاحیه این رویداد فرهنگی پنجم آذرماه با دیدار از دو خانواده‌ی شهیدان مدافع حرم برگزار شود.

وی درباره‌ی بخش‌های مختلف سوگواره‌ی خمسه و محل برگزاری آن نیز توضیح داد: بخش‌های تئاتر صحنه‌ای، تئاتر خیابانی، تعزیه، پرده‌خوانی و نقالی جزو بخش‌های اصلی خواهند بود که در 14 سالن از جمله سالن‌های سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران و فرهنگسراها اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: حوزه هنری با در اختیار گذاشتن سالن‌های مهر و ماه به کمک ما آمد؛ همچنین سالن‌های کوچک و بزرگ تالار محراب و فرهنگسراهای ابن سینا، ارسباران و سرو از جمله سالن‌هایی هستند که سوگواره خمسه در آن‌ها برگزار خواهد شد. همچنین تماشاخانه خصوصی باران برای اجرا در نظر گرفته شد و قصد ما از این کار این بود که این تابوی اجرای نمایشهای مذهبی در تماشاخانه ی خصوصی را بشکنیم.

خسروی درباره‌ی آثار راه یافته به دور دوم سوگواره خمسه اظهار کرد: هشت اثر برای حضور در بخش مسابقه سوگواره پذیرفته شده‌اند که در کنار آن‌ها چهار اثر نیز به عنوان مهمان در فرهنگسراها اجرا خواهند شد. آثار بخش ویژه شامل شش نمایش از هنرمندان پیشکسوت و باسابقه تئاتر خواهند بود که از آن میان نمایش «برگزین» و نمایش «طوفان» از تولیدات سوگواره خمسه هستند و در کنار آن‌ها نمایش «حلقه»، «اروند خون» و نمایش عروسکی «گوهر نیل» که برگرفته از قصص قرآنی است، اجرا خواهند شد. بعلاوه بمنظور حمایت از هنرمندان پیشکسوت، نمایش «پله آخر» ساخته ابراهیم آبادی که پیش از این اجرای عمومی داشت اما دیده نشده بود در این سوگواره میهمان خواهد بود.

دبیر دومین دوره سوگواری خمسه با بیان اینکه موضوع دفاع مبتنی بر اصول و عقاید و باورهای دینی ماست و منحصر به زمان و مکان خاصی نیست درباره‌ی شهیدان مدافع حرم که در این سوگواره توجه خاصی به آن‌ها شده است نیز توضیح داد: احساس کردیم در مورد این شهیدان دینی به گردن داریم، بنابراین در این سوگواره چهار اثر در این رابطه خواهیم داشت که از آن میان دو اثر صحنه‌ای با نام‌های «گذر گداز» و «سبز، سپید، سرخ» یک اثر خیابانی به نام «به سوی دمشق» و یک اثر تعزیه به نام «مجلس‌نامه‌ی مدافعان حرم» اجرا خواهند شد.

وی در خصوص بخش آیینی نیز توضیح داد: با توجه به اینکه آثار نمایشی در تهران از توجه و حمایت‌های بیشتری نسبت به شهرهای دیگر برخوردار هستند، در نظر گرفتیم که برای حمایت از آثار تولید شده در شهرهای دیگر و همچنین الگوسازی در تعزیه برای هنرمندان تهرانی، در بخش آیینی از هنرمندان سایر شهرهای کشور نیز بهره ببریم. بر این اساس در این بخش نقالی و پرده‌خوانی، همچنین آیین‌های مذهبی اقوام از شهرهای بوشهر، بندر دیلم، گیلان، تفرش، ساری، کاشان، ری و تهران اجرا خواهند شد.

وی با بیان اینکه بخش خیابانی دور دوم سوگواره خمسه غیررقابتی خواهد بود در خصوص محل اجرای نمایش‌های آیینی و خیابانی نیز اظهار کرد: میدان امام حسین(ع) تهران امسال برای ارائه برنامه‌های دینی مهیا شده است که ما نیز در 15 روز آخر ماه صفر، این مکان را برای برگزاری بخش‌های آیینی و خیابانی در اختیار خواهیم داشت.

دبیر سوگواره خمسه در خصوص بودجه‌ی این رویداد فرهنگی اظهار کرد:‌ سعی کردیم خوب و البته درست هزینه کنیم. چون معتقدیم در امر هنر کم هزینه کردن اشتباه است. بر این اساس بیش از 300 میلیون تومان هزینه ریالی داشتیم که با در نظر گرفتن سالن‌ها و امکانات دیگری که به کار گرفته خواهد شد این هزینه‌ها به حدود 500 میلیون تومان می‌رسد که البته 80 درصد کل بودجه به امور حمایتی و جوایز هنرمندان اختصاص داده شده است.

خسروی درباره‌ی پوستر دور دوم سوگواره نیز توضیح داد: پوستر سوگواره نسبت به دور اول هیچ تغییری نکرده است؛ به دلیل اینکه این جشنواره نوپاست و احتیاج دارد هویتی پیدا کند و شناخته شود، بنابراین تصمیم گرفتیم تغییری در پوستر ایجاد نکنیم و تنها عنوان «اولین» را به «دومین» تغییر دادیم.

او در خصوص زمان و مکان برگزاری اختتامیه سوگواره نیز توضیح داد: مکان برگزاری این مراسم هنوز نهایی نشده و در این مورد در حال مشورت هستیم اما قطعا این مراسم روز 24 آذر در یکی از سالن‌های متعلق به سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار خواهد شد.

خسروی در ادامه با بیان اینکه اینگونه آیین‌ها در حفظ و انتقال مفاهیم دینی و فرهنگی ما نقش بسزایی دارند درباره‌ی رویکرد شهرداری تهران در شکل‌دهی رویدادهای فرهنگی از این دست اظهار کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای فرهنگ‌سازی از طریق تئاتر، بطور تخصصی به این حوزه ورود کرده و تا کنون رویدادهایی نظیر جشنواره تئاتر شهر و سوگواره‌ی خمسه نیز را رقم زده است.

دبیر سوگواره‌ی خمسه با بیان اینکه نمی‌توان چارچوب خاصی برای نمایش مذهبی قائل شد و بین تئاتر دینی و غیر دینی خط کشی کرد، ادامه داد: اتفاق بدی که در این سال‌ها افتاده‌است سفارشی‌شدن آثار هنری است؛ در این راستا سوگواره‌ی خمسه در نظر دارد با حمایت آثاری که با مضامین ایرانی، انقلابی و اسلامی تولید می‌شوند، به هنرمندان جوان این امکان را بدهد که آثاری از این نوع تولید کنند و ما دیگر برای دیدن آثار مذهبی، منتظر یک جشنواره یا سوگواره نباشیم.

خسروی در پایان در خصوص موضوع مخاطبان این رویداد فرهنگی نیز توضیح داد: در این دوره با استفاده از ظرفیت‌های مناطق 22 گانه تهران و همچنین توزیع بلیت‌های نمایش‌ها از پنجم آذرماه در میدان امام حسین (ع) و همچنین در مدارس و مساجد و با بهره‌گرفتن از ظرفیت‌های تبلیغی شهرداری تهران در مترو و سایر اماکن امیدواریم در دور دوم مشکل بیننده نداشته باشیم.

در ادامه این نشست، امیرحسین شفیعی دبیر اجرایی دومین سوگواره خمسه با بیان اینکه فراخوان دور سوم در روز اختتامیه منتشر خواهد شد، اظهار کرد:‌ وقتی فراخوان دور بعدی در این دوره منتشر می‌شود به این معناست که این سوگواره قرار نیست فقط در محرم و صفر برگزار شود. گرچه بحث رقابتی آن به این دو ماه اختصاص پیدا می‌کند اما سازمان فرهنگی-هنری تأکید دارد که سوگواره‌ی خمسه در طول سال برگزار شود و ما شاهد اجرای عمومی آثار دینی و مذهبی در طول سال باشیم.

انتهای پیام

کد N1040549

وبگردی