آفتاب

نگرانی آلبرایت از موضع تند جمهوری‌خواهان آمریکا علیه مهاجران

نگرانی آلبرایت از موضع تند جمهوری‌خواهان آمریکا علیه مهاجران

وزیر امور خارجه اسبق آمریکا هم خواستار ادامه پذیرش مهاجران سوری و سایر افراد در مناطق درگیر خاورمیانه و نقاط دیگر در آمریکا شده و گفت که از لحن تند سیاستمداران آمریکایی در پی حملات تروریستی پاریس نگران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی، مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در کنفرانسی که از سوی "مرکز پیشرفت آمریکا" برنامه‌ریزی شده بود، گفت: بحث‌هایی که راجع به مهاجران مطرح می‌شود، از نگرانی نشات گرفته است و سیاست ما هرگز نباید بر پایه عامل ترس باشد.

آلبرایت در ادامه به سخنان بن کارسون، نامزد جمهوری‌خواهان آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری 2016 اشاره کرد. وی آوارگان سوری را به "سگ‌های هار" تشبیه کرده بود که با واکنش‌های انتقادی بسیاری روبرو شد. آلبرایت نیز گفت: از شنیدن سخنان یک نامزد که می‌گوید مهاجران همانند سگ هار هستند، حیرت‌زده شدم. می‌توانم به شما بگویم که رفتار با سگ‌ها در آمریکا بسیار بهتر از رفتار با برخی از مهاجرانی است که از دریا عبور می‌کنند و غرق می‌شوند.

علاوه بر بن کارسون، سایز نامزدهای جمهوری‌خواه هم مخالفت خود را با برنامه جدید جذب پناهجویان و مهاجران اعلام کرده‌اند. بر اثر جنگ‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا بحران مهاجرتی در اروپا به راه افتاده و بیش از 750 هزار تن در سال 2015 وارد اروپا شده‌اند.

جب بوش، فرماندار سابق ایالت فلوریدا و سناتور تد کروز از تگزاس بر این باورند که تنها باید به مهاجران مسیحی کمک کرد. دیوید باورز، شهردار دموکرات رونوک در ایالت ویرجینیا ایجاد کمپ‌هایی به سبک ژاپن برای مهاجران را تایید کرده است. نهایتا دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان خواستار ایجاد پایگاه ردیابی تمام مسلمانان در این کشور شد.

مادلین آلبرایت که در دوران بیل کلینتون به عنوان اولین وزیر امور خارجه زن آمریکا انتخاب شد، خودش مهاجری است که سال 1948 از جمهوری چک وارد ایالات متحده شده بود. وی پس از حملات تروریستی سیزدهم نوامبر پاریس که جان 129 تن را گرفت، در مقاله‌ای برای تایم نوشت: من شدیدا از شنیدن درخواست‌هایی برای بستن درها به روی آوارگان سوری که از تروریسم و آزار و اذیت می‌گریزند، نگران می‌شوم.

وی افزود: وقتی مردم از من می‌پرسند که مهمترین اتفاقی که در زندگیت افتاده، چه بوده می‌گویم که آمریکایی شدنم. من همواره تردید داشتم که به مهاجر بودنم اشاره کنم. من قطعا یک مهاجرم و می‌دانم که ترک کردن کشورت و آغاز یک زندگی جدید چه معنایی دارد.

انتهای پیام

کد N1038853

وبگردی