آفتاب

چین از کشته شدن اعضای یک گروه افراطی در سین‌کیانگ خبر داد

چین از کشته شدن اعضای یک گروه افراطی در سین‌کیانگ خبر داد

بر اساس اعلام مقام‌های دولتی محلی، نیروهای امنیتی چین در منطقه سین‌کیانگ در غرب این کشور 28 فردی را که پکن آنها را "تروریست" خواند، کشتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این خبر از سوی یک رسانه محلی رسمی به نام "سین‌کیانگ دیلی" انتشار یافت و در آن برای نخستین بار به طور رسمی به حمله 18 سپتامبر گذشته در معدن "سوگان" در منطقه آکسو که به گفته این روزنامه در جریان آن 16 نفر شامل پنج افسر پلیس کشته و 18 تن دیگر زخمی شدند، اشاره شد.

این در حالی است که دو ماه پیش رسانه "رادیو آسیای آزاد" برای نخستین بار این حادثه را گزارش کرد و گفت که دست کم 50 تن در جریان این حمله کشته شدند.

نشریه سین‌کیانگ دیلی گفت، حمله‌کنندگان به داخل کوه‌ها فرار کردند و مقام‌های چین برای تعقیب آنها عملیات بزرگی را به راه انداختند که در جریان آن در هر روز 10 هزار نفر شرکت کرده و اقدام به تشکیل یک "دام غیرقابل فرار" علیه آنها کردند.

در ادامه گزارش این نشریه آمده است: مقام‌های سین‌کیانگ بعد از 56 روز درگیری مداوم توانستند یک باند تروریست خشونت‌طلب را که مستقیما تحت فرماندهی یک گروه افراطگر خارجی قرار داشتند از بین ببرند. در این عملیات به غیر از یک نفری که خود را تسلیم کرد، 28 تبهکار کاملا از بین رفتند.

سین‌کیانگ دیلی اعلام کرد، دو نفر که به نظر می رسید اسامی اویغور دارند رهبران گروه خارجی که نامی از آن برده نشده بودند.

این نشریه رسمی چین اظهار کرد، اعضای گروه از بین رفته در سین‌کیانگ از سال 2008 کار خود را آغاز کرده و در ابتدا شروع به تماشای ویدیوهای افراطگران کرده و شش بار با یک گروه افراطگر در خارج از مرزهای چین ارتباط برقرار کرده و از آنها تقاضای هدایت تاکتیکی کردند.

در این گزارش آمده است: اعضای این گروه افراطی خارجی به دفعات زیاد به این گروه تبهکار در چین دستوراتی صادر کرده و خواهان بیعت آنها با خود شدند.

هنوز مشخص نشده که چرا دولت چین زودتر این اتفاق را فاش نکرده است.

انتهای پیام

کد N1036033

وبگردی