آفتاب
در جریان بررسی فوریت لایحه صورت گرفت؛

بحث داغ مخالفان و موافقان لایحه شفاف سازی هزینه های انتخابات

بحث داغ مخالفان و موافقان لایحه شفاف سازی هزینه های انتخابات

موافقان بررسی دو فوریتی لایحه شفاف سازی هزینه های انتخابات معتقد بودند تصویب این لایحه مانع ورود پولهای کثیف به انتخابات می شود. اما مخالفان معتقد بودند این لایحه تبلیغاتی است و باید اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه شفافیت سازی منابع مالی و هزینه های انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراها، در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

امیری سخنگوی وزارت کشور در دفاع از این لایحه گفت: لایحه شفاف سازی یک تذکر برای پیشگیری از ورود پول های ناپاک به انتخابات است.

وی با اشاره به حضور وزیر کشور در صحن علنی مجلس برای ارائه توضیحات در خصوص اظهاراتش مبنی بر ورود پولهای کثیف به انتخابات گفت: در پایان آن جلسه خواسته نمایندگان مجلس این بود که وزارت کشور لایحه ای برای شفاف سازی هزینه های انتخاباتی ارائه کند.

قائم مقام وزیر کشور اظهار داشت: به دستور مجلس، دولت لایحه شفاف سازی را تهیه کرده و در این راستا مطالعات تطبیقی در ۸ کشور جهان انجام داده و از تجربیات دستگاه های نظارتی استفاده کرد.

امیری ادامه داد: تشکیک در انتخابات، یکی از مشکلات نمایندگان حاضر در مجلس است که با تصویب این لایحه برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: این لایحه واقع بینانه تهیه شده و جامعیت دارد و رویکرد لایحه تماماً در راستای ایجاد شفافیت است.

امیری: لایحه شفاف سازی به درخواست نمایندگان تهیه شد

قائم مقام وزیر کشور از نمایندگان خواست با توجه به حساسیت جامعه و مطالبه عمومی در خصوص تصویب این لایحه با بررسی فوری این لایحه موافقت کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه انتخابات مجلس و خبرگان در پیش است، نمایندگان باید با بررسی فوری این لایحه موافقت کنند.

وی ادامه داد: این لایحه نسبت به انتخابات مجلس خبرگان هیچ حکمی ندارد چون قوانین مربوط به انتخابات مجلس خبرگان در این مجلس بررسی می شود.

وی در پایان از نمایندگان خواست: با یک رای انقلابی، صاحت همه نامزدهای انتخابات را از تشکیک ها مبرا کنند.

علیپور: چرا در آستانه انتخابات به جای شفاف سازی، شبهه افکنی می کنید؟

در ادامه محمد علیپور نماینده مردم ماکو و چالدران در مخالفت با بررسی دو فوریتی این لایحه گفت: دو سال از عمر دولت می گذرد و کمر ملت زیر مشکلات شکسته است.

وی با بیان اینکه مخالفتی با شفاف شدن هزینه های انتخاباتی ندارم، گفت: کمتر از یک ماه به ایام ثبت نام انتخابات باقی مانده است و فرصتی برای ابلاغ این قانون وجود ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد: چرا در ۹ دوره قبلی نسبت به تصویب این لایحه توجه نشد و در این مقطع زمانی بررسی این لایحه اهمیت یافت؟

وی تصریح کرد: چرا در آستانه انتخابات مجلس به جای شفاف سازی، شبهه افکنی می کنید؟

علیپور با طرح این سوال که درجه اهمیت این موضوع نسبت به مشکلات مردم چقدر است؟ گفت: با تصویب این لایحه نه تنها قدمی برای شفاف سازی برداشته نمی شود، بلکه زمینه شبهه افکنی در مورد انتخابات مجلس در دوره های قبل فراهم خواهد شد.

عثمانی: پولهای کثیف جریان انحرافی از ماه ها قبل وارد انتخابات شده است

در ادامه محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در موافقت با این لایحه گفت: کسی که با پول نماینده می شود، در واقع نماینده دیگران شده است، نه نماینده ملت ایران.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه هشدار داد: پولهای کثیف جریان انحرافی از ماه ها قبل در مناطق، خروارخروار برای افراد خاص هزینه شده و عده ای با پولهای کلان به دنبال تسخیر مجلس هستند.

عثمانی ادامه داد: مهم این نیست که ما در مجلس آینده حضور داشته باشیم یا نه، مهم این است که مجلسی در شان جمهوری اسلامی تشکیل شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: نباید مجلس آینده، مجلس ثروتمندان و قدرتمندان باشد. نباید اجازه دهیم مجلس به دست کسانی بیفتد که از بیرون کوک می شوند.

عثمانی اظهارداشت: آقای رحیمی معاون اول دولت قبل، در دوره قبل پولهایی را برای انتخابات هزینه کرد، بعد هم پیگیری نشد که این پولها به چه کسانی داده شده و چرا به این افراد داده شده است.

وی در پایان از نمایندگان خواست در راستای شفاف سازی انتخابات و جلوگیری از ورود ایادی صاحبان زر و زور به مجلس دوفوریت این لایحه را به تصویب برسانند.

خسروی: لایحه شفاف سازی اموال و دارایی های مسئولان خاک می خورد/ این لایحه تبلیغاتی است

در ادامه علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان در مخالفت با این لایحه، دو اشکال فنی و محتوایی را به این لایحه وارد دانست و گفت: این لایحه دوفوریتی وسط بررسی لایحه ای در مجلس مطرح می شود که هنوز تعداد زیادی از بندهای آن باقی مانده است.

وی با تاکید بر اینکه مجلس موافق رسیدگی به این لایحه است، گفت: بررسی دوفوریتی این لایحه، فرصت بررسی این لایحه در مجلس را کاهش می دهد زیرا ما قصد داریم یک قانون دائمی را به تصویب برسانیم نه یک قانون تبلیغاتی.

عضو کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه این لایحه برای شفاف سازی منابع مالی انتخابات کافی نیست، گفت: وزارت کشور چطور در این مدت زمان کوتاه توانسته از تجربه های ۸ کشور برای تدوین این لایحه استفاده کند، از زمانی که استارت این لایحه با اظهارات وزیر در مورد پولهای کثیف زده شد تا امروز فرصت زیادی برای بررسی این لایحه در ۸ کشور وجود نداشته است.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: سالهاست که طرح شفاف سازی اموال و دارایی های مسئولان در مجمع تشخیص مصلحت خاک می خورد و این طرح مهم کنار گذاشته شده است و امروز دولت تلاش دارد لایحه ای تبلیغاتی به تصویب برساند.

خسروی با بیان اینکه توضیح واضحات است، گفت: در این لایحه موضوعات اساسی نیامده است و دست یک سری افراد برای تاثیرگذاری در انتخابات و کمک به نامزدها کوتاه شده و در مقابل دست احزاب باز گذاشته شده است.

وی اظهارداشت: شما می گویید یک سنت در این مملکت حساب و کتاب دارد اما کسی نمی تواند کرسنت را بررسی کند. در مقابل نیز شما می گویید کمک افراد حقیقی و حقوقی ممنوع شده اما کمک احزاب بلامانع است، این احزاب به چه کسانی وصل هستند؟

خسروی در پایان از نمایندگان خواست: با بررسی دو فوریتی این لایحه مخالفت کنند تا نمایندگان بتوانند با بررسی دقیق لایحه، پیشنهادات اساسی خود را برای اصلاح آن مطرح کنند.

پورمختار: شفاف سازی منابع مالی مانع اتهام افکنی و جو سازی ها علیه نامزدهای انتخابات مجلس می شود

در ادامه محمد علی پومختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در موافقت با این لایحه گفت: از دولت به خاطر ارائه این لایحه تشکر می کنم. اگر دوستان فکر می کنند این لایحه سیاسی است، اشکالی ندارد. ما می توانیم در مجلس این قانون را به یک قانون منطقی تبدیل کنیم.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با تاکید بر اینکه مجموع نمایندگان مجلس موافق بررسی این لایحه هستند، گفت: با توجه به صحبت هایی که در طول ماه های گذشته در خصوص منابع مالی نامزدهای انتخابات مطرح شده و پرونده هایی که در این خصوص تشکیل شده و با توجه به پرونده هایی که در کمیسیون اصل ۹۰ در این خصوص وجود دارد، ضرورت تصویب این لایحه احساس می شود.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از نمایندگان می خواستند به جای بنده در موافقت با این لایحه صحبت کنند، آقایان حسین طلا، حمید رسایی، محمد دهقان، روح الله عباس پور، کمال الدین پور موذن، چاردوری، عیسی زاده و ندیمی، خواستار سخنرانی به جای بنده در مقام موافقت با این لایحه بودند.

پورمختار معتقد بود با روشن شدن منابع مالی نامزدهای انتخابات مجلس، اتهام افکنی ها و جو سازی های کاهش می یابد.

وی ادامه داد: توقعات زیادی در حوزه های انتخابیه از نمایندگان وجود دارد که با تصویب این قانون، این توقعات کاهش خواهد یافت.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ گفت: با تعیین چارچوب های هزینه ها و منابع مالی انتخابات به هیئت های اجرایی، نظارت و شورای نگهبان، کمک می کنیم تا نظارت دقیقی بر انتخابات داشته باشند.

وی ادامه داد: پیش از این گزارشات زیادی بدون امضاء در خصوص تخلفات و اتهام افکنی به شورای نگهبان می رسید که با تصویب این قانون دیگر این گزارشات مورد توجه قرار نخواهد گرفت.

وی در پایان تاکید کرد: رد دو فوریت این لایحه باعث جو سازی علیه مجلس خواهد شد.

در پایان نمایندگان با ۱۰۴ رای موافق، ۶۸ رای مخالف، ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۰۵ نماینده حاضر در مجلس با بررسی دوفوریتی این لایحه مخالفت کردند و با ۱۶۲ رای موافق، ۱۴ رای مخالف، ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در مجلس خواستار بررسی یک فوریتی این لایحه در مجلس شدند.

کد N1040232

وبگردی