آفتاب

152 مجهول‌الهویه زنجانی

152 مجهول‌الهویه زنجانی

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان زنجان گفت: هم‌اکنون 152 سالمند و بیمار روانی مزمن مجهول‌الهویه در مراکز شبانه‌روزی اداره‌کل نگهداری می‌شوند.

«فرهاد میرزایی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: متأسفانه گاهی برخی خانواده‌ها بنا به دلایل و مشکلات خاصی قادر به نگهداری از فرد معلول یا سالمند خود نیستند و با تشکیل پرونده اقدام به سپردن عزیزان خود به مراکز شبانه‌روزی می‌کنند. در مقابل ارجاعات قضایی، معمولاً افرادی هستند که هیچ خانواده‌ای ندارند یا این‌که از جانب بستگان خود رها شده‌اند.

این مسئول با اشاره به این‌که مجهول‌الهویه‌ها در موارد نادر هیچ مدرکی دال بر شناسایی در ثبت‌احوال ندارند، ادامه داد: ارجاعات قضایی در صورت لزوم و بنا به دستور دادگستری در مراکز درمانی بستری شده و پس از کنترل بیماری، هم‌چنین تشخیص نوع معلولیت به مراکز نگهداری شبانه‌روزی بهزیستی معرفی می‌شوند. اما در این میان برخی هم هستند که صرفاً به نگهداری نیاز داشته و بلافاصله مورد پذیرش قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: مراکز نگهداری شبانه‌روزی بهزیستی شامل مراکز معلولان ذهنی عمیق، سالمندان و بیماران روانی مزمن به تفکیک زن و مرد است و تکمیل سیکل پذیرش نیز منوط به طی کردن مراحل جستجو برای یافتن خانواده‌های این افراد و اطمینان از مجهول‌الهویه بودن آن‌ها است.

میرزایی افزود: تا سال 90، افراد مجهول‌الهویه فقط بیماران روانی مزمن را شامل می‌شدند که پس از طی کردن مراحل قانونی، توسط حکمی از جانب دادستانی و از طریق مشاور حقوقی سازمان مورد قیومیت صاحب‌امتیازان مراکز نگهداری شبانه‌روزی قرار می‌گرفتند تا بتوانند از اعتبارات دولتی برخوردار شوند. اما از سال 91 این واژه علاوه بر بیماران، به سالمندان بدون خانواده هم اطلاق می‌شود.

به گزارش ایسنا، خوشبختانه شمار افراد مجهول‌الهویه از 167 نفر در سال 92 به 152 نفر در طول امسال کاهش یافته و علت این امر شناسایی خانواده و بستگان این قشر است.

انتهای پیام

کد N1036790

وبگردی