آفتاب
برای نخستین بار در جهان؛

تولید تارهای صوتی برای درمان ناتوانی در تکلم

تولید تارهای صوتی برای درمان ناتوانی در تکلم

افرادی که به دلیل جراحات وارد آمده به تارهای صوتی شان نمی توانند مانند افراد عادی صحبت کنند حالا امید تازه ای برای بازگشت به وضعیت قبل دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققانی در دانشگاه ویسکونسین آمریکا که تخصصشان کار بر روی بافتهای مهندسی شده است برای نخستین بار در جهان موفق به ارایه ساختارهایی شده اند که نه تنها شبیه تارهای صوتی واقعی است بلکه عملکردی مشابه آنها نیز دارند.

به طور کلی تارهای صوتی معیوب امکان صحبت کردن را از افراد می گیرد و در حال حاضر راهی برای ترمیم چنین آسیبهایی وجود ندارد. بروز این دسته از آسیبها عمدتا ناشی از اعمال جراحی، جراحات شدید و یا بیماری هایی نظیر سرطان می شود. حالا آنچه که محققان دانشگاه ویسکونسین انجام می دهند چیزی نیست جز ارایه جایگزینی برای تارهای صوتی معیوب.

آنها بافت مهندسی شده مورد نظرشان را در حنجره سگی کاشته اند و عملکرد آن را مورد بررسی قرار دادند.

محققان این دانشگاه متوجه شدند تارهای صوتی این بافت جدید مانند بافت طبیعی و سالم عمل کرده و با لرزشهایی که در آن ایجاد می شود، صدای مناسبی نیز از آن به وجود می آید.

آنها تحقیقات خود را ادامه داده و به سراغ موشهای آزمایشگاهی نیز رفتند. این بخش از تحقیقات برای محققان دانشگاه ویسکونسین بسیار امیدوارکننده بود زیرا آنها متوجه شدند سیستم ایمنی بدن حیوان واکنش بسیار مختصری نسبت به این عضو جدید نشان می دهد.

اکنون آنها امیدوار شده اند که به زودی بتوانند این فناوری جدید پزشکی را در انسانهایی که به هر دلیل توانایی صحبت کردن به دلیل معیوب بودن تارهای صوتی شان را ندارند مورد آزمایش قرار دهند.

کد N1038617

وبگردی