آفتاب
ضرغام اعلام کرد

تامین تمام هزینه ثبت اختراعات پژوهشگران از سوی صندوق حمایت از فناوران

تامین تمام هزینه ثبت اختراعات پژوهشگران از سوی صندوق حمایت از فناوران

نشست مشترک صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، اعضای شورای نخبگان، اساتید و دانشجویان تحت پوشش صندوق به منظور بررسی مشکلات و ارائه پیشنهاد و راهکار در سالن جابر بن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، در ابتدای این نشست دکتر محمود فتوحی، رییس دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: اقتدار ملی، وابستگی شدید به رشد یک کشور دارد و دانشگاه می‌تواند نقش اصلی این اقتدار را در کشور بازی کند.

وی افزود: دانشگاه صنعتی شریف آموزش و پژوهش را ماموریت اصلی خود قرار داده و رسالت خود را در این زمینه به نحو احسن به انجام رسانیده است.

وی با اشاره به پیشرو بودن دانشگاه شریف در سطح جهانی به دو عامل موثر در این زمینه اشاره کرد و گفت: جذب اساتید برتر و حضور دانشجویان با استعداد سرمایه اصلی این دانشگاه هستند که قطعا می‌تواند به رشد جامعه کمک کند. همچنین امتیاز اصلی دانشگاه اعتبار علمی و ایجاد روابط در سطح بین‌الملل و شبکه خوب فارغ‌التحصیلان در داخل و خارج از کشور است که منجر به این امر شده است.

فتوحی در خصوص مشکلات و کمبود منابع مالی موجود در دانشگاه اظهار کرد: مشکلات و کمبود منابع مالی چشمگیری در دانشگاه وجود دارد که نیاز به زیرساخت و حمایت مالی دارد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه 50 سال ماموریت خود را بخوبی انجام داده است، یادآور شد: این ماموریت‌ها شامل مشارکت موثر در توسعه پایدار، آموزش و پرورش، توسعه و بکارگیری علوم، دانش و فناوری است.

رییس دانشگاه صنعتی شریف در ادامه به ماموریت های 50 ساله آینده دانشگاه اشاره کرد و گفت: جذب استعدادهای برتر، ارائه آموزش روز علوم مهندسی و مدیریتی، توسعه رشته‌های میان رشته‌ای و توسعه همکاری‌های بین‌المللی از راهکارهای پیشرفت در برنامه آینده دانشگاه شریف است.

دکتر نصرت‌الله ضرغام، رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران نیز طی سخنانی گفت: در سراسر دنیا ابتدا توسعه آموزش و سپس فناوری و نوآوری از جایگاه ارزشمندی برخوردار است و دنیا به این باور رسیده است که ثروت کشورها وابسته است به دارایی‌های فکری هر کشور که اساس آن سرمایه‌های انسانی و اجتماعی است. به همین دلیل در اکثر کشورهای اروپایی و مخصوصا کشور آمریکا بر توسعه این ثروت متمرکز شده و به فکر افزایش و رشد سرمایه انسانی در جهت رشد سرمایه اجتماعی هستند.

وی با اشاره به محدودیت بودجه در دانشگاه‌ها گفت: بودجه نباید بر اساس سرانه پرداخت شود، بلکه دولت باید با توجه به کیفیت آموزشی و عملکرد هر دانشگاه برای آن دانشگاه تفاوت قائل شده و بودجه در نظر بگیرد.

وی افزود: در دانشگاه‌های غرب علاوه بر بودجه تخصیص یافته، عواملی همچون کمک مردمی، وقف و بویژه کمک و حمایت فارغ التحصیلان در تامین بودجه مورد نیاز دانشگاه‌ها موثر است.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران در ادامه اظهار کرد: هدف از ایجاد بنیاد نخبگان پرورش و هدایت و شکوفایی استعدادهای برتر است که بر همین مبنا اساسنامه‌ای تنظیم شده و به تصویب رسیده است.

ضرغام با اشاره به راهبردهای بنیاد اظهار کرد: این راهبردها شامل ایجاد کرسی پژوهشی، حمایت از دانشجویان مقطع دکتری، حمایت از دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد زیر پوشش بنیاد نخبگان، حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی معرفی شده توسط اساتید و یا معرفی شده از طریق نیازسنجی وزارتخانه‌ها است.

وی در پایان گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران از تحقیقات بنیادی و کاربردی حمایت می‌کند و به ثبت اختراعات این پژوهشگران کمک کرده و صد در صد هزینه ثبت این اختراعات را پرداخت می‌کند.

انتهای پیام

کد N1034740

وبگردی