آفتاب
برای دومین بار طی ماه های اخیر؛

عبور از خط قرمز چین در دستور کار نیروی دریایی آمریکا قرار گرفت

عبور از خط قرمز چین در دستور کار نیروی دریایی آمریکا قرار گرفت

نیروی دریایی آمریکا قصد دارد تا در ماه دسامبر برای دومین بار حریم آبی چین را در اطراف جزایر تحت مناقشه «اسپارتلی» نقض کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، یک منبع وابسته به دولت واشنگتن از امکان نقض دوباره حریم آبی چین از سوی نیروی دریایی آمریکا پیش از پایان سال میلادی جاری (۲۰۱۵) سخن گفت.

ماه میلادی گذشته بود که ناو موشک انداز «یو اس اس لانسن» آمریکا با ورود به فاصله ۱۲ مایل دریایی در مجاورت یکی از جزایر مصنوعی ساخت دولت پکن در دریای چین جنوبی، حریم آبی چین را نقض کرد.

به ادعای مقام نظامی آمریکا که نامی از وی برده نشده، نیروی دریایی آمریکا قرار است به زودی با هدف اجرای قصد خود برای عادی سازی کشتیرانی در منطقه مورد نظر، یک یا دو بار دیگر به حریم ۱۲ مایلی جزایر مصنوعی چین وارد شود.

بنابراین انتظار می رود که طی ماه میلادی آینده (دسامبر) شاهد گشت زنی مجدد ناو آمریکایی در اطراف جزایر مصنوعی چین در مجاورت جزایر تحت مناقشه «اسپارتلی» باشیم.

مناقشات دریای چین جنوبی به دستاویز اصلی واشنگتن برای تحت فشار قرار دادن دولت پکن تبدیل شده که به طور سنتی مالکیت ۹۰ درصد از این آبراه استراتژیک را بر عهده دارد.

«باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا که هفته گذشته برای شرکت در نشست همکاری های اقتصادی آسیا – پاسیفیک (اَپِک) به فیلیپین سفر کرده بود، با حضور در عرشه ناو جنگی فیلیپین، وعده حضور نظامیان آمریکایی در آبهای منطقه را رسماً ارائه کرد و مدعی شد که مناقشات دریای چین جنوبی را در دهمین نشست سران کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به «آسه آن» پیگیری خواهد کرد.

این نشست قرار است در روزهای ۲۱ و ۲۲ نوامبر (۳۰ آبان و ۱ آذر ماه سال جاری) در «کوالالامپور» مالزی برگزار شود و اوباما در تلاش است تا با حضور در آن اتحاد‌یه های منطقه‌ای را در مقابل نگرانی‌های خود در رابطه با نفوذ چین در آسیا-اقیانوس تحریک کند.

کد N1036824

وبگردی