آفتاب

وال استریت ژورنال: حملات پاریس موجب تغییر ژئوپولتیک در غرب شد

وال استریت ژورنال: حملات پاریس موجب تغییر ژئوپولتیک در غرب شد

یک روزنامه آمریکایی نوشت: 30 دقیقه وحشت در خیابان‌های پاریس تبدیل به کاتالیزوری برای تغییر وسیع در سیاست‌های بین‌المللی با مفاهیمی شد که می‌تواند برای سال‌ها باقی بماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: در طول سال گذشته تمرکزها در غرب به رشد تهدیدها از طرف روسیه دوخته شده بود. تروریسم واقعی بود اما مشکلی قابل کنترل به حساب می‌آمد. از طرف دیگر موضع جدید نظامی متجاوزانه روسیه در اوکراین و نقاط دیگر تهدید جدی‌تری را ارائه کرد.

اما داعش با حملات به خوبی هماهنگ شده، تهدید تروریسم را به مرکز برنامه بین‌المللی باز گرداند.

و روسیه که نه تنها دشمن مجهز به سلاح هسته‌ای بود، در عوض خود را به عنوان یک شریک مطرح کرد؛ کشوری با برنامه برای کاهش دادن فوری تهدیدها.

استراتژی‌ مسکو برای حمایت از رژیم بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه، دست کم به طور موقت، به عنوان بهترین راه مهار داعش در نظر ایالات متحده و فرانسه که از منتقدان سر سخت بین‌المللی بشار اسد هستند ناخوشایند بوده است.

سبوعیت روز جمعه (حملات تروریستی در پاریس) به سرعت سهم‌خواهی ژئوپلتیکی سوریه را افزایش داد. مشخص است که عملیات نظامی غرب و تلاش‌های دیپلماتیک‌ در آن‌جا شدت می‌گیرد.

با این وجود، اشتیاق در پایتخت‌های کشورهای غربی به ویژه در واشنگتن برای استقرار تعدادی نیرو در میدان سوریه کم بود و تحت الشعاع تجارب عراق و افغانستان قرار گرفته است.

در نشست گروه 20 در روز یک‌شنبه باراک اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحده متعهد شد تا عملیات نظامی به رهبری آمریکا علیه داعش و نیز فعالیت‌های دیپلماتیک برای دست‌یابی به راه‌حل سیاسی در جنگ سوریه را دو برابر کند. مقامات کاخ سفید بیان می‌کنند افزایش فعالیت‌های اخیر پیش زمینه روش‌های بهتر است. این فعالیت‌ها شامل حملات علیه رهبری داعش، افزایش عملیات هوایی و استقرار نیروهای عملیات ویژه در سوریه بوده است.

مقامات هم‌چنین روز یک‌شنبه تایید کردند که ایالات متحده دومین محموله تسلیحات را به ائتلاف جدید نیروهای کرد و عرب در جنگ با داعش ارسال کرد.

ایالات متحده هم‌چنین فعالیت‌های اطلاعاتی با فرانسه را افزایش داده تا این کشور بتواند اهداف داعش در عراق و سوریه را بهتر هدف قرار دهد.

علاوه بر این مقامات کاخ سفید در چرخشی قابل ملاحظه به سمت لحنی کم‌تر انتقادی در برابر فعالیت‌های نظامی روسیه در سوریه گفتند؛ اوباما و ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه پس از نشست ترکیه بر شیوه‌ای گسترده برای حل جنگ سوریه توافق کردند.

مقامات کاخ سفید اعلام کردند که اوباما به دنبال تغییر قابل توجه استراتژی ایالات متحده نیست. وی هنوز مخالف گسترش مداخله ایالات متحده در مسیرهایی است که باور دارد این کشور را به طور بالقوه گرفتار جنگی دیگر در خاورمیانه می‌کند. این راه‌ها شامل ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه است که برخی از متحدان ایالات متحده از قبیل ترکیه بر آن پافشاری کرده‌اند.

بن رودس، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در این باره گفت: ما اعتقاد نداریم که نیروهای ایالات متحده پاسخ این مشکل باشند. مشخصا این قابل تحمل‌تر و موثرتر است که در سوریه به کمک نیروهای مخالف و در عراق شرکایی که قادر باشند تا قلمرو خود را باز پس بگیرند و آن را در جوامع خود حفظ کنند را داشته باشیم.

کشتار پاریس بر توانایی داعش در خارج شدن از پایگاه‌هایش در سوریه و عراق برای حمله به قدرت‌های بزرگ صحه گذاشت.

آن‌ها حملات وحشت‌آفرین اخیر در آنکارا و بیروت و سقوط هواپیمای روسی را دنبال کردند که همه آن‌ها به یک گروه تروریستی به خوبی تامین مالی شده نسب داده شده است.

به دنبال آن چه که فرنسوا اولاند، رییس‌جمهور فرانسه آن را اقدام جنگی از سوی داعش خواند، پاریس آماده می‌شود تا تعداد هواپیماهای خود در خاورمیانه را برای عملیات علیه داعش سه برابر کند.

مقامات فرانسوی اعلام کردند، ناو هواپیمابر چارلز دوگل، حامل 24 هواپیما در این هفته به منطقه اعزام خوهد شد.

در داخل اروپا مباحث بیش‌تر احتمالا درباره‌ی مهاجرت و استقرار دوباره کنترل‌های مرزی سیستماتیک در برخی نقاط است.

یک زمینه‌ای که یک سازش ناخوشایند ممکن است ایجاد شود با روسیه است که روابطش از زمان مداخله در اوکراین وارد نزاع شده است. در نشست گروه 20 در ترکیه پوتین از غرب خواست تا به جنگ مشترک علیه تروریسم بین‌المللی بپیوندد.

ظاهر مسکو امیدوار است که توافقی به وجود باید که طی آن همکاری بر سر سوریه به کاهش تحریم‌های غرب درباره‌ی اوکراین بیانجامد. تا این زمان مقامات اروپایی در برابر چنین ارتباطی مقاومت کرده‌اند.

آلکسی پوشکف، رییس کمیته روابط خارجی در مجلس دوما دراین باره گفت: روسیه در سوریه با کسانی می‌جنگد که پاریس را منجفر کردند و علیه اروپا اعلان جنگ کردند. اکنون برای غرب زمان آن است تا انتقاد از مسکو را متوقف کند و یک ائتلاف مشترک شکل دهد.

با این حال، هر گونه ائتلاف بالفعل با مسکو احتمالا رژیم بشار اسد را تقویت خواهد کرد.

فرانکو هسبرگ، متخصص برجسته امنیت فرانسه دراین باره گفت:‌ هر چه بیش‌تر از بشار اسد حمایت کنید بیش‌تر در مسیر نادرست در برابر سنی‌ها پیش می‌روید و به آن‌ها فقط یک گزینه می‌دهید و آن حمایت از داعش است.

انتهای پیام

کد N1033342

وبگردی