آفتاب
100 روز تا انتخابات

به‌روزترین اخبار درباره انتخابات

به‌روزترین اخبار درباره انتخابات

هر نوع فعالیت حزبی برای انتخابات اسفندماه مستلزم داشتن پروانه از کمیسیون ماده 10 احزاب شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بر اساس تصمیم کمیسیون ماده 10 احزاب، جبهه‌ها و احزاب برای فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی باید مجوز و پروانه بگیرند.

در شرایط فعلی افکار عمومی آمادگی بیشتری برای ورود به فضای انتخاباتی و پذیرش اخبار مرتبط با این حوزه دارد و برخی اخبار برای مخاطبان این فضا خالی از لطف نیست.

تاکید رئیس‌جمهور بر آماده کردن شرایط برگزاری شکوهمند انتخابات

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت با اشاره به قرار داشتن در آستانه برگزاری انتخابات، استانداران را به آماده کردن شرایط و زمینه‌های برگزاری شکوهمند و همراه با آرامش انتخابات سفارش و اظهار امیدواری کرد در پرتو یک انتخابات باشکوه، افراد تأثیرگذار با تجربه، با تدبیر و توانمند برای خدمت هر چه بیشتر به کشور به مجلس راه یابند.

رئیس‌جمهور دولت را یک دولت فراحزبی دانست و تاکید کرد: دولت یازدهم در پی پیروزی جناح خاصی نیست و تلاش می‌کند که شرایط برای مشارکت همه جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها فراهم شود.

لایحه شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی تقدیم مجلس شد

رئیس‌جمهور، لایحه شفاف سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی را برای طی تشریفات قانونی، به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

اجازه نمی‌دهیم به انتخابات خدشه‌ای وارد شود

علی پورعلی مطلق مدیرکل دفتر انتخابات کشور در همایش آموزشی - توجیهی اعضای ستاد انتخابات، فرمانداران و بخشداران استان‌های مرکزی، همدان و لرستان، با اشاره به این‌که «کلیدواژه این دوره از انتخابات "قانون" است» اظهار کرد: اگر مجریان انتخابات به قوانین مسلط شوند علاوه بر دفاع از حقوق انتخاب‌شوندگان و انتخاب‌کنندگان، اجازه نخواهند داد به انتخابات خدشه‌ای وارد شود.

جبهه‌ها برای فعالیت سیاسی و انتخاباتی باید مجوز بگیرند

سخنگو و قائم مقام وزارت کشور گفت: هر نوع فعالیت حزبی مستلزم داشتن پروانه از کمیسیون ماده 10 احزاب است.

حسینعلی امیری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره فعالیت انتخاباتی جبهه یکتا، اظهار کرد: جبهه هم به معنای مجموعه‌ای از احزاب است، بنابراین برای فعالیت سیاسی باید از کمیسیون ماده 10 احزاب مجوز بگیرند.

بررسی وحدت اصولگرایان در جلسه شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز

جلسه شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز سه‌شنبه شب به ریاست آیت‌الله موحدی کرمانی برگزار شد.

در این جلسه مباحثی پیرامون وحدت اصولگرایان مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

احتمال کاندیداتوری خرازی از قم

یک عضو حزب کارگزاران از احتمال کاندیداتوری صادق خرازی از حوزه انتخابیه قم خبر داد.

حسین مرعشی با بیان این مطالب افزود: در حال حاضر هیچ بحثی در خصوص ائتلاف میان اصلاح طلبان و اصولگرایان وجود ندارد.

وی ادامه داد: اصلاح طلبان بر اساس رهنمودهایی که آقای خاتمی رهبر اصلاحات داشتند، سازوکاری مشخص به عنوان شورای عالی سیاستگذاری انتخابات اصلاح طلبان تشکیل دادند که در این شورا همه احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به همراه احزابی جدید همچون ندا و اراده ملت حضور دارند و به نحوی ائتلاف بین اصلاحات شکل گرفته و در حال حاضر فقط درباره مصادیق کاندیداها و سیاست های اصلی بحث می‌شود که این موضوعات نیز به موقع اعلام خواهد شد.

در برگزاری انتخابات قانون‌مداری سرلوحه همه کارها قرار گیرد

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: برای برگزاری انتخابات باید قانون‌مند عمل کرده و قانون‌مداری را سرلوحه همه کارها قرار دهیم.

محمدحسین مقیمی در همایش آموزشی - توجیهی اعضای ستاد انتخابات، فرمانداران و بخشداران استان‌های مرکزی، همدان و لرستان، با اشاره به این‌که «تعداد کمی از صاحب‌نظران و نخبگان در انتخابات داوطلب می‌شوند» اظهار کرد: باید شرایط حضور نخبگان در انتخابات فراهم شود تا رقابت واقعی شکل گیرد و مردم اصلح‌ترین را انتخاب کنند.

وی با بیان این‌که «بی‌طرفی مجریان انتخابات باید رعایت شود» تاکید کرد: مجریان انتخابات پس از تایید صلاحیت داوطلبان باید همه تاییدشدگان را به یک دید نگاه کنند تا براساس شناخت مردم رأی در صندوق‌ها ریخته شود نه براساس نگاه مجریان نسبت به یک داوطلب.

وی ادامه داد: هیچ کس حق جلوگیری از فعالیت‌های احزاب سیاسی دارای مجوز را ندارد.

انتخاب عارف برای ریاست شورای عالی پالسی مثبت از رهبر اصلاحات است

محسن مهرعلیزاده فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: انتخاب عارف به عنوان ریاست شورای عالی اصلاح‌طلبان پالسی مثبت از سوی رهبر اصلاحات درباره‌ی سرلیستی او است.

وی با تاکید بر این‌که «صحبت کردن درباره‌ی سرلیستی اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی اصلا به صلاح این جریان نیست» اظهار کرد:‌ یکی از وظایف شورای عالی اصلاح‌طلبان که هفته گذشته و به ریاست دکتر عارف برگزار شد، طراحی ساختار جریان اصلاح‌طلبی و انتخاب گزینه‌ مناسب برای انتخابات پیش رو و انجام رایزنی‌های مربوطه است.

قانون، اخلاق و صداقت سرلوحه فعالیت‌های انتخاباتی قرار گیرد

علی‌اصغر ناصربخت معاون سیاسی انتظامی فرماندار تهران گفت: دست‌اندرکاران انتخابات در انجام فعالیت‌های خود، قانون و شفافیت در برگزاری انتخابات باشکوه را محور کار خود قرار دهند.

وی گفت: باید در جانمایی شعب اخذ رای، براساس ضوابط ابلاغی اقدام شود.

قانون مجلس برای انتخابات کامل نیست

نورالله حیدری فعال سیاسی با اشاره به این‌که «قانون مجلس برای انتخابات کامل نیست» افزود: از نامزدهای انتخاباتی آزمون یا مصاحبه‌ای انجام نمی‌شود و به صرف اینکه مدرک دارند وارد مجلس می‌شوند درحالی که با توجه به تجربه مجلس باید متشکل از افرادی باشد که در حوزه تخصصی فرد صاحب نام و موثر باشند و زمینه و جوهره کافی را داشته باشند.

این نماینده پیشین مجلس یادآور شد: فضای انتخابات باید به نحوی فراهم شود تا کسانی که حاکمیت را قبول دارند و پایبند به قانون اساسی و مبانی انقلاب و رهبری هستند اما ممکن است با دولت یا بخش‌هایی از حاکمیت اختلاف نظر داشته باشند، فعال باشند.

دشمن درصدد نفوذ بین تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان انتخابات است

کیایی‌نژاد نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس انتخابات امسال را بسیار مهم خواند و یادآور شد: دشمن درصدد نفوذ در تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان کشور بوده و عرصه انتخابات آینده فرصتی برای دشمنان محسوب می‌شود که عوامل خود را در تصمیم‌سازی کشور قرار دهند و هوشیاری در این زمینه لازم است.

تاکید فرماندار اردبیل بر ضرورت تامین سلامت انتخابات

جواد زنجانی فرماندار اردبیل بر ضرورت تامین سلامت انتخابات تاکید کرد.

وی در جلسه شورای اداری شهرستان اردبیل از اتخاذ تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات باشکوه و سالم در اسفندماه سال جاری در اردبیل خبر داد و افزود: ستاد رسیدگی به تخلفات انتخابات تشکیل‌ شده است و تمامی فعالیت‌ها در آستانه انتخابات توسط این ستاد رصد می‌شود.

احتمال برگزاری سه انتخابات در شهرستان مرند

تقی کرمی فرماندار مرند از احتمال برگزاری سه انتخابات در این شهرستان خبر داد.

وی در دومین جلسه هماهنگی ستاد انتخابات شهرستان گفت: یکی از حساس‌ترین و مهمترین موضوعات در سال جاری، انتخابات است که همه دستگاه‌های اداری شهرستان موظف به همکاری در اجرای بهتر آن هستند.

وی با بیان این‌که‌ «احتمال برگزاری سه انتخابات در شهرستان وجود دارد» تصریح کرد: علاوه بر برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری احتمال برگزاری انتخابات شورای شهر کشکسرای هم وجود دارد که منتظر نظر مراجع رده بالا هستیم که به محض دریافت جواب اطلاع‌رسانی خواهد شد.

امکان اشتراکات لیست جبهه اعتدال با اصولگرایان و اصلاح‌طلبان

علی‌اکبر سبزیان دبیر جبهه اعتدال در خراسان رضوی گفت که ممکن است لیست جبهه اعتدال برای انتخابات مجلس شورای اسلامی با اصولگرایان و اصلاح‌طلبان دارای اشتراکات باشد.

وی با اشاره به فعالیت‌های انتخاباتی جبهه اعتدال اظهار کرد: ما در این تشکل‌ها تا به الان در قالب کارگروه‌های مختلف بر روی نیازهای استان و حوزه‌های انتخابیه به صورت تخصصی کار کرده‌ایم.

سبزیان با بیان این‌که «جلسات این جبهه هر هفته به صورت مستمر برگزار می‌شود» ادامه داد: ما در حال حاضر بر روی شاخصه‌های کاندیداها و نیازهای هر حوزه انتخابیه کار می‌کنیم و به مرحله مصداق و یا تهیه لیست انتخاباتی نرسیده‌ایم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: جبهه اعتدال از نیروهای معتدل، اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل تشکیل شده که مشی آنها مشی اعتدال است و در رفتار و گفتار آنان افراط و تفریطی دیده نشده است.

سبزیان در پاسخ به این سوال که آیا جبهه اعتدال در انتخابات با لیست مستقل وارد خواهد شد یا احتمال اتئلاف آن با اصولگرایان و یا اصلاح‌طلبان می‌رود؟ افزود: جبهه اعتدال اگر ببینید چهره شاخص در میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان وجود دارد ممکن است با آنها مشترکاتی داشته باشد، اما اینکه بخواهیم با یک جریان ائتلاف کنیم هنوز مشخص نیست و باید زمان بگذرد و پس از ارزیابی شرایط این موضوع را اعلام کنیم.

انتخابات الکترونیک از خطاهای احتمالی می‌کاهد

سیدعلی نکویی رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در استان اصفهان گفت: استانداری اصفهان باید برای اجرای کامل و یکپارچه انتخابات الکترونیک در سایر نقاط استان در انتخابات‌ آتی برنامه‌ریزی کرده و برای تحقق کامل آن تلاش کند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر برکات برگزاری انتخابات الکترونیک در شهر اصفهان و شهرستان مبارکه اظهار کرد: سال‌ها تجربه حضور در حوزه های مختلف رای‌گیری به همگان ثابت کرده است که خستگی زیاد ناظران بر سر صندوق‌های رای به صورت مستقیم آمار اشتباه و خطا را در زمان شمارش آرا افزایش می‌دهد.

وی افزود: بدون شک برگزاری الکترونیکی انتخابات علاوه بر افزایش اعتماد میان مردم و دستگاه‌های نظارتی انتخاباتی به تسهیل شمارش آرا و اعلام به موقع آرای اخذ شده نیز منجر می‌شود.

همچنین گزارشی از فعالیت گروه‌های سیاسی در خراسان رضوی در اینجا قابل مشاهده است.

انتهای پیام

کد N1034536

وبگردی