آفتاب

اعتراض حامیان آوارگان سوری در آمریکا به حرف‌های ترامپ

اعتراض حامیان آوارگان سوری در آمریکا به حرف‌های ترامپ

پس از آنکه دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی آمریکا اعلام کرد، مسلمانان را مجبور خواهد کرد تا نام نویسی کرده و همیشه کارت‌های شناسایی که بیانگر مذهبشان است را با خود همراه داشته باشند، معترضان در حمایت از آوارگان و پناهجویان در سراسر آمریکا دست به راهپیمایی زدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل،‌ دونالد ترامپ روز پنجشنبه اعلام کرد که از نام نویسی مسلمانان حمایت می‌کند. به دنبال مقایسه‌هایی که میان برنامه وی و شیوه برخورد با یهودیان در آلمان نازی صورت گرفت، دونالد ترامپ به عنوان فردی "نفرت انگیز" بدنام شد.

در همین حال بن کارسون، نامزد پیشروی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز پس از مقایسه آوارگان سوری با "سگ‌های هار" به ایجاد یک "جو مسموم کننده" متهم شد.

معترضان در ایالت‌های واشنگتن و ورمونت از ترامپ و دیگر نامزدهای جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری خواستند تا موضع خود نسبت به آوارگان و پناهجویان را نرم کنند.

اظهارات ترامپ و کارسون به دنبال حملات تروریستی در پاریس منتشر شد؛ جایی که گمان می‌رود برخی از مظنونان مسلمان این حملات به عنوان آوارگان سوری وارد اروپا شده‌اند.

معترضان در خیابان‌های شهر اولمپیا واقع در ایالت واشنگتن دست به راهپیمایی زده و از آمریکا خواستند تا به آوارگانی که از جنگ داخلی و داعش در خاورمیانه فرار می‌کنند، بیشتر کمک کند.

آن‌ها در مقابل گروه دیگری از معترضان که خواستار اعمال محدودیت‌های بیشتر حول محور ورود آوارگان به آمریکا بودند، شعار "نژادپرستان بروید خانه" سر دادند.

درگیری‌های کوچکی در شهر "مونت پلیر" واقع در ایالت ورمونت گزارش شد که در آن تعداد افرادی که حامی آوارگان بودند نسبت به مخالفان ورود آوارگان سوری به آمریکا بیشتر بود.

در همین حال در لینکولن، واقع در ایالت نبراسکا شام شکرگزاری ویژه‌ای برای جامعه کردهای ایزدی برگزار شد.

ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش در شهر نیوتون واقع در ایالت آیووا گفت: من قطعا برنامه نام نویسی مسلمانان در یک پایگاه داده فدرال را اجرا خواهم کرد. در این برنامه مسلمانان در نقاط مختلف کشور نام نویسی می‌شوند و این اقدام با مدیریت خیلی خوب امکان پذیر است.

وی افزود، نام نویسی اجباری خواهد بود اما توضیح نداد که آیا مسلمانان در صورت امتناع از این کار تنبیه خواهند شد یا خیر؟

این در حالی است که جب بوش، برادر جورج واکر بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا و یکی دیگر از نامزدهای جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شدت از این اظهارات ترامپ انتقاد کرده و گفت: ایده پایگاه داده‌های ترامپ نفرت انگیز است. این اظهارات غلط هستند. آنها تنها احساس وحشت و نگرانی آوارگان را افزایش می‌دهند. این نشانه قدرت نیست بلکه نشانه ضعف است.

از سوی دیگر، بن کارسون در مبارزات انتخاباتی خود در کانکورد گفت: امیدوارم هر کسی که رئیس جمهور آتی آمریکا می‌شود یک پایگاه داده ملی ایجاد کند اما تمرکز بر مسلمانان اشتباه است. فکر نمی‌کنم که رفتار متفاوت با افراد ایده خوبی باشد. ما در آمریکا با همه به یک شیوه برخورد می‌کنیم.

در همین حال ابراهیم هوپر، سخنگوی ملی شورای روابط آمریکایی - اسلامی گفت: از شنیدن برنامه ترامپ متعجب شده و زبانم بند آمده است. این برنامه را تنها می‌توان با نحوه برخورد با یهودیان در آلمان نازی مقایسه کرد.

این شورا همچنین ترامپ و کارسون را به ایجاد "جوی مسموم کننده" متهم کرد.

انتهای پیام

کد N1037712

وبگردی