آفتاب

تقلای رییس مجلس نمایندگان آمریکا برای توقف جذب پناهجویان

تقلای رییس مجلس نمایندگان آمریکا برای توقف جذب پناهجویان

جمهوری‌خواهان آمریکا تلاش دارند تا برنامه کاخ سفید برای اسکان پناهجویان عراقی و سوری را در آمریکا متوقف کنند و می‌گویند خواهان اقدامات امنیتی شدیدتر پس از حملات مرگبار پاریس هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پل راین، رییس مجلس نمایندگان آمریکا با درخواست برای "توقف" برنامه مربوط به آوارگان سوری به نیم دیگری از فرماندارانی پیوست که از باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا خواسته‌اند این برنامه را تعلیق کرده و این روند را برای تضمین عدم ورود مهاجمان تروریست به این کشور کاملا مورد بازنگری قرار دهد.

راین در این باره گفت: ملت ما همواره از چنین مسائلی استقبال کرده اما ما نمی‌توانیم به تروریست‌ها اجازه دهیم تا از احساس ما سواستفاده کنند. اکنون زمانی است که بهتر است به جای تاسف خوردن امنیت خود را تضمین کنیم.

این در حالی است که برخی دموکرات‌ها هم نظری مشابه دارند و می‌گویند شاید اکنون ضرورت ایجاب کند تا این برنامه را "متوقف" کنیم.

کشف یک پاسپورت سوری در نزدیکی جنازه یکی از مهاجمان حملات پاریس، مجددا منازعات را در اروپا برای چگونگی حل بحران پناهجویان در این قاره به راه انداخت و قانونگذاران و فرمانداران آمریکایی را نگران کرد که افراط‌گرایان در بین این پناهجویان و برای انجام حملات در راه هستند. قانونگذاران آمریکایی این نکته را در نظر نمی‌گیرند که فردی که قصد انجام توطئه‌ای را داشته باشد، مدارک شناسایی به محل مورد نظر نمی‌برد و پیدا شدن یک پاسپورت می‌تواند بسیار ظن‌برانگیز باشد.

در این میان برخی نمایندگان جمهوری‌خواه در حال تهیه پیش‌نویس قانونی هستند تا بتوانند برنامه پذیرش پناهجویان سوری و عراقی را متوقف کنند و قطعا هیچکس بیش از داعش از توقف روند پذیرش پناهجویان بیش از داعش شاد نخواهد شد چرا که خروج مردم از "خلافت" خودخوانده خود را تضعیف‌کننده‌ موضعش می‌داند. در این پیش‌نویس تاکید می‌شود که اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، اداره امنیت داخلی و اداره اطلاعات ملی تایید کنند که هر یک از این پناهجویان تهدیدی امنیتی محسوب نمی‌شوند. اداره اف‌بی‌آی هم‌چنین باید تایید کند که سوابق این پناهجویان پیش از ورود به آمریکا کاملا چک شده است.

اگر این پیش‌نویس تصویب شود، مانعی اساسی در مسیر برنامه پناهجویان اوباما خواهد بود. این در حالی است که دولت آمریکا با حمایت از سیاست‌های مهاجرتی خود بر کارآمدی اقدامات امنیتی‌اش در پذیرش این پناهجویان تاکید می‌کند. در حال حاضر با توجه به برگزاری مناظرات انتخاباتی بین کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی، این مسئله به موضوعی حساس تبدیل شده است.

دونالد ترامپ، یکی از این نامزدهای جمهوری‌خواهان اخیرا در مصاحبه‌ای گفت، وی قطعا چنین برنامه‌ای را متوقف می‌کرد چرا که نمی‌توان با اقدامات امنیتی حتی به درست تشخیص داد که کدام یک از آن‌ها مسیحی یا مسلمان هستند. هیلاری کلینتون دموکرات نیز در واکنش به این اظهارات به شدت از تبعیضی که سایر نامزدها در پذیرش مسلمانان یا مسیحیان قائل می‌شدند، انتقاد کرد.

انتهای پیام

کد N1034171

وبگردی