آفتاب
"ریشه‌های بحران و چشم‌انداز ثبات از قفقاز تا شامات"

هرمیداس باوند: حل بحران‌های کنونی در گرو مبارزه با تروریسم است

هرمیداس باوند: حل بحران‌های کنونی در گرو مبارزه با تروریسم است

یک استاد روابط و حقوق بین‌الملل گفت: با توجه به افزایش گروه‌های افراطی نظیر داعش و الشباب و با توجه به این که این گروه‌های تروریستی از تمام تعاملات اقتصادی و سیاسی در خاورمیانه نفع می‌برند برای رسیدن به ثبات در جهان مبارزه با تروریسم گریزناپذیر است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، داود هرمیداس باوند که در همایش "ریشه‌های بحران و چشم‌انداز ثبات از قفقاز تا شامات" که امشب برگزار شد حضور داشت به بررسی مساله قره باغ پرداخت و گفت: ایران نیز ابتدا تلاش‌هایی برای میانجیگری در این زمینه داشت ولی قدرت‌های فرامنطقه‌یی علاقه‌ای به ادامه میانجی‌گری‌های ایران در حل مساله قره باغ نداشتند.

او ادامه داد:‌ از سوی دیگر در منطقه قفقاز شاهد برخی اقدامات از سوی چچنی‌ها برای خودمختاری بودیم که همین اعلام خودمختاری‌ها و مبارزه‌ها نیز مانع حل مساله قره باغ می‌شد.

هرمیداس باوند با اشاره به تحولات قفقاز و اوستیای جنوبی خاطرنشان کرد: مساله قفقاز و اوستیای جنوبی نیز عاملی شد تا اوکراین نگاه خود را به سمت غرب معطوف کند و این امر تا جایی پیش رفت که آن‌ها خواستند عضو ناتو شوند و ما شاهد گرایش هم‌زمان اوکراین و جمهوری آذربایجان به سمت غرب بودیم.

وی خاطرنشان کرد: قفقاز یکی از کانون‌های استراتژیک جهانی و محلی برای سرمایه‌گذاری‌های غرب است به همین دلیل آمریکا و کشورهای غربی نگاه ویژه‌ای به این منطقه دارند و در رابطه با بحث اوکراین شاهد حمایت آن‌ها از اوکراین بودیم.

این استاد روابط و حقوق بین‌الملل با اشاره به سیاست‌های جمهوری آذربایجان افزود: آذربایجان برای داشتن جایگاهی نزد غربی‌ها از لابی‌های اسراییلی استفاده کرد تا بتواند جایی در نزد آمریکایی‌ها داشته باشد و با وجود آن‌که تلاش‌های زیادی و کنفرانس‌های بسیاری برای مساله قره باغ برگزار شد ولی همین گرایش‌ها و سیاست‌های دولت‌ها مانع از به ثمر رسیدن این جلسات و کنفرانس‌ها می‌شد.

او ادامه داد:‌ امروز شاهد بیداری قومیت‌ها و مطالبات بسیاری از قومیت‌ها و ترکیه هستیم و این در حالی است که تا چندی پیش دولت ترکیه حتی نام اقوام کرد را بیان نمی‌کرد و همه را ترک می‌خواند. اما امروز دورانی است که اقوام و اقلیت‌ها بیدار شده‌اند. هم‌چنین باید به خواست ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا اشاره کنم که از شرایط تحقق این امر رعایت حقوق بشر و حقوق اقلیت‌ها هم‌چنین برقراری حکومت قانون و لیبرالیسم در کشور است. ترکیه در صورتی که بخواهد به این اتحادیه بپیوندد باید حقوق این اقلیت‌ها را به رسمیت بشناسد.

باوند در پایان با اشاره به بحث تروریسم و اقدامات اخیر گروه‌های تروریستی در کشورهای مختلف خاطرنشان کرد: امروز شبکه‌های تروریسم بین‌المللی در منطقه و جهان فعالیت‌ می‌کنند و تمام تعاملات اقتصادی و سیاسی در خاورمیانه نفع می‌برند. بنابراین برای حل بحران‌های جهان قبل از هر چیز باید امنیت جهانی برقرار شود و برای تحقق این امر مبارزه با تروریسم اجتناب‌ناپذیر است.

انتهای پیام

کد N1039601

وبگردی