آفتاب
حسینی‌بوشهری:

قلمی که خدا به آن قسم خورده حافظ دین و حکومت‌هاست

قلمی که خدا به آن قسم خورده حافظ دین و حکومت‌هاست

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: قلمی که خدا در قرآن به آن قسم خورده است، نعمت عظیمی برای انسان است و دین و حکومت‌ها به وسیله این قلم‌ها حفظ شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در مراسم رونمایی از ‌آثار جدید پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با توصیه به طلاب برای نوشتن مطالبی که می‌آموزند، تصریح کرد: یادداشت برداشتن از همه مباحث علمی ضروری است، زیرا محفوظات ماندگار نیست، تجربه من ثابت کرده است که در جوانی مطالب را نمی‌نوشتم و در میان‌سالی چیزی در خاطر نداشتم، به همین دلیل سالیان درازی است که هیچ سخنرانی بدون یادداشت‌برداری نمی‌روم و جملات را می‌نویسم و از روی محورهای نوشته شده مطالب را بیان می‌کنم.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: به تعبیر امام علی(ع) مردم برای غذایی که می‌خورند، دنبال چراغ هستند، اما برای غذای معنوی دنبال آن نمی‌روند و دقت لازم را ندارند.

وی با اشاره به سه کتاب رونمایی شده ادامه داد: این سه کتاب خدمت بزرگی به حوزه است، هم به مولفان و هم محققان، زیرا در سال‌های خدمتم در حوزه در این رشته‌ها تدریس داشته‌ام و به جرات می‌گویم کتاب‌های جامعی است و نیازها را پاسخ می‌دهد.

وی با بیان این‌که «کتاب ماخذشناسی قواعد فقهی، جامع است» گفت: مولف آن را به شکل مولف‌محور و قاعده‎مند و براساس ابواب فقهی تقسیم بندی کرده که کار برای محققان آسان شده است به گونه‌ای که در بحث ماخذشناسی قاعده محور 1122 قاعده ذکر شده که کامل است و می‌توان مواردی را هم به آن اضافه کرد.

حسینی بوشهری با بیان این‌که «بیش از 300 کتاب و 118 پایان نامه در این کتاب ذکر شده است» عنوان کرد: کتاب ادله منابع فقه نیز کار جدیدی در حوزه است که در آن فرق منبع و ادله تفکیک و تشریح شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به دانشنامه اصولیان شیعه اظهار کرد: این کتاب سنگین است و از حیث محتوا و تاریخی خوب کار کرده است.

وی تاکید کرد: من در گذشته با ورود دفتر تبلیغات اسلامی به عرصه پژوهش موافق نبودم اما با موفقیت‌های این دفتر ضرورت توسعه آن بیشتر حس می‌شود.

اجرای 800 پروژه علمی

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: تاکنون 800 پروژه در سطح خرد و در سطح کلان از موسوعه‌های علمی در این پژوهشگاه منتشر شده است.

وی بیان کرد: پژوهشگاه فقه و حقوق یکی از بهترین پژوهشکده‌های این پژوهشگاه است که تاکنون آثار مختلفی نزدیک به 100 اثر منتشر کرده است که همه این آثار از ضرورت‌ها و نیازهای روز بوده است و آثار امروز نیز از فعالیت‌ها و تلاش‌های علمی این پژوهشکده است.

انتشار سه اثر جدید

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین خادمی کوشا، مدیر گروه فقه پژوهشکد فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز به تشریح این سه کتاب پرداخت.

وی گفت: این سه کتاب با عناوین قواعد فقه، دانشنامه اصولیان شیعه و مبانی و ادله اصول فقه است که امروز رونمایی می‌شود که دانشنامه اصولیان شیعه دومین جلدی است که چاپ شده است.

مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه بیان کرد: در این کتاب منحصر به فرد، زندگی‌نامه علمی اصولیان شیعه و مبانی اصولی آنها به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین ضمیری تولید شده است.

وی گفت: کتاب دوم، کتاب ماخذ شناسی قواعد فقهی است که کتابی نو و بدیع در این زمینه است و توسط حجت‌الاسلام والمسلمین فرحناک تالیف شده است و به دلیل اینکه هنوز مقاله و کتابی که به شکل جامع به قواعد و ادله بپردازد وجود ندارد این کتاب یک کتاب بسیار جالب و کامل در این زمینه است.

وی در پایان به تشریح کتاب ادله اصول فقه پرداخت و بیان کرد: این کتاب نیز توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سیف الله صرامی نوشته شده و در آن به تبیین ادله اصول فقه و مقایسه میان منابع و ادله پرداخته است.

انتهای پیام

کد N1033223

وبگردی