آفتاب

ارائه بیش از 250 مقاله در کنگره قارچ‌شناسی پزشکی ایران

ارائه بیش از 250 مقاله در کنگره قارچ‌شناسی پزشکی ایران

دومین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی قارچ‌شناسی پزشکی ایران با هدف معرفی دستاوردهای جدید علم قارچ شناسی در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا منطقه فارس، دکتر محمدهادی ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این کنگره علمی تخصصی گفت: هر چه جوامع بشری به سمت صنعتی شدن پیش می‌روند، از میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی در آن‌ها کاسته می‌شود و از سویی، سرعت ابتلا به بیماری‌هایی غیرواگیر مثل سرطان‌ها، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های عفونی رو به افزایش است.

ایمانیه یکی از معضلات اصلی جوامع را افزایش رو به رشد بیماری‌های عفونی بازپدید و بیماری‌های عفونی نوپدید دانست و افزود: بیماری‌های عفونی، سطح ایمنی فرد را پایین می‌آورند و برخی کسانی که پیوند عضو دارند، به دلیل پایین آمدن سیستم ایمنی بدن، دچار بیماری‌های عفونی می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به انتخاب شعار "از آزمایشگاه تا بالین" برای این کنگره، ابراز امیدواری کرد که بستری فراهم شود تا با بحث و تبادل نظر، بهترین راه را برای درمان بیماران پیدا کنیم.

وی با تأکید بر ارتباط نزدیکتر علوم پایه و بالینی، افزود: در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اقداماتی انجام شده و من امیدوارم سرعت بیشتری داشته باشد.

دکتر کیوان پاکشیر، رئیس دومین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی قارچ شناسی نیز گفت: در این کنگره سعی شده تلفیقی از بالینی و علوم پایه را داشته باشیم.

پاکشیر افزود: در بخش بالینی قسمت‌های تهاجمی مثل سرطان و پوست و در رشته‌های علوم پایه در قسمت‌هایی مثل داروسازی، گیاهان دارویی و بیوشیمی و سایر رشته‌ها استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: برای پیشبرد این اهداف، علاوه بر حضور استادان داخلی، پنج استاد بنام دنیا از کشورهای آلمان، فرانسه، ترکیه، هلند و هندوستان حضور دارند.

پاکشیر ادامه داد: در کنار برگزاری این کنگره، کارگاه‌های تحقیقاتی با موضوع تشخیص قارچ‌ها و کارگاه مقاله نویسی تخصصی برگزار می‌شود.

رئیس این کنگره بین‌المللی تصریح کرد: بیماری‌های قارچی به بیماری‌های قارچی سطحی، عفونی، سیستمیک و زیر جلدی تقسیم می‌شوند که شایع‌ترین آنها، بیماری‌های قارچی پوستی مثل انواع کچلی‌ها است، اما بیماری‌های افراد مبتلا به سرطان و انواع بیماری‌های قارچی عفونی، اهمیت بالینی بیشتری دارد.

دکتر کامران زمردیان، دبیر علمی این کنگره نیز گفت: با توجه به پیشرفت دانش پزشکی و توسعه روش‌های نوین درمانی در افزایش طول عمر بیماران، مانند دریافت کنندگان پیوند اعضا، طول عمر بیماران مبتلا به انواع بدخیمی‌ها یا نقص سیستم ایمنی، بیماری‌های عفونی و به ویژه بیماری‌های مهاجم قارچی نیز افزایش داشته است.

زمردیان با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران و قرار گرفتن در ناحیه گرم و خشک، افزود: این امر زمینه بروز بیماری‌های قارچی پوستی را فراهم کرده و امیدوارم در این همایش درباره وضعیت اپیدمیولوژیک، روش‌های تشخیص، درمان و همچنین تازه‌های علم قارچ شناسی به نتایج مثبتی برسیم.

زمردیان درباره برنامه کاری این کنگره، گفت: برگزاری میزگردهای بالینی اختصاصی در زمینه چالش‌های تشخیص و درمان بیماری‌های قارچی سطحی و جلدی و عفونت‌های قارچی مهاجم با همکاری متخصصان بالینی و قارچ شناسی در برنامه کاری کنگره قرار گرفته است.

وی ادامه داد: 276 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است که از بین 251 مقاله پذیرفته شده، 9 مقاله به صورت سخنرانی کلیدی، 26 مقاله به صورت سخنرانی و 216 مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

دکتر حسین خدادادی، دبیر اجرایی کنگره نیز گفت: محورهای کنگره به چهار محور بیماری‌زایی قارچ‌ها، اپیدمیولوژی بیماری‌های قارچی، روش‌های تشخیصی و درمان و مقاومت دارویی و داروهای موجود در بحث درمان عفونت‌های قارچی تقسیم شده است.

خدادادی خاطرنشان کرد: کارگاه علمی با موضوع علم میکروبیولوژیک و قارچ شناسی پزشکی و کارگاه با موضوع جایگاه تکاملی قارچ‌ها از لحاظ تشخیص‌های مولکولی و دیتا بانک‌های بین‌المللی از دیگر برنامه‌های اجرایی این کنگره بین‌المللی است.

دومین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی قارچ‌شناسی پزشکی ایران به همت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مرکز تحقیقات پایه در بیماری‌های عفونی و انجمن قارچ‌شناسی پزشکی ایران از روز 27 آبان ماه در شیراز آغاز به کار کرده و تا امروز، 29 آبان ماه ادامه دارد.

انتهای پیام

کد N1036308

وبگردی