آفتاب
گروگان‌گیری پایان یافت؛

سه‌روز عزای عمومی در مالی

سه‌روز عزای عمومی در مالی

رئیس جمهوری کشور مالی با اعلام کشته شدن دستکم 19 تن در گروگان‌گیری در هتلی در این کشور و ابراز تاسف بابت این اقدام اعلام کرد هفت تن نیز در این حمله زخمی شدند و این حمله توسط گروه شبه نظامی "المرابطون" وابسته به "القاعده در مغرب اسلامی" صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ابراهیم بوباکار کیتا، رئیس جمهوری کشور مالی در بیانیه‌ای تلویزیونی و با اعلام یک وضعیت فوق‌العاده 10 روزه در کشور و سه روز عزای عمومی در پی این حمله‌ گفت: تلفات این حمله و گروگان گیری از سوی شبه نظامیان افراط گرا بالاست و دستکم 19 تن در این حمله جان خود را از دست دادند.

رئیس جمهوری مالی در پی این حمله سفر خود برای شرکت در نشست منطقه‌ای در جمهوری چاد را ناتمام گذاشت و به کشور خود بازگشت.

در جریان حمله روز جمعه به هتلی در باماکو، پایتخت مالی 19 تن جان خود را از دست داده و 170 گروگان که بسیاری از آنها شهروندان خارجی بودند توسط نیروهای امنیتی و پلیس مالی آزاد شدند.

این حمله به هتل "رادیسون بلو" جدیدترین سری از حملات مرگبار در سال جاری میلادی به اهداف مشخص در مالی محسوب می‌شود؛ کشوری که درگیر فعالیت شبه نظامیان افراط گراست.

این حمله ضربه‌ای شدید به مالی محسوب می‌شود که محل استقرار 3500 سرباز فرانسوی است و آنها تلاش می‌کنند تا این کشور را که پیشتر مستعمره خودشان بوده از وجود شبه نظامیان و افراط گرایان پاک کنند.

حمله روز جمعه به هتل مذکور در باماکو ساعت هفت صبح به وقت محلی روز جمعه رخ داد و در ساعت 16 به وقت محلی پایان یافت.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که یک تبعه آمریکایی در جریان این حمله کشته شده است. کاخ سفید نیز اعلام کرده که با مقام‌های مالی برای اعلام وضعیت اتباع این کشور همکاری می‌کند و همچنین به دولت باماکو پیشنهاد کمک و مشاوره داده است.

شورای امنیت سازمان ملل نیز با محکوم کردن حمله تروریستی وحشتناک به هتل مذکور در پایتخت مالی از دولت و مقام‌های این کشور آفریقایی برای مقابله با گروه‌های تروریستی حمایت کرد و در بیانیه‌ای از مقام‌های باماکو خواست تا هرچه سریعتر تحقیقاتی را برای این حمله انجام داده و عاملان آن را مجازات کنند.

شورای امنیت سازمان ملل همچنین هرگونه اقدام در تضعیف روند صلح در مالی را محکوم کرد و بار دیگر بر ضرورت مقابله با تهدیدها علیه صلح و امنیت بین‌المللی از جانب تروریست‌ها تاکید کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز حمله مرگبار به هتلی در مالی را که نشان دهنده اقدامی وحشیانه از جانب تروریست‌ها و تهدیدهای آنها علیه بسیاری از کشورهاست محکوم کرده و گفت: این اقدام وحشیانه از جانب افراط گرایان در هتل رادیسون بلو در پایتخت مالی تنها تلاش‌های ما را برای مقابله با این چالش که همان تروریسم است بیشتر می‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: واشنگتن در حال بررسی این مساله است که چه تعداد شهروند آمریکایی در هتل اقامت داشته‌اند.

وی همچنین مراتب تسلیت خود را به خانواده قربانیان ابراز داشت و از نیروهای امنیتی مالی به خاطر اقدام سریع‌شان در مقابله با این حمله قدردانی کرد.

جان کری،‌ وزیر امور خارجه آمریکا نیز مراتب تسلیت خود را به خانواده درگذشتگان و مجروحان این حمله تروریستی ابراز داشت و گفت: سفارت آمریکا در باماکو آماده پشتیبانی و حمایت از دولت مالی برای انجام تحقیقات در رابطه با این حمله است.

شبکه خبری الجزیره نیز گزارش داد: گروه افراط‌گرای المرابطون مسئولیت این حمله در هتل مذکور در باماکو را برعهده گرفته است. این شبکه خبری صدای ضبط شده مردی را پخش کرد که در آن گفته شده است ما اعضای گروه المرابطون با شرکت برادرانمان از القاعده در مغرب اسلامی مسئولیت حمله و گروگان گیری به هتل رادیسون بلو را برعهده می‌گیریم.

المرابطون به رهبری مختار بالمختار، شبه نظامی الجزایری در 2013 شکل گرفت و خود را شاخه‌ای از القاعده در غرب آفریقا می‌داند.

انتهای پیام

کد N1036896

وبگردی