آفتاب

دولت آمریکا جاسوس اسرائیلی را آزاد کرد

دولت آمریکا جاسوس اسرائیلی را آزاد کرد

تسنیم نوشت: جاناتان پولارد، که جاسوسی‌های وی برای رژیم صهیونیستی موجب تنشی جدی بین آمریکا و اسرائیل و همچنین یهودیان آمریکایی و شهرک‌نشینان صهیونیست شده بود پس از 30 سال از زندان آزاد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، البته آزادی تحلیلگر سابق سازمان اطلاعات نیروی دریایی آمریکا نیز نتوانست به مجادلات پایان دهد. همسر پولارد می‌گوید دولت آمریکا اجازه نمی‌دهد وی طی پنج سال پس از آزادی مشروط به اسرائیل - جایی که قهرمان می‌پندارندش - نقل مکان کند.

یک مقام وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید فردی که به صورت مشروط آزاد شده باید برای سفر به خارج مجوزی ویژه کسب کرده و ثابت کند که "چنین سفری برای وی کاملا ضروری است."

جرالد نادرلر و ایلیوت انگل، نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا،‌ می‌گویند پولارد مایل است از تابعت آمریکا خارج شود تا بتواند به سرزمین‌های اشغالی فرستاده شود. این دو نماینده طی نامه‌ای به لورتا لینچ، دادستان کل آمریکا، از وی خواستند این اجازه به پولارد داده شود.

به گزارش لس‌آنجلس‌تایمز کاخ سفید پیشتر اعلام کرده باراک اوباما قصد ندارد شرایط آزادی مشروط پولارد را تغییر دهد.

علی‌رغم ائتلافی دو حزبی از نخبگان نهادهای اطلاعاتی آمریکا، که می‌گویند جاسوسی‌های پولارد به منافع آمریکا آسیب زیادی زده است، وزارت دادگستری این کشور تابستان گذشته با درخواست آزادی مشروط وی مخالفت نکرد.

بازدداشت پولارد در سال 1985 توسط مأموران اف‌بی‌آی - پس از اینکه درخواست وی برای پناهندگی در اسرائیل پشت درب سفارت این رژیم در واشنگتن رد شد - بحرانی را بین دو متحد بوجود آورد. مقامات رژیم صهیونیستی در ابتدا منکر هر گونه ارتباط رسمی با پولارد شدند، اما به زودی مشخص شد کسانی که وی برای آنها کار می‌کرد به مشاور اطلاعاتی نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی،‌ شیمون پرز، گزارش می‌دادند.

پولارد مدعی شد که جاسوسی‌ها را به خاطر علاقه به اسرائیل انجام داده و اینکه آمریکا اطلاعات حیاتی درباره کشورهای عرب را به متحدش ارائه نمی‌کرد.

اما دادستان‌ها و تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا می‌گویند وی این کار را به خاطر پول انجام داد. تعداد زیادی از جاسوس‌های آمریکایی در شوری به دلیل اقدامات پولارد دستگیر و احتمالا کشته شدند.

زمانی که پولارد شروع به ارائه اسناد کرد، رابط اسرائیلی وی 10 هزار دلار و یک انگشتر الماس گران‌قیمت برای دوست دخترش به او داد. وی پس از آن ماهیانه 2500 دلار آمریکا دریافت می‌کرد. پولارد پس از دستگیری مدعی شد که قصد داشت این پول‌ها را به اسرائیل بازگرداند. گفته می‌شود وی برخی از این اسناد را به کشورهایی چون آفریقای جنوبی،‌ پاکستان و استرالیا نیز ارائه کرد.

اسرائیل تا سال 1998 به صورت رسمی جاسوسی پولارد برای این رژیم را قبول نکرد، تا اینکه عدم حمایت کابینه صهیونیستی از وی تبدیل به یک موضوع سیاسی شد.

آنه، همسر اول پولارد، به دلیل کمک و نیز تلاش برای پوشاندن جرم‌‌های وی مجرم شناخته شده و به سه سال حبس محکوم شد. پولارد پس از آزادی آنه از وی جدا شد و طی یک مراسم مخفیانه در زندان در سال 1996 با استر، همسر دومش، ازدواج کرد. استر به اسرائیل نقل مکان کرده و مبارزاتی را برای آزادی همسرش آغاز کرد.

در آن زمان، بسیاری از رهبران جامعه یهودی آمریکا نیز می‌گفتند پولارد برای مدتی بسیار طولانی زندانی شده است. با این حال، رؤسای جمهور آمریکا، شامل اوباما،‌ از اعطای آزادی به وی خودداری می‌کردند.

اما بازپرس وی معتقد است که پولارد باید در زندان می‌ماند. وی می‌گوید: "وزارت دادگستری با آزادی وی مخالفت نکرد. آنها این را بدهکار بودند. اوباما آزادی او را بدهکار بود."

4949

کد N1036310

وبگردی