آفتاب

فرار 1500 ترکمان سوری به ترکیه به دلیل بالاگرفتن درگیری‌ها

فرار 1500 ترکمان سوری به ترکیه به دلیل بالاگرفتن درگیری‌ها

یکی از مقام های ترکیه گفت، حدود 1500 تن از اعضای اقلیت ترکمان سوریه به خاطر از سرگیری درگیری ها در شمال غرب این کشور مجبور به فرار و ورود به ترکیه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ترکیه مراتب نگرانی خود را بابت حملات هوایی روسیه در چند روز اخیر در سوریه ابراز داشته و از این مساله ابراز نگرانی کرده که "روس‌ها به دنبال هدف قرار دادن مواضع مخالفان سوری و تقویت و حمایت از نیروهای دولتی سوریه هستند."

نیروهای ترکمان که تحت حمایت و پشتیبانی دولت آنکارا نبرد زمینی گسترده‌ای را در شمال سوریه و برای بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل داعش آغاز کرده‌اند، روسیه را متهم می‌کنند که مواضعشان را بمباران کرده است.

شمار زیادی از اقلیت ترکمان‌ که از لحاظ زبان و فرهنگ نزدیکی زیادی به ترک‌ها دارند در شمال عراق و سوریه پراکنده شده‌اند. در طول تاریخ ترکیه همواره از ترکمان‌ها حمایت کرده و حتی در برخی موارد آنها را شهروندان ترکیه خوانده است.

استاندار هاتای ترکیه که با سوریه هم مرز است در این باره گفت:‌ تا به امروز (یکشنبه) حدود 1500 ترکمان به این منطقه مرزی وارد شده اند. ما آماده تامین نیازهای برادران و خواهران ترکمان خود هستیم. 575 چادر برای اسکان این افراد و همچنین مواد غذایی، پتو و وسایل بهداشتی و پزشکی در نظر گرفته شده است.

ترکیه می گوید 2 / 2 میلیون آواره سوری را در پی بیش از چهار سال جنگ داخلی در این کشور پذیرفته است.

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه با ابراز نگرانی درباره وضعیت ترکمان‌ها در نشستی با مسئولان نظامی-امنیتی کشورش در آنکارا،‌ به بررسی این مساله پرداخت.

وی گفت: ما حساسیت‌های زیادی داریم و بالاتر از همه مساله امنیت مرزهاست. واحدهای امنیتی ما آماده واکنش به هر نوع تهدید هستند.

انتهای پیام

کد N1040128

وبگردی