آفتاب
رئیس سازمان اوقاف:

2700 موقوفه خاص حوزه‌های علمیه در کشور وجود دارد

2700 موقوفه خاص حوزه‌های علمیه در کشور وجود دارد

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: هم اکنون دو هزار و 700 موقوفه خاص حوزه‌های علمیه در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، حجت‌الاسلام علی محمدی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: با توجه به ایجاد سامانه جامع موقوفات و مدیریت بقاع متبرکه در سال‌های اخیر هر گونه صورت مالی باید توسط کارشناس مربوطه در استان و مسئولان استانی تایید شود.

وی اظهار کرد: امکان هیچ گونه جابجایی در این زمینه وجود ندارد، علاوه بر آن که از نظر شرعی باید طبق نیت واقف هزینه شود.

محمدی در ادامه با بیان این‌که «برای احیا و بازسازی موقوفات در استان یزد برنامه‌های بسیار زیادی در دست اقدام است» گفت: اجرای 9 طرح بزرگ تا پایان سال در استان از جمله این اقدامات است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اجرای 51 طرح دیگر در امامزادگان استان، تصریح کرد: برخی از این طرح‌ها در حال مطالعه یا در دست احیا و بازسازی هستند.

وی بازسازی موقوفات را مهم خواند و افزود: نمونه آن سرای خان و خیابان قیام استان یزد است که علاوه بر رضایت‌مندی مردم باعث حفظ موقوفه شده است.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: در سطح کشور دو هزار و 700 موقوفه مربوط به حوزه‌های علمیه داریم که نیاتی از جمله عمران و آبادانی مدارس علمیه، حقوق مدرسین و طلاب را شامل می‌شود.

محمدی در پایان نیز طرح ترویج فرهنگ وقف در حوزه‌های علمیه را مورد اشاره قرار داد و افزود: حوزه‌های علمیه می‌توانند با وقف‌های جدیدی که برای حوزه ایجاد می‌کنند، تامین مالی باشند.

آیت‌الله محمدرضا ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد نیز در این دیدار گفت: متاسفانه بسیاری از وقف‌هایی که دو نفره و بدون ثبت قانونی انجام می‌شود، از بین خواهد رفت، زیرا هیچ گونه ضمانتی برای پیگیری آن وجود ندارد و بعد از فوت واقف از بین خواهند رفت یا مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

وی افزود: باید با انجام یکسری اقدامات، مردم را از این اشتباه آگاه کرد و همچنین اعلام شود که همه عواید و درآمد موقوفات باید براساس نظر واقف و در همان محلی که وقف شده هزینه شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین در اختتامیه دوره آموزشی مسئولین روابط عمومی ادارات کل اوقاف و امور خیریه سراسر کشور در یزد گفت: هنر روابط عمومی انتقال اطلاعات تخصصی با زبان رسانه به جامعه است.

محمدی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: ارتقاء سطح دانش روابط عمومی‌ها آثار و برکات موثری در سه حوزه وقف، امامزادگان و قرآن کریم خواهد داشت.

وی با تاکید بر این‌که «باید با هنرمندی، اطلاعات تخصصی را با زبان رسانه به جامعه منتقل کرد» ادامه داد: باید تبلیغ فرهنگ وقف به شیوه امروزی، عالمانه و هنرمندانه باشد و باید اطلاع رسانی براساس برداشت مردم و به زبان خودشان باشد تا همه مخاطبان متوجه شوند.

محمدی حضور جدی و هدفمند در فضای مجازی را خواستار شد و اظهار کرد: برای ترویج سنت حسنه وقف در عرصه‌های نوین مجازی نیز حضور داشته و تحول ایجاد کنید.

وی افزود: باید اعتمادسازی مردم نسبت به وقف بررسی شود و اگر این اعتماد آمار بالایی داشته باشد، نشان از این است که در فعالیت‌هایمان موفق بوده‌ایم و نمره‌ای که قضاوت مردم به فعالیت‌های ما می‌دهند نتیجه عملکرد ماست.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خطاب به مسئولین روابط عمومی سازمان اوقاف سراسر کشور، تصریح کرد: با حضور جدی در رسانه‌ها فرهنگ وقف و امامزادگان عظیم الشان را معرفی کنید.

وی افزود: فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی در روابط عمومی زمانی موفق خواهد بود که مردم رضایت داشته باشند.

محمدی خاطرنشان کرد: روابط عمومی‌ها سخنان رهبر فرزانه انقلاب را عالمانه، هنرمندانه و دقیق و به موقع تبیین کنند.

انتهای پیام

کد N1034573

وبگردی