آفتاب

همه‌ چیز درباره آسه‌آن

همه‌ چیز درباره آسه‌آن

مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا امروز (یکشنبه) اعلامیه مهمی را درباره ایجاد جامعه آسه‌آن منتشر کرد. نکات کلیدی درباره این گروه وجود دارد که باید بدانید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، با اینکه آمریکا از اعضای آسه آن نیست باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا امروز در سخنان خود با رد اتهامات مبنی براینکه اغتشاشات خاورمیانه تمرکز وی بر آسیا را از بین برده اعلام کرد که سال آینده میزبان 10 رهبر آسه آن خواهد بود.

وی تاکید کرد که داشتن روابط خوب با کشورهای آسیایی برای امنیت آمریکا ضروری است.

اوباما با ابراز خشنودی از پذیرفته شدن دعوتش از سوی این رهبران گفت که به ادامه همکاری با کشورهای آسیایی امیدوار است. چرا که این منطقه از چالش‌های جهانی به دور نیست .

10 کشور برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام اعضای این سازمان محسوب می‌شوند.

جمعیت: در مجموع کشورهای عضو این سازمان 630 میلیون نفر را در بر می‌گیرند که این رقم 9 درصد مجموع جمعیت کل جهان را شکل می‌دهد. این منطقه حتی از اتحادیه اروپا در برگرفتن 500 میلیون تن و از آمریکای شمالی با 444 میلیون نفر پرجمعت‌تر است. بزرگترین عضو این مجموعه اندونزی با 246 میلیون جمعیت است که به عنوان چهارمین کشور پرجمعیت دنیا شناخته شوند. کم جمعیت‌ترین این سازمان هم برونئی است که تنها 412 هزار جمعیت دارد.

دولت: عضو مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا از سوی سیستم‌های دولتی مختلفی چون دموکراسی انتخاباتی، سلطنتی، خونتای نظامی، حاکمیت غیر نظامی تحت نفوذ ارتش و حتی کمونیستی اداره می‌شوند.

منطقه: این منطقه همچنین خانه گروه‌های قومی، زبان‌ها و مذاهب مختلف و گوناگون است. برای مثال 90 درصد جمعیت اندونزی مسلمان است در حالی که در فیلیپین بیش از 80 درصد مردم کاتولیک و در تایلند بیش از 95 درصد مردم بودایی هستند. مذاهب دیگری چون هندویسم، سیک‌ها و تائویسم نیز در این منطقه وجود دارند.

در بین این 10 کشور مالزی به عنوان میزبان این دوره از نشست‌های این گروه با در بر گرفتن مالایی‌ها، چینی‌ها، هندی‌ها، اوراسیایی‌ها و قبایل بومی از تنوع فرهنگی و مذهبی بیشتری برخوردار است.

مناطق زمانی: این منطقه بین چهار نقطه زمانی گسترده است؛ چهار کشور شامل اندونزی هفت ساعت جلوتر از ساعت گرینویچ هستند. در همین حال پنج کشور از جمله میانمار 6 تا 8 ساعت از ساعت گرینویچ عقب هستند.

اقتصاد: اگر آسه‌آن یک کشور منفرد بود هفتمین اقتصاد بزرگ جهان را با داشتن 4 / 2 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی عنوان می‌گرفت. این گروه برنامه دارد تا سال 2020 تولید ناخالص داخلی خود را تا 7 / 4 تریلیون دلار افزایش دهد و تا سال 2050 به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود. اندونزی تقریبا 40 درصد تولیدات این منطقه اقتصادی را بر عهده دارد در حالی که میانمار با موسسات اقتصادی نه چندان قوی خود همچنان در مسیر شکوفایی قرار دارد.

کشورهای عضو این بلوک طبقات متعدد توسعه اقتصادی را تجربه می‌کنند. تولید ناخالص داخلی سنگاپور به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان 30 برابر بیشتر از لائوس و 50 برابر بیشتر از کامبوج و میانمار است.

رانندگی: نکته جالب دیگر درباره این کشورها رانندگی در آنهاست. 5 مورد از کشورهای عضو آسه‌آن از سمت چپ راه رانندگی می‌کنند و نیم دیگر آن‌ها از سمت راست. در میانمار اکثرا فرمان ماشین‌ها در سمت چپ قرار دارد اما قوانین ترافیکی براساس سیستم آمریکایی و اروپایی است.

انتهای پیام

کد N1039426

وبگردی