آفتاب

تاکید کارشناسان مصری بر ایمن بودن نیروگاه هسته‌ای این کشور

تاکید کارشناسان مصری بر ایمن بودن نیروگاه هسته‌ای این کشور

کارشناسان هسته‌ای مصر با اعلام این که نگرانی‌های زیادی در مورد ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در مصر توسط روسیه وجود دارد تاکید کردند که این نیروگاه کاملا ایمن خواهد بود چرا که از نسل سوم نیروگاه‌های هسته‌ای است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه دیلی نیوز مصر، علا یوسف، سخنگوی ریاست جمهوری مصر در مورد قرارداد ساخت راکتور هسته‌ای مصر با روسیه گفت: شرکت هسته‌ای روس اتم و سازمان نیروگاه‌های هسته‌ای مصر روز سه‌شنبه این قرارداد را به امضا رساندند که بی‌شک این همکاری به مصر در رفع کمبود انرژی مورد نیازش کمک قابل توجهی خواهد کرد.

عبدالکریم، استاد دانشگاه هلوان مصر در شیمی هسته‌ای گفت:‌ بر خلاف آن چه در افکار عمومی وجود دارد استفاده از انرژی خورشیدی، امری بسیا هزینه‌بر است در حالی که انرژی هسته‌ای بسیار کم هزینه‌تر است.

او ادامه داد: هر یک از راکتورهای هسته‌ای نیروگاه دابا مصر در سازه‌ای بتنی به قطر 1.2 متر قرار خواهند داشت تا از هر گونه تشعشع مواد رادیواکتیو و بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود. هم‌چنین ساخت این نیروگاه باعث افزایش فرصت‌های شغلی توریسم در مصر خواهد شد.

عبدالحکیم گفت: پروژه‌ ساخت نیروگاه هسته‌ای مصر ابتدا قرار بود در دوره رژیم عبدالناصر در دهه 80 میلادی ساخته شود که در آن صورت تاکنون باعث ایجاد 200 میلیارد دلار نفع اقتصادی برای مصر شده بود.

هم‌چنین عزت عبدالعزیز، رییس پیشین سازمان انرژی اتمی مصر نیز در این باره به روزنامه دیلی‌نیوز مصر گفت: تاسیس این نیروگاه بسیار حائز اهمیت است. چرا که هیچ‌گونه ضرر و آسیبی را متوجه پیرامون خود نخواهد کرد.

او تاکید کرد: نگرانی‌های زیادی در مورد ساخت نیروگاه هسته‌ای در مصر وجود دارد که این نیروگاه کامل ایمن است چرا که از نسل سوم نیروگاه‌های هسته‌ای است.

عبدالعزیز ادامه داد: بر خلاف نیروگاه‌هایی که در زمان بروز فاجعه نیروگاه‌های هسته‌ای چرنوبیل اوکراین در دهه 80 ساخته می‌شد که از نوع نسل دوم نیروگاه‌های هسته‌ای بودند،‌ نیروگاه الدبا مصر از نسل سوم خواهد بود که ایمن‌ترین نیروگاه‌های هسته‌ای هستند.

به گزارش ایسنا، پروژه ساخت نیروگاه هسته‌ای الدبا مصر که قرار بود در دهه 80 میلادی ساخته شود به دلیل بروز فاجعه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در اوکراین تعلیق شد.

مذاکرات مصر و روسیه برای ساخت این نیروگاه هسته‌ای از اواخر دهه 60 میلادی آغاز شد که البته در سال 1967 به دلیل بروز جنگ شش روزه میان اسرائیل و اعراب لغو شد.

به دنبال لغو این قرارداد، قراردادی دیگری مبنی بر ساخت این نیروگاه میان مصر و آمریکا در سال 1973 به امضا رسید اما پس از آن که آمریکا شروط سیاسی را برای ادامه همکاری با مصر اعمال کرد و توسط انورالسادات، رییس‌جمهور پیشین مصر پذیرفته نشد، بار دیگر لغو شد. هم‌چنین در دهه 80 میلادی مصر برای ساخت این نیروگاه با فرانسه به یک توافق رسید که البته به دلیل بروز فاجعه هسته‌ای چرنوبیل لغو شد.

انتهای پیام

کد N1039492

وبگردی