آفتاب

جبهه پولیساریو: بوتفلیقه بار دیگر بر حمایت کامل از صحرای غربی تاکید کرد

جبهه پولیساریو: بوتفلیقه بار دیگر بر حمایت کامل از صحرای غربی تاکید کرد

دفتر ریاست جمهور الجزایر اعلام کرد که بوتفلیقه روز یکشنبه دبیرکل جبهه پولیساریو را به حضور پذیرفته و تاکید کرده است که الجزایر به حمایت بی‌قید و شرط خود از "مسئله صحرای غربی" ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، این بیانیه از سوی دفتر ریاست جمهوری الجزایر به نوعی پاسخی غیر مستقیم این کشور به ادعاها درباره مرگ عبدالعزیز بوتفلیقه در بیمارستانی در سوئیس نیز هست.

محمد عبدالعزیز، دبیرکل جبهه پولیساریو نیز در گفت‌وگو با تلوزون الجزایر گفت که در دیدار با عبدالعزیز بوتفلیقه وی تاکید کرده که بر موضع ثابت و بدون شرط خود در دفاع از "مسئله عادلانه صحرای غربی" براساس قطعنامه‌های سازمان ملل و قوانین بین المللی ادامه می‌دهد.

وی گفت: بوتفلیقه تاکید کرده است که مردم صحرای غربی باید حقوق ملی و مشروع و آزادی خود را پس بگیرند و سرنوشت و استقلالشان را از طریق یک رفراندوم آزاد و دموکرات تعیین کنند.

جبهه پولیساریو سازمانی سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶ از صحرای غربی و تقسیم آن بین مراکش و موریتانی به مخالفت با دولت‌های این دو کشور پرداخت.

این نشست درحالی برگزار شد که کریستوفر روس، فرستاده سازمان ملل وارد منطقه شده تا برای ازسرگیری مذاکرات میان مراکش و جبهه پولیساریو تلاش کند. روس که مراکش وی را در سال 2012 به جانبداری متهم کرده بود پایان سپتامبر گذشته تلاش‌هایش را ازسر گرفت اما به موفقیتی دست نیافت.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل اوایل ماه جاری میلادی خواهان برگزاری مذاکرات جدی در ماه‌های آینده شده بود.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ صلح کردند اما مراکش تمام منطقه صحرای غربی را ضمیمه خاک خود کرد و اعلام کرد که حاضر است به این منطقه "خودمختاری با اختیارات گسترده" بدهد؛ امری که جبهه پولیساریو تاکنون آن را نپذیرفته و به مقاومت علیه مراکش پرداخته است. گفته می‌شود حملات پولیساریو علیه مراکش بیشتر از طریق پایگاه‌های این سازمان در الجزایر هدایت می‌شود.

انتهای پیام

کد N1040230

وبگردی