آفتاب
یونسی:

بردباری با ادیان مختلف ویژگی ایرانیان در طول تاریخ بوده است

بردباری با ادیان مختلف ویژگی ایرانیان در طول تاریخ بوده است

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در همایش رونمایی از کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان»، گفت: ایرانیان دارای ویژگی بردباری دینی و تحمل ادیان و فرهنگ‌های مختلف هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی با اشاره به اینکه همه صاحب‌نظران در خصوص تاریخ ایران به این مهم توجه کرده‌اند که ایرانیان دارای ویژگی‌هایی در ارتباط با بردباری دینی و تحمل دیگر ادیان هستند، اظهار کرد: در طول تاریخ تحولات بزرگی رخ داده و همواره این خصوصیت ایرانیان وجود داشته است.

وی افزود: قدیمی‌ترین ادیان توحیدی در ایران بوده‌اند. دین زرتشت یکی از ادیان قدیمی و پیامبر ایرانی است که در این سرزمین بوده است. سایر ادیان چون یهودیان و مسیحیان نیز از قدیمی‌ترین ادیان بوده‌اند که در ایران وجود داشته‌اند.

یونسی با بیان اینکه در ابتدای شکل‌گیری دولت بزرگ هخامنشیان شاهد رفتاری پیامبرگونه از کوروش کبیر بودیم، خاطرنشان کرد: وقتی هخامنشیان بابل را فتح کردند یک فتح بدون خونریزی و با بزرگ‌منشی بوده است. این رفتار، رفتاری پیامبرگونه بوده همانگونه که در عهد عتیق بر پیامبر بودن کوروش اشاره دارد و بسیاری از مفسران معاصر اعتقاد دارند که کوروش، فاتح بابل، همان ذوالقرنین است که در قرآن به پیامبر بودنش اشاره شده است.

دستیار ویژه رئیس جمهور با بیان اینکه همواره دولت‌های بعد نیز در تاریخ ایران ویژگی احترام به ادیان مختلف را داشته‌اند،‌ افزود: به جز مقاطع محدودی چون ساسانیان که تنگ‌نظری‌هایی را شاهد بودیم در بقیه دوران معمولاً ایرانیان این ویژگی‌ها را حفظ کردند. بعد از اسلام نیز ویژگی احترام به ادیان دیگر در ایران وجود داشت و امروزه نیز جمهوری اسلامی ایران این سنت حسنه که ریشه در مضامین دینی دارد را حفظ و بر آن تأکید دارد.

یونسی با بیان اینکه باید اصرار بر مشترکات دینی ادیان و روح و هدف آن وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: روح و هدف ادیان پیوند انسان با خدا و انسان با انسان بوده است. همه ادیان بر این تأکید دارند که اول رابطه انسان با خدا را تحکیم کنند و از این رهگذر رابطه انسان با انسان برقرار شود.

وی با اشاره به اینکه رشد انسان و جوامع دینی از این رهگذر امکان‌پذیر است، گفت: بزرگی پیامبران از رهگذر خدمت به مردم که نوعی عبادت است صورت گرفته است، همه پیامبران برای خدمت به انسان مبعوث شدند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه همه پیامبران انسان را به خداگونه بودن دعوت می‌کرده‌اند، گفت: جمعی که خداگونه شود جنگ، جدال، تعدی، تجاوز و خشونت ندارد. جنگ‌هایی که در طول تاریخ اتفاق افتاده و کشتارهایی که بوده به دلیل دوری از خدا بوده است و متأسفانه پیروان ادیان به نام خدا تاریخ را پر از جنگ و خون کردند.

یونسی با اشاره به اینکه در فرهنگ اسلام بر واژه ایمان بسیار تأکید شده است، اظهار کرد: مومن کسی است که خلق خدا از او احساس امنیت کنند. پیامبر (ص) فرمود بدترین انسان‌ها خلایقی هستند که مردم از آنها بترسند.

دستیار ویژه رئیس جمهور گفت: خطری که بشر امروز را تهدید می‌کند جنگ دینی، مذهبی و خشونت است و راه نجات بازگشت به راه پیامبران است.

انتهای پیام

کد N1040535

وبگردی