آفتاب

بشار اسد: داعش زیر نظر آمریکا در عراق شکل گرفت

بشار اسد: داعش زیر نظر آمریکا در عراق شکل گرفت

رئیس جمهور سوریه گروه تروریستی داعش را دست پرورده آمریکا دانست و گفت: داعش زیر نظر آمریکا در عراق تاسیس شد

به گزارش تسنیم  به نقل از خبرگزاری دولتی سوریه، بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه ای تلویزیونی تاکید کرد: تروریست ها در سوریه جایگاه و خاستگاهی ندارند.

ترکیه، قطر و عربستان به تروریست ها آموزش می‌دهند

وی در اشاره به این تروریست ها افزود: تا زمانی که از حمایت کشورهای مختلف خواه در خاورمیانه یا غرب برخوردار هستند، می توانند قوی باشند. آموزش آنها با حمایت ترکیه و قطر و عربستان انجام می شود.

بشار اسد در گفت وگو با شبکه تلویزیونی رای ایتالیا افزود: غرب مسئول اصلی است زیرا از تروریست هایی که داعش را در سوریه و جبهه النصره را پایه گذاری کردند، حمایت کرد.

شکست تروریست‌ها باید پیش از هر راه حل سیاسی باشد

وی افزود: این تروریست ها همان مانع اصلی در مسیر هرگونه پیشرفت سیاسی در سوریه هستند و پیش از شکست دادن تروریسم، تعیین هرگونه جدول زمانی برای حل و فصل سیاسی (اوضاع) بی فایده است.

رئیس جمهور سوریه تاکید کرد: گروه داعش جایگاه و خاستگاه طبیعی اجتماعی در داخل سوریه ندارد. این امری خوب و اطمینان بخش است ... اما در عین حال، وقتی مشکل مزمن شود، اینگونه ایدئولوژی می تواند جامعه را تغییر دهد.

وی در پاسخ به این سوال که "اما برخی از تروریست ها در سوریه آموزش دیدند، یعنی چند کیلومتر از اینجا و این به چه معنا است"، گفت: این امر با حمایت ترک ها، سعودیها و قطری ها انجام می شود... والبته با سیاست های غرب که از تروریست ها به شیوه های مختلف از آغاز بحران حمایت کردند... اما مسئله اینطوری نیست...اولا... اگر جایگاه و خاستگاهی وجود نداشته باشد...پس نباید نگران شوید... دوما تا زمانی که از حمایت کشورهای مختلف خواه در خاورمیانه یا غرب برخوردار هستند، می توانند قوی باشند.

القاعده با حمایت آمریکا و با ائدئولوژی سعودی وهابی شکل گرفت

وی در پاسخ به این سوال که "جناب رئیس جمهور.. برخی حدس وگمان ها در غرب وجود دارد که شما از جمله طرف هایی هستند که به داعش در آغاز بحران برای تقسیم کردن مخالفان و انقلابیون حمایت کردید و پاسخ شما چیست"؟ گفت: بنا به گفته برخی از مسئولان آمریکایی از جمله هیلاری کلینتون، القاعده از طرف آمریکایی ها و با حمایت مالی و ایدئولوژی سعودی وهابی تاسیس شد... این مسئله را بسیاری از مسئولان دیگر در آمریکا گفته اند... داعش و النصره شاخه های القاعده هستند.. در ارتباط با داعش... این گروه در سال 2006 میلادی در عراق تاسیس شد و رهبر آن الزرقاوی بود که نیروهای آمریکایی در آن زمان او را کشتند... درنتیجه، زیر نظر آمریکا در عراق تاسیس شد.. رهبر امروز داعش که ابوبکر البغدادی نام دارد، در زندانهای آمریکا (در عراق) بود و در زندانهای آنها در نیویورک نگهداری شد و سپس آزاد شد... بنابراین سوریه هیچ ارتباطی با این امر ندارد... این گروه در سوریه تاسیس نشد بلکه در عراق تاسیس شد و آن طور که گفتند، قبل از آن در افغانستان آغاز بکار کرد... بنابراین.. اعتراف‌های آنها مهمترین راهنما درخصوص سوال شما است.

مناطق تحت کنترل تروریست‌ها خالی از سکنه است

وی در پاسخ به این سوال که "وقتی به نقشه سوریه نگاه می‌کنیم به نظر می‌رسد که مرزهای سوریه و عراق دیگر وجود ندارد... سوریه اکنون عملا برکدام بخش کنترل دارد"؟گفت: اگر از جنبه جغرافیایی صحبت می کنید... این امر هر روز تغییر می‌کند... اما مسئله مهمتر همان شمار ساکنانی است که در مناطق تحت کنترل دولت زندگی می کنند... در واقع، بخش بزرگی از منطقه ای که تروریست‌ها در کنترل خود دارند، ساکنان آن یا از سوی تروریست‌ها تخلیه شده‌اند یا اینکه ساکنانش به مناطق تحت کنترل دولت فرار کرده‌اند. ممکن است که منطقه معینی از دست برود .. در هر صورت ارتش نمی تواند در همه مناطق در سوریه حضور دانشته اشد.. اما با نگاهی به نقشه ای که شما آن را توصیف کردید... و آنچه گاه گاهی در رسانه های غربی می بینم... وقتی گفته می شود یک دولت بر 50 درصد از خاک سوریه یا کمتر از آن کنترل دارد.. واقعیت این است که 50 یا 60 درصد سوریه همان اراضی خالی هستند که کسی در آن سکونت ندارد... لذا آن را تحت کنترل تروریست ها قرار داده اند... درحالی که کاملا خالی است.

ترکیه و اردن مرزهای سوریه را ناامن می‌کنند

بشار اسد افزود: منطقه واقع بعد از دمشق، وقتی به سمت عراق می روید همان منطقه خالی است... لذا نمی توانید از کنترل صحبت کنید... اما در خصوص مرزها... این امر مربوط به تروریست‌هاست... و دولت‌هایی که از تروریست‌ها حمایت کردند؛ مثل دولت ترکیه به طور اساسی... و همچنین دولت اردن... این دو دولت از تروریست‌ها حمایت می کنند... به این علت، مرز ناامن است زیرا وقتی می‌خواهید مرز در کنترل باشد باید کنترل آن از دو طرف باشد؛ نه از یک طرف فقط.

4949

کد N1035241

وبگردی