آفتاب
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی:

باید فرصت‌های حوزه فرهنگ نیز برای تولید ثروت مورد توجه قرار گیرند

باید فرصت‌های حوزه فرهنگ نیز برای تولید ثروت مورد توجه قرار گیرند

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: نقطه‌ قوت جهاد دانشگاهی، اعتماد و باور به نیروهای جوان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، "سعید پورعلی" در بازدید از باشگاه علمی و فرهنگی دانشجویان جهاد دانشگاهی زنجان، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در اعتماد و باور به نیروهای جوان هیچ‌گاه ضرر نکرده است و با جرات می‌توان گفت که نقطه‌ قوت جهاد دانشگاهی، اعتماد و باور به نیروهای جوان است.

وی افزود: جهاد دانشگاهی به‌عنوان نهادی انقلابی که فعالیت‌های متنوعی را برعهده دارد، به دانشجویان اعتماد کرده است تا بتواند همه ایده‌های قابل اجرا را به مرحله عمل برساند و باید تلاش کنیم این فضا حفظ شود؛ چرا که رمز موفقیت جهاد دانشگاهی اعتماد به جوانان است که ایده‌های آنان با حمایت این نهاد اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه یقین داریم دانشجویانی که با انگیزه‌های بالا در جهاد دانشگاهی فعالیت می‌کنند، قطعا در آینده اهداف برجسته‌ای را دنبال و مدیریت خواهند کرد، گفت: اعتماد نظام جمهوری اسلامی به جهاد‌ دانشگاهی نشان می‌دهد که فضای جهاد دانشگاهی با هیچ جای دیگر قابل مقایسه نیست و این اعتماد برگ زرینی در تاریخ جهاد دانشگاهی است.

پورعلی در ادامه به فعالیت خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا در جهاد دانشگاهی اشاره کرد و یادآور شد: ایسنا به‌همت جوانان دانشجو راه‌اندازی شد و مفتخریم در این خبرگزاری‌ها حتی یک فرد سفارشی وارد نشده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه این نهاد انقلابی مجموعه ای سفارش‌ناپذیر است، خطاب به دانشجویان فعال در باشگاه علمی فرهنگی دانشجویان جهاد دانشگاهی زنجان گفت: فعالیت در فضای این نهاد انقلابی را جدی بگیرید و باید مطمئن باشید این نهاد انقلابی در خدمت شماست تا در فضایی قابل اعتماد، زمینه عملیاتی کردن ایده‌ها فراهم شود. جهاد‌ دانشگاهی فرصتی است که انقلاب فراهم کرده است و فعالیت‌های آن در حوزه‌های مختلف باید استمرار یابد و قطعا این حمایت‌ها دوام خواهد داشت.

این مسئول تاکید کرد: در جهاد دانشگاهی آموختیم که نمی‌توان با زرق و برق کار کرد، بلکه توسل به حمایت‌های الهی و اعتماد به اراده جوانان و حمایت از آن‌ها باعث موفقیت‌ها در این نهاد شده است.

پورعلی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد زنجان اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های خوبی در جهاد دانشگاهی استان زنجان اتفاق افتاده است که امیدواریم الگوی گروه‌های کار دانشجویی در سایر دانشگاه‌ها باشد و این افتخاری برای زنجان بوده که طراحی این ایده را برعهده داشته و در توسعه این ایده شریک است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی همچنین شامگاه چهارشنبه در یک نشست مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی با تاکید بر اینکه نباید حمایت‌های جدی از برخی حوزه‌ها برای ایفای رسالت فرهنگی را فراموش کنیم، یادآور شد: در عین حال معتقدیم، حوزه‌های فرهنگی می‌توانند در اقتصاد مقاومتی نقش پررنگی را ایفا کنند.

سعید پورعلی اظهار کرد: هدف از سفر یک‌روزه به استان زنجان، مشاهده تجارب یک کار موفق از نزدیک، تحت عنوان گروه‌های کار دانشجویی است.

وی ادامه داد: دانشگاه قلمروی است که ادبیات خاص خود را داشته و این ادبیات دانشجو، استاد و نظام آموزشی را شامل می‌شود. مفهوم کار دانشجویی نیز از همان ابتدا در کنار سایر فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی عرصه‌ای را فراهم می‌کند تا دانشجو بتواند فعالیت‌هایی جهت رفع نیاز دانشگاه‌ها داشته باشد. امروزه در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا، اموری که باید در خود مراکز دانشگاهی مدیریت شود با استفاده از توان موجود در داخل دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: اموری مثل مدیریت خوابگاه‌ها، امور صنفی، حمل و نقل و مواردی از این دست را می‌توان در قالب کار دانشجویی به دانشجو سپرد، اما چیزی که ما در جهاد دانشگاهی زنجان مشاهده کردیم، بسیار متفاوت بود و دانشجویان در حال یادگیری مهارت‌های متناظر با فضای کسب و کار در محیط پیرامون خود هستند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: گروه‌های کار دانشجویی جهاد دانشگاهی زنجان به اتکاء به توانمندی خود مهارت‌هایی در زمینه رشته تحصیلی و در طول دوران تحصیل‌شان می‌آموزند تا برای کسب و کار بعد از فارغ‌التحصیل شدن آماده شوند. در واقع جهاد دانشگاهی توانسته با این کار خود روایت جدیدی در دانشگاه‌های کشور شکل دهد.

پورعلی افزود: یکی از بزرگترین ایرادات نظام آموزشی ما این است که فارغ‌التحصیلان، مهارت را متناسب با نیازمندی‌های بازار کار نیاموخته‌اند و متاسفانه عناوین درسی در دوران تحصیل، متناسب با تغییر و تحولات محیطی مورد بازنگری قرار نگرفته است و به همین خاطر فارغ‌التحصیلان احساس می‌کنند آموخته‌هایشان جوابگوی محیط پیرامون‌شان نیست.

وی یادآور شد: جهاد دانشگاهی نظام آموزش‌های غیررسمی را در دوره دانشجویی مورد تاکید قرار می‌دهد تا دانشجو با ایده‌پردازی خود نگاهی به بیرون داشته و بتواند فعالیت‌های مفیدی را سامان دهد. در واقع اگر دانشگاه بخواهد سرمایه انسانی خوبی به نظام اقتصادی و اجتماعی کشور ارائه دهد باید بتواند مسیر مشارکت‌ در حوزه‌های مختلف را تا حدی که ممکن است باز نگه دارد تا دانشجویان بتوانند در همه عرصه‌ها تجربه‌هایی بیاموزند و حیات دانشجویی‌شان مملو از تجربه‌اندوزی باشد.

وی همچنین یادآور شد: اگر بتوانیم دانشگاه را در مفهوم اقتصاد مقاومتی و در فرآیند تبدیل علم به فناوری سهیم بدانیم، می‌توانیم از طریق اندوخته‌های علمی به تولید ثروت دست یابیم. در واقع گروه‌های دانشجویی، سرمایه‌هایی هستند که باید به جد مورد توجه قرار گیرند و برای‌شان فضای جدید متناظر با مهارت فراهم شود. خوشبختانه امروزه فضای کسب مهارت برای گروه‌های کار دانشجویی در حال شکل‌گیری است و می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر دانشگاه‌ها به‌کار رود.

پورعلی خاطرنشان کرد: خوشبختانه این اتفاقات در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی زنجان شکل گرفته است، در حالی که تا پیش از این، نگاه به حوزه فرهنگ نگاه هزینه‌ای بود و زمانی که بحث مظلومیت فرهنگ پیش می‌آمد توجه فقط به بحث کمبود اعتبار جلب می‌شد. در حالی که بسیاری از مسایل حوزه‌های فرهنگی این پتانسیل را دارند که سهم عمده‌ای در تولید ناخالص ملی ایفا کنند. از این‌رو باید فرصت‌های حوزه فرهنگ شناسایی شده شوند و متناسب با آن بحث تولید ثروت نیز مدنظر قرار گیرد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: خوشبختانه امروزه در بسیاری از گروه‌های کار دانشجویی، نگاه اقتصادی به سمت حوزه‌های فرهنگی است و اگر دانشجویان بتوانند از ابتدای دوران تحصیل‌شان کار دانشجویی در حوزه‌های فرهنگی را توسعه بدهند فضای کسب و کار برای علوم انسانی نیز توسعه می‌یابد. به‌عنوان مثال برندسازی یک رفتار فرهنگی است که مبتنی بر دانش‌های انسانی صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: ما در نظام مبتنی بر ارزش‌ها زندگی می‌کنیم و نباید حمایت‌های جدی از برخی حوزه‌ها برای ایفای رسالت فرهنگی را فراموش کنیم؛ اما معتقدیم برخی حوزه‌های فرهنگی می‌توانند در اقتصاد ملی و مقاومتی نقش پررنگی ایفا کنند و خوشبختانه رویکرد اقتصاد مقاومتی و اقتصاد خلاق در برنامه ششم توسعه بسیار پررنگ است و می‌تواند به آزادسازی ظرفیت‌های حوزه فرهنگ منجر شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی همچنین با اشاره به این‌که حوزه فرهنگ می‌تواند مبتنی بر نگاه و رفتار اقتصادی، سهم به‌سزایی در اقتصاد ملی ایفا کند، افزود: خوشبختانه تجربه امروز ما در زنجان می‌تواند فضای جدیدی را برای توانمندسازی و اتکاء به توانمندی‌های بسیاری از افراد در دوران دانشجویی، ایجاد نماید و در این راستا باید در معاونت فرهنگی به بحث سازمان‌یافتگی و تشکل‌یابی برای فعالیت‌های مختلف فضا دهیم تا پاسخ‌گوی نیازهای تشکیلاتی دانشجویان باشد.

انتهای پیام

کد N1035089

وبگردی