آفتاب
«ایران از نگاه مردم لهستان»

سفیر لهستان خبر داد: ایجاد دپارتمان زبان و فرهنگ لهستانی در دانشکده مطالعات جهان

سفیر لهستان خبر داد: ایجاد دپارتمان زبان و فرهنگ لهستانی در دانشکده مطالعات جهان

معاونت بین‌الملل سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) اقدام به برگزاری سلسله نشستهای ایران‌شناسی با تکیه بر نگاه مردم کشورهای مختلف به ایران و شناخت مردمی که از ایران وجود دارد کرده است که پنجمین نشست آن با موضوع «ایران از نگاه مردم لهستان»، در سالن جلسات سازمان «سمت» برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا ) در این نشست ژولیوس گویلو سفیر لهستان در ایران و صمدعلی لکی‌زاده سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لهستان، از تجربیات خود در این زمینه سخن گفتند.

در این جلسه لکی‌زاده در رابطه با پیشینه روابط دو کشور ایران و لهستان گفت: در ادبیات کهن لهستان روایتهای تاریخی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی اقوام کهن لهستان رگ و ریشه ایرانی دارند. همچنین تعدادی از سکه‌های سامانیان در خاک لهستان کشف شده است که این نشان از قدمت ارتباط تجاری و اقتصادی بین دو کشور دارد.

وی افزود: از جمله نکات مهم تاریخ روابط ایران و لهستان این است که پس از تجزیه لهستان در سال 1795 که می‌توان گفت آخرین و طولانی‌ترین تاریخ تجزیه لهستان است، تنها دو کشور، تجزیه لهستان را به رسمیت نشناختند که یکی از آن دو کشور، ایران بود. در سال 1918 پس از به استقلال رسیدن لهستان، ایران بلافاصله استقلال آن را به رسمیت شناخت و در سال 1920 سفارت ایران در ورشو بازگشایی شد. پنج سال بعد یعنی در سال 1925 سفارت لهستان در ایران آغاز به کار کرد و در سال 1927 نخستین عهدنامه مودت و دوستی بین دو کشور امضا شد.

در ادامه این برنامه ژولیوس گویلو سفیر لهستان در تهران نیز ضمن تشکر از ایجاد چنین فرصتی برای واکاوی تاریخ روابط ایران و لهستان، با ذکر خاطره‌ای به دوستانه بودن روابط ایران و لهستان اشاره کرد و گفت: در بندر انزلی قبرستانی وجود دارد که تعداد 672 لهستانی در آن به خاک سپرده شده‌اند. این افراد، لهستانی‌هایی بودند که ابتدا به صورت برده وارد ایران شدند اما در ایران آزادانه زندگی کردند. سه سال پیش در مراسم بزرگداشت این لهستانی‌ها، هیأت‌هایی از لهستان پس از برگزاری مراسم با دسته‌های گل بر مزار شهدای ایرانی که در کنار این قبرستان در میدان شهدای انزلی قرار دارد، حضور یافتند و به شهدای ایرانی ادای احترام کردند.

وی همچنین از امکان ایجاد دپارتمان زبان و فرهنگ لهستانی در دانشگاههای ایران خبر داد و افزود: قرار است این دپارتمان در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران راه‌اندازی شود و برخی اساتید لهستانی نیز کاندیدا شده‌اند که برای تدریس و آموزش زبان لهستانی به ایران بیایند.

معاونت بین‌الملل «سمت» در نظر دارد تا پایان سال 94 هر ماه میزبان سفیران و نمایندگان یکی از کشورها شود تا دیدگاه مردم کشور خود را نسبت به ایران تشریح و واکاوی کنند.

انتهای پیام

کد N1038488

وبگردی