آفتاب

دیدار فرمانده ستاد ارتش پاکستان با وزیر خارجه آمریکا

دیدار فرمانده ستاد ارتش پاکستان با وزیر خارجه آمریکا

فرمانده ستاد کل ارتش پاکستان با « جان کری» وزیر خارجه آمریکا دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه «پاکستان»، «راحیل شریف» در دیدار خود با وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اسلام آباد خواهان گسترش روابط دوجانبه و مستحکم با آمریکاست و حل مئسله کشمیر ضروریست.  

جان کری با اشاره به تلاشهای پاکستان در مبارزه با تروریسم گفت: رابطه ما پاکستان مشروط به مسائل کشور دیگری نیست و این روابط از همه لحاظ آزاد است. پاکستان برای کاهش سلاحهای اتمی خود آماده است و هند نیز باید از افزایش سلاحهای روز افزون خود دست بکشد.

جان کری وزیر امروز خارجه آمریکا برای دیدار با «راحیل شریف» دیروز خود را از پاریس به واشنگتن رسانید. دو طرف با گفتگو در باره سلاحهای اتمی پاکستان از این امر اطمینان خاطر حاصل کردند که تروریستها نمی توانند به این سلاحها دسترسی پیدا کنند.

شریف که برای سفری پنج روزه به واشنگتن سفر کرده است با وزیر دفاع و رئیس «سیا» دیدار و در مورد موضوعات دفاعی، نظامی، امنیتی و عملیات ارتش پاکستان بر علیه تروریستها گفتگوهایی انجام داده است.

در دیداری که بیش از یک ساعت بین راحیل شریف و جان کری طول کشید دو طرف در مورد برنامه اتمی پاکستان، تولید و عرضه فن آوری هسته ای غیر نظامی و با توجه به وضعیت امنیتی منطقه درباره روابط هند و پاکستان نیز صحبت شد. به گفته منابع خبری وزارت خارجه آمریکا این اولین بار است که کری موضوع تولید و عرضه فن آوری هسته ای غیر نظامی را با فرمانده ای نظامی از پاکستان در میا می گذارد.

در دیدار چندی پیش «نواز شریف» با  رئیس جمهور آمریکا «باراک اوباما» صحبتهای درباره توافقنامه تولید فن آوری هسته ای نظامی مانند کشور هند را با نواز شریف درمیان گذاشته بود و بدین گونه جان کری این بیشتر به این موضوع پرداخت.

از سویی روابط عمومی ستاد ارتش پاکستان اعلام کرد: فرمانده ارتش پاکستان در دیدار با جان کری به این نکته اشاره کرده است که پاکستان قصد افزایش سلاحمهای اتمی خود را ندارد اما چون هند در حال افزایش سلاحهای جنگی و نظامی پیشرفته است به این دلیل پاکستان مجبور است برای مقابله با تهدیدات هند سلاحهایی با برد کوتاه تولید کند تا بتواند درصورت حمله ناگهانی از خود دفاع کند.

در دیدار راحیل شریف و جان کری این موضوع نیز مشخص شده است که راحیل شریف از جان کری سوال کرده است چرا در سال ۲۰۰۶ میلادی آمریکا در توافقنامه هسته ای با هند هیچ گونه شرایطی اعمال نکرد اما در حال حاضر می خواهد پاکستان با شرایط خاصی با آمریکا توافقنامه هسته ای به امضا برساند.

در ادامه راحیل شریف از آمریکا خواست که نقش خود را در کم کردن درگیریها در مرزی های شرقی ایفا نماید. جان کری نیز به این امر اذعان کرد که حل مناقشات مرزی هند و پاکستان برای پایداری منطقه ضروریست چونکه  تنشها بین دو قدرت اتمی بالا گرفته است و این برای امنیت منطقه بسیار خطرناک است.

کد N1035251

وبگردی