آفتاب
آیت‌الله شفیعی:

اخلاقیات آیت‌الله‌ بهبهانی در اختیار حوزه‌های علمیه قرار گیرد

اخلاقیات آیت‌الله‌ بهبهانی در اختیار حوزه‌های علمیه قرار گیرد

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان با اشاره به اهمیتی که آیت‌الله بهبهانی برای درس و بحث قائل بود، گفت: اخلاقیات ایشان باید نوشته شود و به صورت مدون در اختیار حوزه‌های علمیه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، آیت‌الله سیدعلی شفیعی در دومین شب مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد درگذشت آیت‌الله العظمی بهبهانی که در دارالعلم آیت‌الله بهبهانی در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: 10 سال خدمت ایشان شاگردی کردم. ایشان اهل تکبر نبودند و همه آنچه که از ایشان خواسته می‌شد تدریس می‌کردند. بنده تنها فردی هستم که توانستم تقریرات دروس ایشان را بنویسم و چاپ شد و در اختیار قرار گرفته است.

وی گفت: ایشان در سال 1330 وارد اهواز شدند و با پدرم در نوجوانی به خدمت ایشان رسیدم. مرحوم آیت‌الله بهبهانی شخصیت بسیار برجسته‌ای از محققان طراز اول شیعه صاحب مبنا و مکتب بود. مرحوم آقای بهبهانی سال‌های متمادی در تابستان به مشهد مشرف می‌شد و ما نیز روزها را در خدمت ایشان بودیم، آیت‌الله میلانی نیز به ایشان احترام می‌کرد.

شفیعی بیان کرد: روزی به منزل آیت‌الله میلانی در مشهد دعوت شدیم، جمعیتی از فضلا و علما دعوت داشتند و در آن روز بحث مفصلی درگرفت و آیت‌الله میلانی محققانه تحریر محل نزاع کردند و مرحوم آیت‌الله بهبهانی در تمام این مدت سکوت مطلق کرد. وقتی که آمدیم خدمت ایشان عرض کردم چرا صحبتی نکردید؟ فرمودند من اصل این مبنا را قبول ندارم. رجال علمی می‌دانند وقتی عالمی دارای مکتب است زهد وافری می‌خواهد که بتواند مالک نفس خود باشد. آیت‌الله میلانی نیز بسیار ایشان را تجلیل می‌کرد و تعبیر ایشان آن بود که «نمی‌دانید ایشان چه کسی است.»

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان گفت: از ویژگی‌های ایشان آن است که در شروع درس‌شان پیش‌مطالعه نداشتند به دلیل آنکه از حافظه‌ بسیار قوی برخوردار بودند.

شفیعی با بیان این‌که «مرحوم آیت‌الله بهبهانی به درس و بحث زیاد اهمیت می‌داد» عنوان کرد: اخلاقیات ایشان باید نوشته شود و به صورت مدون در اختیار حوزه‌های علمیه قرار گیرد. امروز برکات وجودی ایشان نه تنها در خوزستان بلکه در اصفهان که تابستان‌ها تشریف می‌بردند مشهود است.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان گفت: کتاب مصباح‌الهدایه که اثبات ولایت امیرالمؤمنین(ع) است و بسیار مورد توجه اهل سنت قرار گرفته، باید مورد مطالعه قرار گیرد. تألیفات ایشان از نظر کمی زیاد نبود اما از نظر کیفی بسیار پرمغز بوده است و امید است که آشکارتر شوند. همچنین آرای فلسفی ایشان کم‌کم شهرت می‌یابد و مکتب اصولی ایشان نیز احیا خواهد شد.

انتهای پیام

کد N1037291

وبگردی