آفتاب

وعده رهبر اپوزیسیون میانمار: توجه‌ ویژه‌ای به روابط با چین خواهیم داشت

وعده رهبر اپوزیسیون میانمار: توجه‌ ویژه‌ای به روابط با چین خواهیم داشت

رهبر اپوزیسیون میانمار ضمن اعلام اینکه سرمایه‌گذاری خارجی نیازمند حمایت عمومی در بهبود روابط بین‌المللی است وعده داد، در صورت پیروزی حزبش در انتخابات آتی توجه ویژه‌ای به روابط با چین خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آنگ سان سوچی، رهبر اپوزیسیون حزب لیگ ملی میانمار در مصاحبه‌ای با خبرگزاری چینی شینهوا درباره کشورش گفت، میانمار هیچ دشمنی ندارد اما روابط با کشورهای همسایه حساس‌تر از روابط با سایر کشورهاست و باید با دقت مدیریت شود.

چین طی دو دهه‌ای که تجار و موسسات بازرگانی غربی به دلیل تحریم‌ها اجازه همکاری با میانمار را نداشتند، شریکی حیاتی برای این کشور محسوب می‌شد.

سو چی درباره این همکاری‌های تجاری با چین گفت: روابط با همسایگان همیشه مهم‌تر از روابط با کشورهای دور بوده است. ما برای هموارتر کردن و افزایش کارآمدی توجه ویژه‌ای به روابط خود با چین خواهیم داشت.

این در حالی است که میانمار هنوز نسبت به نقش چین در روند صلح ملی میانمار بدبین است. پیش از این روابط میانمار و چین به دلیل درگیری‌های مرزی داخلی به سردی گرایید؛ درگیری‌هایی که به چین نیز کشیده شد و مرگ غیرنظامیان را در پی داشت.

در این میان اما تین سین، رییس‌جمهور میانمار روز سه‌شنبه قانون نظامی را در منطقه کوکانگ در نزدیکی مرز چین لغو و اعلام کرد، پس از تشدید تنش‌ها بین نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان اکنون صلح در این منطقه حاکم است.

پس از آن دولت چین نماینده خود را روز چهارشنبه برای دیدارهایی جداگانه با سو چی و شو من، رییس ‌پارلمان میانمار به نایپیداو فرستاد. با این حال هنوز مشخص نیست که در این دیدارها درباره چه مسائلی گفت‌وگو شده است.

سو چی در ادامه گفت‌وگویش با خبرگزاری شینهوا خاطرنشان کرد: سیاست‌خارجه یعنی تعادل. ما به دنبال روابط با کشورهای دور و نزدیک هستیم و هیچ رابطه‌ای در صورت تمایل طرفین غیرممکن نخواهد بود.

انتهای پیام

کد N1035592

وبگردی