آفتاب
رییس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت اعلام کرد

25 هزار بیمار در لیست انتظار پیوند عضو/مرگ روزانه 10 تن از این بیماران

25 هزار بیمار در لیست انتظار پیوند عضو/مرگ روزانه 10 تن از این بیماران

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت با بیان اینکه 25 هزار بیمار در لیست انتظار پیوند اعضا قرار دارند، گفت: روزانه هفت تا 10 نفر از افرادی که در لیست انتظار پیوند قرار دارند، فوت می‌کنند؛ این در حالی است که در همین روزها 10 بیمار مرگ مغزی با اعضای سالم به خاک سپرده می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خراسان، دکتر کتایون نجفی‌زاده در کنگره بین‌المللی پیوند اعضا ایران که در مشهد برگزار شد، با بیان اینکه تمام نگرانی‌های سازمان بهداشت جهانی در ایران برای تعداد دستگاه‌های دیالیز در کشور است، عنوان کرد: 27 هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارند، 80 درصد بیماران دیالیزی جهان پیوند کلیه انجام می‌دهند، اما تنها 50 درصد بیماران دیالیزی ایران پیوند کلیه می‌شوند.

وی ادامه داد: پروسه اهدای عضو در ایران از زمان مرگ مغزی شدن افراد شروع و وضعیت بیمار بررسی می‌شود، معاینات کلینیکی انجام و بعد از طی این مراحل مرگ اولیه تائید شده و مرحله رضایت‌گیری از خانواده بیمار آغاز می‌شود. در صورت رضایت دادن خانواده‌ها، بیمار مرگ مغزی به واحد فراهم‌آوری منتقل می‌شود.

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت با اشاره به اینکه چهار پزشک باید مرگ بیمار را تایید کنند، اظهار کرد: این دستورالعمل از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده است. همچنین یک متخصص پزشکی قانونی به نمایندگی قوه قضائیه در این مساله فعالیت دارد.

نجفی‌زاده با بیان اینکه پیش از این تنها 16 واحد فراهم‌آوری اعضا فعال بودند، تصریح کرد: در حال حاضر با تلاش‌های زیادی که صورت گرفته 53 واحد فراهم‌آوری اعضا فعال شده است. همچنین رضایت‌گیری از خانواده بیمار در شروع تنها پنج درصد بود، اما با فرهنگ‌سازی صحیح و آموزش افراد مرتبط با این مساله در حال حاضر رضایت‌گیری 95 درصد است.

وی عنوان کرد: جشن نفس ویژه خانواده‌های اهداکنندگان هر ساله با حضور این خانواده‌ها و افرادی که داوطلبانه در این امر شرکت می‌کنند، برگزار می‌شود و طبق تفاهم‌نامه‌ای ‌که با وزارت‌ ارشاد امضا شده است، این وزارتخانه تعهد داده تا قبل از پخش هر فیلمی در رابطه با موضوع اهدای عضو آن را در اختیار اداره پیوند وزارت بهداشت قرار دهد.

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت با اشاره به اینکه فعالیت در ایران با کشورهای دیگر تفاوت زیادی دارد، تصریح کرد: در ایران شناخت‌های متفاوتی وجود دارد؛ به طور مثال تعداد ملاقات‌کنندگان یک بیمار بسیار زیاد بوده و این مساله رضایت‌گیری را برای ما سخت‌ کرده است، اما با ابداع 40 روش جدید برای این موضوع امیدوار هستیم به نتایج خوبی برسیم.

نجفی‌زاده ادامه داد: در بین کشورهای دنیا، مردم چین در زمینه اهدای عضو بسیار سخت‌گیر هستند، اما خوشبختانه آمار رضایت‌گیری از 48 ساعت به زیر شش ساعت در ایران کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه شورای عالی پیوند اعضا تشکیل شده است، گفت: ریاست این شورا بر عهده وزیر بهداشت است و به دستور شخص وزیر، مبلغ پیوند دو برابر شده و در حال حاضر دو بیمه اصلی تقبل کرده‌اند که هزینه‌های پیوند را بر عهده گیرند.

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت با اشاره به ممنوعیت پیوند افراد خارجی در ایران، عنوان کرد: متاسفانه دلالان این افراد را با دریافت هزینه‌های هنگفت به بیمارستان‌های خصوصی ایران معرفی می‌کردند، اما در حال حاضر این امکان برای آنان وجود ندارد.

نجفی‌زاده در خصوص مشکلاتی که طرح تحول سلامت برای پیوند اعضا بوجود آورده است، اظهار کرد: متاسفانه بعضی از مسوولانی که در زمینه پیوند فعال بودند، درگیر طرح تحول سلامت شده‌اند. همچنین بودجه ساختار مراکز به طرح تحول سلامت اختصاص داده شده و تجهیزاتی که قرار بود برای مراکز پیوند خریداری شود به ‌دلیل عدم تامین بودجه اجرایی نشود.

وی با اشاره به اینکه این سازمان باید به‌ طور مستقل فعالیت خود را ادامه دهد، تصریح کرد: خوشبختانه به دستور وزیر بهداشت،‌ اداره پیوند از بیماری‌های خاص جدا شده است. همچنین مقرر شده با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و بخش توسعه وزارت بهداشت این قسمت به سازمانی مستقل تبدیل شود.

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت با بیان اینکه متاسفانه سالیانه 5000 تا 8000 نفر در کشور مرگ مغزی می‌شوند، عنوان کرد: باید 50 درصد این افراد به مرحله اهدا برسند، اما متاسفانه تنها 700 خانواده برای پیوند اعضا رضایت می‌دهند که امیدواریم با انجام اقدامات تخصصی این آمار افزایش یابد.

نجفی‌زاده به رتبه ایران در زمینه پیوند اعضا در جهان اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه تیم کبد شیراز از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است. همچنین تیم‌های مشهد و تهران فعالیت‌های خوبی داشته‌اند. در زمینه پیوند کلیه نیز با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد با دریافت کلیه در بیماران مرگ مغزی دیگر نیازی به پیوند کلیه افراد زنده نباشد. در صورتی که حدود 3000 نفر از افراد مرگ مغزی، پیوند اعضاء داشته باشند بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شوند.

وی ادامه داد: خوشبختانه به دلیل اهدای خوبی که صورت گرفته است بسیاری از مراکز تهران لیست انتظاری ندارند و برای معرفی بیمار از مراکز دیالیزی یا افرادی که قصد دارند از فرد زنده کلیه بگیرند، کمک می‌گیرند.

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت با اشاره به پیوند قلب و ریه در کشور، عنوان کرد: خوشبختانه این پیوند در ایران انجام شده و رو به افزایش است و سعی می‌کنیم تقسیم کشوری سازمان‌های مختلف بدن را راه بیندازیم که در زمینه قلب و ریه نیازمند فعالیت‌های تخصصی زیادی هستیم؛ زیرا این اعضا تنها تا شش ساعت بعد از اینکه از بیمار دریافت شده‌اند، قابلیت استفاده دارند.

نجفی‌زاده به رضایت‌گیری از خانواده‌های بیماران اشاره و اظهار کرد: کار خوب واحد فراهم‌آوری اعضا، کسب علم رضایت‌گیری و فرهنگ‌سازی است که توسط رسانه‌ها انجام می‌شود و موجب شده آمار رضایت تا 95 درصد افزایش داشته باشد. برای کشوری مانند اسپانیا که رتبه اول فراهم‌آوری اعضا را در جهان دارد، این مساله شگفت‌آور بوده است. متخصصان ایرانی در این زمینه برای آموزش افراد به کشورهایی مانند چین و ابوظبی سفر کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N1034146

وبگردی