آفتاب

یونیسف: بستن مرزها به روی پناهجویان راه‌حل مناسبی نیست

یونیسف: بستن مرزها به روی پناهجویان راه‌حل مناسبی نیست

رئیس صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل(یونیسف) با بیان این که اوضاع کودکان یمن بدتر شده است تاکید کرد: بستن مرزها به روی پناهجویان سوری پس از حملات پاریس نمی‌تواند راه‌حل مناسبی باشد و تنها باعث افزایش فشارهای مختلف بر کشورهای همسایه سوریه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رئیس صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در گفتگو با خبرگزاری فرانسه با اشاره به اینکه ترکیه میزبان دو میلیون، لبنان میزبان بیش از یک میلیون و اردن پذیرای بیش از نیم میلیون پناهجوی سوری بوده‌اند، تاکید کرد: بستن مرزها به روی این پناهجویان نمی‌تواند راه‌حل مناسبی باشد زیرا این گزینه فشار را بر کشورهای همسایه سوریه که میزبان تعداد بالایی پناهنده هستند،‌ افزایش می‌دهد.

وی گفت:‌ در صورتی که ما مرزها را مسدود کنیم، خطر افزایش فشارهای اقتصادی، سیاسی و استراتژیک بر کشورهای همجوار سوریه وجود دارد و این شرایط به نفع هیچ طرفی نیست.

رئیس یونیسف اظهار داشت: ما نباید فقط به حل بحران مهاجرت و مشکلات امنیتی موجود بپردازیم، بلکه باید تلاش خود را برای پایان درگیری‌ها در سوریه افزایش داده و با کمک به کشورهای همسایه سوریه، از فشار بزرگی که به این کشورها وارد می‌شود، بکاهیم.

وی ادامه داد: کودکان سوری که اکنون در اردن، ترکیه و لبنان به سر می‌برند، باید از حق آموزش و تحصیل برخوردار شوند زیرا این کودکان در کشوری که جنگ چهار ساله آن را از هم پاشیده، برای اینکه بتوانند سوریه را از نو بسازند و به سوی آشتی ملی گام بردارند، به این تحصیلات نیاز دارند. به عنوان مثال در ترکیه 600 هزار کودک سوری در سن مدرسه هستند اما تنها 200 هزار تن از آنها به مدرسه می‌روند.

وی در ادامه به اوضاع کودکان یمن اشاره کرد و گفت: وضعیت کودکان یمن بدتر شده و در حال حاضر بیش از نیم میلیون کودک یمنی زیر پنج سال از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند و این به دلیل دشواری‌ها در کمک رسانی به یمن است.

رئیس یونیسف ادامه داد: تاخیر در رشد در کودکان یمنی به احتمال زیاد بدتر خواهد شد و این تاخیر نتیجه سوء تغذیه است به این معنا که کودکان یمنی هرگز به نمودار طبیعی رشد نمی‌رسند و این مساله روی رشد ذهنی آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت و باری بر دوش همه جامعه است.

این مسئول بین المللی با ابراز تاسف نسبت به مشکلات و چالش‌های موجود در راه یونیسف و سایر نهادهای کمک رسان در یمن بر لزوم حل و فصل فوری بحران یمن از راه سیاسی تاکید کرد.

انتهای پیام

کد N1033756

وبگردی