آفتاب

موجودات مقاوم در برابر تشعشعات هسته‌ای

موجودات مقاوم در برابر تشعشعات هسته‌ای

جنگ هسته‌ای واقعی اسف‌بار است. به دلیل تخریب و کشتار جمعی بهتر خواهد بود که اگر همه ما فقط تصمیم بگیریم به جای پرتاب سلاح هسته‌ای به هم، با یکدیگر تفاهم داشته باشیم. اما اگر چنین حادثه‌ای رخ دهد و زمین در یک زمستان هسته‌ای فرو رود، چه برسر حیات خواهد آمد؟

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از سایت پاکستان ترایب، پس از جنگ هسته‌ای تنها چند شکل از حیات بقا خواهند یافت.

سوسک

سوسک، احتمالا شناخته شده‌ترین جانداری است که به طور بالقوه از یک جنگ هسته‌ای نجات می‌یابد. سوسک قادر است تا در برابر مقدار متعادل تشعشعات هسته‌ای مقاومت کند و باور می‌رود که قادر است تا حدود 1000 فوت (305 متر) دور از جایی که بمب هیروشیما منفجر شد به حیات خود ادامه دهد.

10 درصد از سوسک‌ها در آزمایش بقا در برابر تشعشعات هسته‌ای در سطح 10 هزار راد (واحد تشعشعات هسته‌ای) زنده ماندند. این بمب هیروشیمای کوچک 10 هزار راد تشعشع هسته‌ای متصاعد کرد و تنها در صورتی که سوسک‌ها از کانون تشعشعات هسته‌ای به اندازه کافی دورباشند امکان زنده ماندن آن‌ها وجود دارد.

در مقایسه در صورتی که انسان در معرض 10 هزار راد تشعشع هسته‌ای قرار گیرد دچار کمای آنی و در نهایت مرگ فوری می‌شود. توانایی بقای سوسک به دلیل میزان کند رشد آن‌ها است. سلول‌های سوسک‌ها هر 48 ساعت بازتولید می‌شود و بنابراین خطر دگرگونی و جهش در آن پایین‌تر است.

انسان

با وجود همه آن چه که درباره نجات یافن انسان از تشعشعات هسته‌ای می‌دانیم، کاملا امکان‌پذیر است که انسان از جنگ هسته‌ای جان سالم به در ببرد. چند دلیل برای این نظریه وجود دارد. نخست مقدار تسلیحات هسته‌ای در جهان در واقع رو به کاهش است که به معنی بمب‌های کم‌تر است. در حالی که بمب‌های موجود به طور تاکتیکی می‌توانند هرکس را نیست و نابود کنند. به این دلیل که انسان‌ها در سراسر دنیا پراکنده شده‌اند،‌ نابودی همه محتمل به نظر نمی‌رسد. اگر چه بمب‌های کنونی هزار برابر قدرتمندتر از بمب هیروشیما هستند اما این به معنی این که هزار برابر انسا‌ن‌های بیش‌تری می‌میرند نیست.

عقرب

عقرب‌ها نیز احتمال دارد که بقا بیابند. همانطور که هر کس که این موجودات را در دوران اسارت دیده است می‌داند ، آن‌ها با تشعشع اشعه فرابنفش صدمه نمی‌بینند و در واقع در تاریکی سرخ می‌شوند. عقرب‌ها نه تنها توانایی بقا در برابر تشعشعات فرابنش را دارند بلکه احتمالا می‌توانند از تشعشعات هسته‌ای نیز نجات یابند. آن‌ها هم‌چنین در هر قاره‌ای جز قاره قطب جنوب یافت می‌شوند،‌ حتی می‌توان آن‌ها را یخ زد و بعد به زندگی باز آورد. این امر می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا از یک زمستان هسته‌ای جان به در ببرند.

زنبور

زنبور براکونیده خانواده بزرگ زنبورهای پارازیتویید هستند. (این زنبورها در داخل بدن حیوانات دیگر تخم‌گذاری می‌کنند) این زنبورها در برابر تشعشعات هسته‌ای بسیار مقاوم هستند بنابراین احتمال زیادی دارد که در برابر بارش رادیواکتیو هسته‌ای زنده بمانند. محققان کشف کرده اند که این زنبورها می‌توانند بالغ بر 180 هزار راد تشعشعات هسته‌ای را تحمل کنند که آن‌ها به یکی از مقاوم‌ترین جانداران کنونی تبدیل می‌کند.

پشه میوه

پشه میوه معمولی یا به طور مشخص دروسوفیلا می‌تواند در برابر حدود 64 هزار راد تشعشع زنده بماند. بسیاری از حشرات به سبب تقسیم سلولی آهسته خود می‌توانند در برابر تشعشعات مقاومت کنند و در مورد پشه میوه تولید مثل به شدت سریع به آن کمک می‌کند تا زنده بماند. توانایی تولید مثل و زیاد شدن به این معنی است که آن‌ها توانایی رشد سریع در هر وضعیتی را دارند.

انتهای پیام

کد N1039438

وبگردی