آفتاب

اسد:اروپایی ها کورند که نیات تروریستی و مشکل ساز اردوغان را نمی بینند

اسد:اروپایی ها کورند که نیات تروریستی و مشکل ساز اردوغان را نمی بینند

واحدمرکزی خبر نوشت: بشار اسد رئیس جمهوری سوریه می گوید کشورهای اروپایی و غرب به طور کلی درباره نیات و سیاست های رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه کورند که نمی بینند چطور از یک طرف از گروههای تروریستی داعش و جبهه النصره حمایت می کند و از آن طرف میلیون ها آواره را به سوی کشورهای اروپایی گسیل می دارد تا برای آنها مشکل ساز شوند.

پایگاه اینترنتی نشریه العهد نیوز، متن گفتگوی ویژه بشار اسد با نشریه فرانسوی والور اکتیوئل «Valeurs actuelles» را منتشر کرد که وی در آن دیدگاه و تحلیل خود از بحران سوریه و اوضاع خاورمیانه مطرح کرده است.
رئیس جمهور سوریه در این گفتگو ابتدا به ادعای فرانسه در مبارزه با تروریسم پرداخت و با اشاره به وقوع عملیات تروریستی که به تازگی در پاریس روی داد و در نتیجه آن 129 نفر جان خود را از دست دادند گفت:فرانسه تا زمانی دست در دست کشورهایی مثل عربستان سعودی و قطر داشته باشد نمی تواند با تروریسم مبارزه کند.
اسد به این نشریه فرانسه زبان توضیح می دهد که چگونه سیاست خارجی فرانسه که با سیاست آمریکا همسو شده است این کشور را از جمله در مبارزه با داعش به بن بست می کشاند. از همین رو، به باور رئیس جمهور سوریه، تا زمانی که فرانسه دست در دست عربستان سعودی و قطر داشته باشد در مبارزه با تروریسم راه به جایی نمی برد.
بشار اسد در واکنش به اظهارات فرانسوا اولاند که گفته است علت اصلی این مشکل(تروریسم) ، اسد است، این پرسش ها را مطرح کرد که آیا مردم سوریه اولاند را به عنوان سخنگوی خود انتخاب کرده اند؟ آیا شما( فردی که از طرف نشریه والور اکتیوئل با اسد گفتگو می کند) به عنوان شهروند فرانسه چنین حرفی را که از طرف یک سیاستمدار خارجی خطاب به مردم و کشور شما زده شود قبول می کنید؟آیا این توهین به مردم فرانسه نیست؟
ما این گونه واکنش ها، چنین می بینیم. آیا بیان چنین اظهار نظر هایی از طرف رئیس جمهور یک کشور خارجی توهین به مردم سوریه نیست؟آیا این بدان معنا نیست که اولاند مردم سوریه را نمی شناسد؟
اسد در بخش دیگراز سخنان خود در همین باره می گوید فرانسه همیشه مدعی است که مهد تمدن ،دموکراسی و اصول انقلاب فرانسه و شاید دموکراسی و حقوق بشر است حال آنکه نخستین اصل دموکراسی این است حق مردم هر کشوری است که خودشان رئیس جمهور کشورشان انتخاب کنند.در نتیجه این سخنانی که اولاند بر زبان آورده است ، او که خود را نماینده مردم فرانسه می داند مایه شرمساری است. این اظهارات رئیس جمهور اولاند برخلاف اصول و موازین جمهوری فرانسه و مردم فرانسه است. همچنین اولاند باید خجالت بکشد که با این گونه اظهار نظر ها به ملت متمدن و دارای تاریخ چند هزار ساله سوریه توهین می کند . این پاسخ من به اظهارات اولاند است اما فکر می کنم این امر واقعیات اوضاع حاکم بر سوریه را تغییر نخواهد داد، چون واقعیات با این گونه اظهار نظرها(اظهار نظر اولاند) تغییر نمی کند.
اسد درباره کنار رفتن خود از قدرت هم که برخی آن را مطرح کرده اند گفت: موضوع کناره گیری من از قدرت در هیچ کنفرانس بینی المللی مطرح نشده است. از این گذشته ، تصمیم گیری در این باره فقط مربوط به مردم سوریه و با اراده آنهاست.کسانی که می خواهند سوریه را نابود کنند، به ویژه می خواهند که نظام لاییک آن را نابود کنند که آخرین نظام لاییک در منطقه است. لاییسته هویت نظام کنونی حاکم بر سوریه است. لاییسته برای خاورمیانه بسیار مهم است.
بشار اسد درباره عملیات تروریستی 13 نوامبر در پاریس که در نتیجه آن 129 نفر کشته شدند هم گفت:آنچه اکنون در حال رخ دادن است بسیار وحشتناک است. فرانسه تا زمانی که متحد قطر و عربستان سعودی باشد نمی تواند با تروریسم مبارزه کند.
عالی ترین مقام سیاسی سوریه در ادامه گفتگوی خود با این نشریه فرانسوی به پرسشی درباره نقش ترکیه در مبارزه با تروریسم در سوریه پاسخ داد و گفت:غرب درباره آنچه در ترکیه می گذرد کور شده است. ترک ها از جبهه النصره و داعش حمایت می کنند و از آن سو، میلیون ها مهاجر را روانه کشورهای اروپایی می کنند. اروپایی ها باید درباره نیات اردوغان بیشتر فکر کنند.
وی درباره نقش روسیه در معادله کنونی جهان نیز گفت شرایط و اوضاع کنونی جهان به وی ثابت کرد ولادیمیر پوتین تنها مدافع تمدن مسیحی است که می توان به آن تکیه کرد.

4949

کد N1035858

وبگردی