آفتاب

واکنش سفیر کشورمان در سازمان ملل به قطعنامه غیرالزام آور درباره ایران

واکنش سفیر کشورمان در سازمان ملل به قطعنامه غیرالزام آور درباره ایران

سفیر و معاون نماینده ایران در سازمان ملل ، در واکنش به قطعنامه وضعیت حقوق بشر در کشورمان، با بی اساس خواندن ادعاهای مطرح شده ، این قطعنامه را نتیجه رویکرد کوتاه بینانه ای دانست که عامدا تهدیدات ناشی از افراط گرایی خشونت آمیز را درمنطقه نادیده می گیرد و سعی در ترویج ایران هراسی دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل پیش نویس قطعنامه ای غیر الزام آوری را که به پیشنهاد کانادا در مورد وضعیت حقوق بشردر ایران تهیه شده بود، به تصویب رساند. در حالی که کشورهای عمده جهان چون هند، چین، اندونزی و روسیه به قطعنامه سیاسی کانادا رای منفی می دهند، عمده رای مثبت به این قطعنامه - که اسراییل، آمریکا و اتحادیه اروپا از بانیان سنتی آن هستند - از سوی کشورهای کوچک و ناشناخته جزیره ای و با فشار کشورهای مذکور داده می شود.

در جریان رأی گیری، از 193 کشور عضو تنها 76 عضو کمیته به این قطعنامه که برای سیزدهمین سال پیاپی ازسوی کانادا ارائه می شد، رأی مثبت دادند.
در مقابل 117 کشور عضو سازمان، از حمایت از این قطعنامه خودداری کردند. 35کشور به آن رأی منفی و 68 کشور نیز رای ممتنع دادند و 14 کشور نیز در جلسه رای گیری غائب شدند.

غلامحسین دهقانی سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، ارائه پیش نویس از سوی کانادا را عقب گردی آشکار در عملکرد ساز و کار های حقوق بشری سازمان ملل و تلاشی در جهت مخدوش کردن گزینشی و سیاسی واقعیات مربوط به ایران دانست و گفت این قطعنامه برای مردم ایران یاد آور سال ها رفتار غیرمنصفانه بانی آن و مدعیان دفاع از حقوق بشر است.
وی گفت ارائه این قطعنامه در زمانی صورت می گیرد که ایران سیاست تعامل سازنده را که از جمله دستاوردهای آن توافق اتمی اخیر که موفقیت تاریخی برای دیپلماسی و گفتگو محسوب می شود، دنبال کرد.
نماینده ایران افزود، در حالی که تمامی جامعه بین المللی از این تحولات استقبال کرده است، کانادا به سیاست خصمانه و غیرموجه گذشته علیه ایران ادامه می دهد و نه تنها توافق تاریخی هسته ای را انکار می کند، بلکه سیاست تقابل علیه ایران را با ارایه این قطعنامه ادامه می دهد.
نماینده ایران با اشاره به طرح ادعاهای بی اساس در قطعنامه، آن را نتیجه رویکرد کوتاه بینانه ای دانست که عامدا تهدیدات ناشی از افراط گرایی خشونت آمیز را در منطقه نادیده می گیرد و سعی در ترویج ایران هراسی دارد.

وی افزود، بسیاری از افرادی که هم اکنون مرتکب بی رحمانه ترین اقدامات می شوند متولد و بزرگ شده برخی کشورهای بانی قطعنامه هستند که در جوامع خود با بیگانه ستیزی و انزوا روبه رو بوده اند.امروزه ما با تهدیدات جدی نسبت به بنیادی ترین حقوق بشر از سوی افراط گرایی خشونت آمیز روبه رو هستیم.

دهقانی افزود. امیدواریم دولت جدید کانادا بر اساس تعهدات انتخاباتی خود به جای پافشاری بر مشی کهنه سیاسی کردن حقوق بشر، رویکرد سازنده تعامل و گفتگو را در پیش گیرد و از مسیر بی فایده 13 سال گذشته فاصله بگیرد.
نماینده کشورمان با بیان اینکه ایران در همکاری با ساز و کار های حقوق بشری سازمان ملل از خود جدیت نشان داده است ، تصریح کرد مردم و دولت ایران همواره به دنبال تعامل سازنده در حوزه حقوق بشر از طریق گفت و گو همراه با احترام و حسن نیت هستند. در این رابطه ایران بر این باور است که این قطعنامه نمی تواند مبنایی برای ارتقاء حقوق بشر باشد.

در این جلسه همچنین نمایندگان کشورهای بلاروس، اکوادور،کوبا، بولیوی، چین، روسیه، سوریه، ونزوئلا، مکزیک و برزیل در مخالفت با کلیت طرح قطعنامه ها در کمیته سوم سازمان ملل و مشخصا این قطعنامه سخنرانی کردند.

52310

کد N1037112

وبگردی