آفتاب
حسینی‌بوشهری:

مساجد و حسینیه‌ها به مراکز قرآنی تبدیل شوند

مساجد و حسینیه‌ها به مراکز قرآنی تبدیل شوند

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که «امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی پرچمدار کارهای قرآنی در کشور هستند» گفت: مساجد به مراکز قرآنی تبدیل شوند و خانواده‌های قرآنی در کشور تشکیل شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که «امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی پرچمدار کارهای قرآنی در کشور هستند» گفت: مساجد به مراکز قرآنی تبدیل شوند و خانواده‌های قرآنی در کشور تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در مراسم اختتامیه سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان قم با اشاره به انتظار قرآن، اهل بیت و پیامبر(ص) از ما درباره قرآن افزود: قرآن گلایه سختی را از زبان پیامبر(ص) مطرح می‌کند، که مهر تاییدی بر مهجوریت قرآن در نزد امت پیامبر(ص) است یعنی امت من یا سراغ قرآن نمی‌روند و یا آنطور که شایسته قرآن است به آن عمل نمی‌کنند.

حسینی‌بوشهری با اشاره به 9 وظیفه مسلمین درباره قرآن اضافه کرد: اول اینکه هر مسلمانی باید در خانه قرآن داشته باشد و نمی‌شود کسی مسلمان باشد و در خانه‌اش قرآن نباشد، در روایت است که خانه‌ای که برکت یافته و قرآن در آن است خداوند شیطان را از آن خانه طرد می‌کند، دومین سفارش احترام به قرآن است، فرمودند آن را تکریم و تجلیل کنید زیرا کتاب معمولی نیست، پیامبر فرموده اگر کسی می‌خواهد خدا را تکریم کند باید قرآن را تکریم کند.

وی به ذکر خاطره‌ای از علامه طباطبایی دراین باره پرداخت و اظهار کرد: مترجم تفسیر المیزان می‌گفت خدمت محضر علامه طباطبایی بودم و ترجمه را با ایشان کنترل می‌کردم برای کاری، قرآن را روی زمین گذاشتم چهره‌اش برافروخته شد و آن را روی پایش گذاشت و این درسی برای من در احترام به قرآن شد.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: سومین وظیفه این است که مستحب است که افرادی که حتی سواد خواندن ندارند قرآن را باز کند و به صفحات آن نگاه کنند، پیامبر(ص) فرمود صرف نگاه به قرآن عبادت است، وظیفه چهارم تشویق به شنیدن قرآن است یعنی موقع خواندن قرآن آن را بشنوید و ساکت باشید و به خوبی گوش دهید در روایت است که گوش کردن قرآن باعث ارتقاء درجه و از بین بردن گناه و دریافت حسنه است.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از وظایف مسلمین این است که باید قرآن را یاد بگیرند و نسبت به آن بی تفاوت نباشند، در گذشته فرزندان قبل از مدارس ابتدایی به مکتبخانه می‌رفتند و الان هم باید بچه‌ها قبل از رفتن مدرسه قرآن فرا بگیرند زیرا یادگرفتن قرآن باعث پیشرفت تحصیلی بیشتر آنان هم می‌شود.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: وظیفه دیگر قرائت قرآن است زیرا قرائت کفاره گناهان است و باعث ایمن بودن از آتش جهنم است در روایات داریم که ویژگی شیعیان این است که زیاد قرآن می‌خوانند. آیت‌الله گلپایگانی مقید بودند که هر قرآنی را که هدیه می‌گرفتند تا یک دور آن را ختم نمی‌کردند آن را کنار نمی‌گذاشتند و شخصیت‌های بزرگ هم همواره ختم قرآن داشتند.

حسینی‌بوشهری اظهار کرد: وظیفه دیگر این است که مسلمین باید علاوه بر فراگیری به حفظ آیات بپردازند، الحمدالله امروز برخی روحانیون حافظ کل قرآن هستند که مایه افتخار است اما در برخی کشورهای اسلامی پرداختن به حفظ بیش از این مقدار است مانند سودان که قرائتخانه‌های مفصلی دارند و تعداد حافظان قران بسیار زیاد است.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: ویژگی دیگر مسلمین تدبر در قرآن است زیرا نباید به قرائت تنها اکتفا کنیم و مسئله بعد تعلیم هم به دیگران است، البته تفسیر و آشنایی با مفاهیم هم در تدبر گنجانده می‌شود.

وی با طرح این سؤال که از چه راهی برای فرهنگسازی قرآن باید استفاده کنیم؟ تصریح کرد: در برخی کشورهای اسلامی مانند مالزی در مراسم عروسی قرآن به عروس و داماد هدیه می‌دهند و در این مراسم، قرآن تلاوت می‌شود اما در برخی مجالس ما با کمال تاسف با گناه زندگی خود را شروع می‌کنند.

وی تاکید کرد: مساجد و حسینیه‌های ما باید مراکز قرآنی فعال باشند اما با کمال تاسف در بیشتر اوقات مساجد تعطیل است، در حالی که در برخی کشورها در مساجد باز است و امام جماعت همه وقت خود را وقف مسجد است. بنابراین مساجد باید حال و هوای قرآنی پیدا کنند حتی در ساخت مساجد بخش ویژه‌ای برای تعلیم و آموزش قرآن قرار دهند و خانواده‌های قرآنی تشکیل شود.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: باید از قهرمانان قرآنی تجلیل شود همان طور که از ورزشکاران تقدیر می‌کنیم و باید این مسئله برای مردم فرهنگسازی شود تا همان طور که جمعیت گسترده‌ای به استقبال ورزشکاران نام آور به فرودگاه می‌روند از قهرمانان قرآنی نیز تجلیل کنند.

وی با بیان این‌که «فعالیت‌ها و مسابقات قرآن نباید منحصر به استان‌ها و شهرها باشد و در روستاها و بخش‌ها نیز باید برگزار شود» تصریح کرد: الحمدالله بعد از انقلاب حقیقتا مباحث قرانی رونق زیادی پیدا کرده است و رهبری امروز پرچمدار کارهای قرآنی است و ایشان در ماه رمضان با اشتیاق و دقت به مسایل قرآنی می‌پردازند و به صورت جزیی قرائت‌ها را دنبال می‌کنند.

رقابت ۲۵۰۰ نفر در سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف

مدیر کل اوقاف قم از حضور ۲۵۰۰ نفر در سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در مراحل شهرستانی و استانی خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداسماعیل حسینی مقدم نیز در این دوره از مسابقات گفت: این مسابقات حدود یک هفته برگزار شد و رقابتی سخت و در عین حال نورانی و معنوی را شاهد بودیم و حضور مسئولان نشانگر احترام و تکریم قاریان و حافظان قرآن است.

وی ادامه داد: در این دوره از مسابقات 2500 نفر در رشته‌های مختلف رقابت بسیار نزدیک و سختی را پشت سر گذاشتند و با حضور در مرحله کشوری و بین المللی بار دیگر برای استان قم افتخار خواهند آفرید.

حسینی‌مقدم گفت: در سال قبل خادمان قرآن در رشته‌های مختلف حائز رتبه‌های برتر در مسابقات کشوری شدند و در تیمی استان قم رتبه اول را به دست آورد و توقع داریم امسال هم شاهد کسب رتبه‌های برتر توسط این قاریان و حافظان باشیم.

در این مراسم با اهدای لوحی به همسر استاد رنجبر از این پیشکسوت قرانی تجلیل شد.

نتهای پیام

کد N1036832

وبگردی