آفتاب

چرا بابک‌زنجانی در دادگاه به دولت افترا می‌زند؟/ اژه‌ای: تذکر می‌دهیم، ولی نمی‌توانیم دهان متهم را ببندیم

چرا بابک‌زنجانی در دادگاه به دولت افترا می‌زند؟/ اژه‌ای: تذکر می‌دهیم، ولی نمی‌توانیم دهان متهم را ببندیم

سخنگوی دستگاه قضایی درباره اینکه چرا به بابک زنجانی اجازه افترا و توهین به مقامات دولتی داده می شود، گفت: به او بارها تذکر داده ایم ولی دهن متهم را نمی توانیم ببندیم.

امید سلیمی بنی: نشست هشتاد و هشتم غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه با این کلمات آغاز شد: قطعنامه غیر الزام آور علیه ایران به بهانه عدم رعایت حقوق بشر صادر شد. حقیقتا مضحک و شرم آور است برای سازمانهای بین المللی که امثال آمریکا و اسراییل مدعی حقوق بشر شوند و نسبت به ایران و امثال ایران قطعنامه صادر کنند. این روزها برای همه دنیا روشن شده کسانی که تروریستها و داعش را ایجاد و مسلح کردند، چه کسانی هستند. داعش، نفت عراق را غصب کرده بود که آنها نفت را از داعش خریدند و با فروش نفت غاصبانه چه ظلمها که علیه مردم عراق و سوریه در چندین سال کردند و مورد حمایت اسراییل و آمریکا و کشورهای مرتجع منطقه بودند. اینها موزه های عراق را سرقت کردند و به برخی از کشورهای غربی فروختند و با وجود شناسنامه بودن و سرقتی بودن این اشیا، باز هم آنها را خریدند و نگهداری کردند.

در بخشی از این نشست خبری، خبرآنلاین از سخنگوی دستگاه قضا پرسید: «چرا به بابک زنجانی به راحتی اجازه داده می شود در دادگاهی که افکار عمومی به آن حساس است، اسامی برخی از مسئولان دولتی را بیاورد و تهمت و افترا و توهین به آنها کند. در حالی که در پرونده های حساس دیگر، اصلا اجازه علنی برگزار شدن محاکمه داده نمی شود. نظر شما درباره شایبه سیاسی بودن این رفتار چیست؟»

محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: نه اتفاقا، در بیشتر جلسه، قاضی به متهم تذکر می دهد. یکی دو بار من تذکر دادم که نه متهم حق توهین و افترا دارد و نه کسی دیگری حق دارد. متاسفانه در این مدت، شاهد هر دو طرف بودیم. برخی بیرون از دادگاه، به متهم حرفهایی را نسبت می دهند که صحیح نیست. قانون اجازه نمی دهد کسی که به حکم قانون بازداشت شده و به زندان رفته، توهین و تحقیر به او بشود. از ناحیه متهم نیز حق نیست این کار شود. کار را زیاد می کنند و سبب شکایت می شود و پرونده های جدید باز می شود.

او گفت: رئیس دادگاه در اکثر جلسات این تذکر را می دهد. لکن نمی شود وقتی متهم حرف می زند، دهن او را بست. ما تذکر می دهیم و اگر توهین به مقامات رسمی کند، مدعی العموم دنبال می کند. اگر شاکی خصوصی هم داشت، باز هم تکرار نمی کنم درباره علنی بودن، بسیاری از دادگاه ها علنی برگزار می شود لکن اجازه داده نمی شود محتویات دادگاه منتشر شود. در قانون جدید که از تیرماه اجرایی شود، این اجازه داده شده با مکانیزمی که با درخواست دادستان کل کشور به رئیس قوه قضایی و صدور مجوز رئیس قوه قضاییه، اجازه انتشار علنی دادگاه داده می شود.

۴۷۴۷

کد N1039245

وبگردی